Skip to main content

islam internet hype?

Piaggiozip31
Forum|alt.badge.img

Ik ben een tijdje heel erg religieus geweest, door de “hype” op internet. Ik ben nu niet meer echt religieus. Maar ik geloof wel in God, Zo ben ik opgevoed. 

Ik vind veel regels in de islam geen logica hebben. Zoals het verbod op dragen van korte broeken, of broeken over de enkels (voor mannen) ik heb minder kritiek op traditionele familierollen. Zoals een vrouw die huisvrouw is. Maar een werkende vrouw maakt mij ook niks uit. Dit mag ze zelf bepalen. 

Maar om terug te komen op mijn punt. Ik denk dat veel islamitische, (en ook wel christelijke) prekers gebruik maken van de kwetsbare positie van jongeren zoals bijv. ons  omdat we misschien makkelijk beïnvloedbaar zijn door ons beloftes te geven over een beter leven. 

Mij heeft het vooral veel stress opgeleverd, en discussies met mijn ouders. Ik wil vooral mijn ervaring delen voor anderen mensen zodat jullie voorzichtig kunnen zijn met geloofsovertuiging online of ook in het echt. 

Veel jongeren waarmee gebruiken geloof als cope, en komen in een soort depressie. 

Iemand een zelfde ervaring? 

thx

4 reacties

zonnestraal
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • 8 reacties
  • 31 maart 2025

Hoi!

Ik ben zelf christelijk maar ik snap wat je bedoeld, ons word inderdaad ook een beetje verteld dat je een beter leven zal krijgen als je gelooft dat Jezus aan een kruis is gestorven en als je God ook gelooft/kent. 
Ik probeer het echt om met mijn hart in God te geloven. Maar ik vind het wel lastig. 
Ik groei op in een redelijk streng gezin. Naar school moet ik bijvoorbeeld rokken dragen en naar de kerk ook. 
Maar het is niet een taboe voor ons om oorbellen te dragen, broeken te dragen, of naar en pretpark te gaan.

In onze kerk word wel gezegd dat als je God kent, je wel gelukkiger zult zijn, maar je ook zware tijden moet meemaken. Volgens mij is het in super christelijke kerken (waar de mensen letterlijk in het zwart gaan) wel zo dat het echt is dat iedereen zegt dat hij/zij gelukkig is omdat dat door God komt. Daar geloof ik niet zo in, er zijn daar volgens mij heel veel mensen die zeggen dat ze ‘God zo goed en genadig vinden’ terwijl dat helemaal niet zo is.

Ik heb ook een vriendin die zoveel mogelijk probeert om ‘dicht bij God te leven’. Ik denk dat zij ook denkt dat je dan een gelukkig leven krijgt.

Maar of het ons echt word belooft dat je dan een gelukkig leven krijgt, dat weet ik niet zo goed.

Groetjes Lampje

Piaggiozip31
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 6 reacties
  • 31 maart 2025

Hoi Lampje, 

ik vind het interessant om het van een christen te horen, heel bedankt voor je reactie. 

Ik denk dat als je iets je iets wilt je er zelf iets voor moet doen, maar het is wel een leuke idee om te denken dat God het voor je doet. Kan opzich geen kwaad. Als je dit niet te letterlijk neemt. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 277 reacties
  • 1 april 2025

Hallo ​@Piaggiozip31 ,

De regels in islam zijn er als leiding in dit leven als voor het Hiernamaals. Degene die ze openbaarde, Allah, heeft de regels met Zijn Wijsheid gekozen, niet adhv. ons intellect. Wat bedoel ik hiermee? Wij hebben niet dezelfde intelligentie als Allah en begrijpen drm niet alle regels, maar dit doet er niet toe. De regels volgen wij, moslims, omdat het van Allah komt én niet omdat wij er wijsheden inzien of niet. De wijsheden die in regels te zien zijn, staan los van het volgen van de regels.

Een voorbeeld) Moslims eten geen varkensvlees. Waarom? 

Optie A: ‘Want het is een vies dier’

Optie B: ‘Het bevat relatief veel vet en bevat soms ziektes’

Optie C: ‘Want Allah zei het’

Wij volgen de bevelen omdat Allah het zei, niet omdat er wijsheden te zien zijn in de regels. De wijsheden staan apart van het volgen van de regels. De gelovigen zeggen vaker in de Koran ‘Wij horen en wij gehoorzamen’ (2:285, 24:15) wat wil zeggen dat wanneer de gelovigen de openbaring/de regels horen, zij hieraan gehoorzamen. 

Salam 🇵🇸

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 277 reacties
  • 1 april 2025

Kan je mij vertellen wat je discussies met je ouders inhielden? En in welke religie was je dan religieus betrokken? 

Trouwens, in de islam genieten vrouwen van de vrijheid om te werken. Ze hoeven helemaal geen huisvrouw te worden. Zo was de eerste vrouw van de Profeet, vrede zij met hem, een businesswomen en een andere een van de grootste geleerde die de islam heeft gekend. De vrouw is hierin  zelf bepalend wat zij wil doen in de toekomst. En nee mensen, vrouwen hebben recht op onderwijs. Sterker nog, de eerste universiteit in de wereld (De Universiteit van Al Quaraouiyine) is gesticht door niemand minder dan een vrouwelijke moslim genaamd Fatimah bint Muhammad (Fatimah dochter van Muhammad) in de negende eeuw nChr. (Zie Guiness World Records of Oxfordscholistica.com)

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen