Skip to main content

Ik weet nou niet waar ik echt in geloof, ik geloof wel een soort van in God, maar ik weet het niet zo goed. Ik hou me niet aan de regels van dat ik geen varkensvlees mag eten en op zondag naar de kerk met gaan, maar ik geloof wel een soort van. Ik weet gewoon niet zo goed waar ik in geloof…

Groetjes mij @Anoniemxv 

Salam schreef:

Ik heb je topic gelezen, maar ik snap niet echt wat je bedoelt met de 'christelijke god'. Kan je dat uitleggen?

 

Liefs,

 

Salam🍉🍉

Ik heb meer het idee dat het die God is dan een andere God

Groetjes mij @Anoniemxv 


Dat is iets waar je zelf achter moet komen. Ik geloof in geen enkele god dus daar kan ik je verder niet mee helpen.

Als je er echt in geïnteresseerd bent zou ik gewoon zo veel mogelijk lezen over de verschillende religies/levensbeschouwingen. Wie weet kom je zo iets tegen wat bij je past.

Of je zou deze ‘religie test’ kunnen doen:😉

https://bertstoop.nl/testen/relitest.html

Succes met de zoektocht


Hier zijn wat eigenschappen van de 'christelijke god'

Vermoeidheid, "god” die rust (Gen 2:1-3)

Vergeetachtig, “God” die een regenboog als reminder heeft (Gen 9:13-17)

Spijtig, spijt hebben van het maken van een keuze (Gen 6:6 en 1 Sam 15:11)

Ook zegt de christelijke god” dat slaven het eigendom van mensen zijn en dat het hardhandig toeslaan leidt tot dood na 24 uur geen probleem is( Exodus 21:20-21)

Kinderen die hun ouders uitschelden moeten  dood volgens de “christelijke god (Lev 20:9)

Het doden van kinderen, baby's en zelfs dieren in oorlog is toegestaan… (1 Sam 15:3)

Het kaalscheren van het hoofd van een vrouw als ze zichzelf niet bedekt volgens "de christelijke god”

 

Ik kan je nog meer vertellen over hoe gek het is om te geloven in 'de christelijke god' (overigens ook de joodse god) 

Allemaal bijbel teksten, alle referenties staan hier. Je kan hierin jezelf comfortabel vinden als je dat wilt...

Salam🍉🍉🍉🍉


Hey! Ik ben het met @tim16   eens. Check ook vooral de feiten, en wat je zelf het meest aanspreekt. Er is zoveel op dit gebied. Ik geloof ook niet in een goddelijk wezen, maar dat is aan iedereen zelf. Persoonlijk zou ik me  dan meer aangetrokken voelen tot de humanisten, of die kerk waar @Tartan14  bij is, de remonstranten. Maar het gaat om jou, dus kijk maar eens  rustig rond en zeker naar wat bij je past.

Liefs Tover xxx


Dankuwel moderator voor het herinzien van mijn topic. (Mijn topic was eerst gepost zonder de Bijbel referenties, maar die zijn dus toch gepost voor de context.) Wel wil ik meegeven dat ik zie dat de huidige reactie afwijkt van mijn originele reactie. Ik kan die hieronder plakken zodat mensen die kunnen lezen of kunnen de moderators dit nog aanpassen in mijn eerste reactie van dit topic. Nogmaals, zeer bedankt!

Liefs,

Salam

Hier zijn wat eigenschappen van de 'christelijke god'

Vermoeidheid, 'god' die rust (Gen 2:1-3)

Vergeetachtig, 'god' die een regenboog als reminder heeft (Gen 9:13-17)

Spijtig, spijt hebben van het maken van een keuze (Gen 6:6 en 1 Sam 15:11)

Ook zegt 'de christelijke god' dat slaven het eigendom van mensen zijn en dat het hardhandig toetakelen van hen dat leidt tot dood na 24 uur geen probleem is. (Exodus 21:20-21)

Kinderen die hun ouders uitschelden moeten dood volgens de 'christelijke god' (Lev 20:9)

Het doden van kinderen, baby's en zelfs dieren in oorlog is toegestaan… (1 Sam 15:3)
Het kaalscheren van het hoofd van een vrouw als ze zichzelf niet bedekt volgens 'de christelijke god' ( 1 Kor 11:5-6)

Ik kan je nog meer vertellen over hoe gek het is om te geloven in 'de christelijke god' (overigens ook de joodse god) 

Allemaal bijbel teksten, alle referenties staan hier. Je kan hierin jezelf comfortabel vinden als je dat wilt...

Salam🍉🍉🍉🍉


Hoi hoi, volgens mij begint het een beetje te lijken alsof "het christendom" of "de islam" 1 vorm en 1 uitings vorm kent. Ik heb het ergens anders ook proberen te schetsen. De boeken waar religies op gebaseerd zijn zijn mensenwerk. Gemaakt door (heel veel verschillende) mensen en in een bepaalde periode en tijdsgeest.  Het oude testament is een soort "reisverslag" waarin allerlei mensen geciteerd worden.  Die citaten zijn daarom ook vaak totaal in tegenstelling tot elkaar. Als gelovigen verplicht zouden zijn om elke tekst, elk citaat in die boeken letterlijk te nemen en ook in deze tijd te vertalen, zou je beter de hele dag in bed kunnen blijven liggen want dat kan niet en is niet te doen.  Kort gezegd:  strooien met citaten en teksten haalt de context weg en zorgt voor grote misverstanden. 1 van de allergrootste en gevaarlijkste misverstanden is, dat alles in die boeken serieus en letterlijk moet worden genomen. Daar komt nog bij dat ze ook in een verhaal lijn staan en niet op zichzelf. Tot slot: de bijbel is geen vaststaand wetboek maar een leidraad, zeker het nieuwe Testament. In het nieuwe worden ook zaken gecorrigeerd. Heb ik al eerder ergens gezegd. Hoe dan ook,  het zijn mooie boeken, maar in een tijd geschreven die heel ver in het verleden ligt en zeker geen  absolute wet in het heden.  Wat ik hier boven lees heeft helemaal niets met de vredelievende tolerante en respectvolle inhoud te maken die ik er uit haal. Elkaar met losse citaten en verzen en op zichzelf staande teksten  de waarheid aan meten is zinloos.  Wat je er ook uit haalt, nare en slechte feiten er uit lichten doet veel mensen te kort en vind ik ook niet netjes. In alle boeken staan wel wrede en nare one liners en die zijn niet representatief voor veel lieve mensen die er uit putten. Zij die dat wel doen zijn imo vals bezig. Kies gewoon je eigen pad, volg je geweten en laat je nooit leiden door eeuwenoude teksten maar door je hedendaagse inzicht daarvan.  En of dat nou humanisme, christendom, islam, boeddhisme of een natuur religie is, helemaal prima. Dat mag hier en dat borgt onze grondwet. Gelukkig maar. 

Groetjes liefs Tartan X 


@Anoniemxv 

Vergeet de regels van religies voor nu, dat maakt het miss al wat makkelijk voor jou. Jij zegt dat je gelooft in God, maar je weet niet precies op welke manier. Laten we God vervangen met entiteit. 

Ik zal als eerst zeggen dat het leven (op de aarde, de zonnestelsel en het hele universum) gecreeërd is door een entiteit die onafhankelijk en eeuwig is. Dit zijn 2 hele belangrijke principes. Als die entiteit namelijk afhankelijk is, dan kan die entiteit niet alles volgens zijn eigen wil doen. Dit is belangrijk, want het universum is op een bepaalde specifieke manier gemaakt, die dus ook een specifieke wil vereiste. Ook is eeuwigheid noodzakelijk, want anders heb je te maken met een entiteit die een levensduur hebt en na die levensduur heb je dus een probleem: Sinds het universum gemaakt is door die entiteit, en dus is het universum afhankelijk van die entiteit, dan is het bestaan van die entiteit noodzakelijk.

Ook zal ik zeggen dat je adhv het universum kan zeggen wat die entiteit beschikt als andere eigenschappen. Zo weet ik adhv een telefoon dat de maker van die telefoon een zekere vorm van arbeid (kracht, het in elkaar zetten van allerlei verschillende onderdelen, verhitten, afkoelen etc.), inteligentie (om de telefoon te maken specifieke stoffen nodig had, die nauwkeurig geprogrammeerd zijn om te werken) etc.

Dus om het universum te maken zal degene die het heeft gemaakt gigantisch sterk geweest moeten zijn. Die moet veel kracht hebben om dit universum te creeëren. Ook heeft het onwijs veel inteligentie nodig, sinds we allerlei wetten en natuurkundige constantes hebben die precies perfect zijn voor het universum. Miniscule veranderingen in deze constanten zal betekenen dat er geen universum was. Ook voor de aarde geldt dit. De afstand van de aarde tot de zon is perfect voor leven. 2% verder of dichtbij en er zou geen leven mogelijk zijn! Er zijn vele voorbeelden hiervan, miss een ander topic maken daarvoor.

Dus de entiteit die jij kan visualiseren is er eentje met oneindige hoeveelheid kracht, inteligentie, eeuwigheid en onafhankelijkheid. Dit betekent dat mensen en dieren niet die entiteit kunnen zijn. Ook zou het universum niet dat entiteit geweest kunnen zijn, sinds wetenschappers vast hebben kunnen stellen dat het universum een beginpunt had. Die entiteit geven wij dus een speciale naam, God! Lang topic hihihi

Liefs,

Salam  


Tot slot: de bijbel is geen vaststaand wetboek maar een leidraad, zeker het nieuwe Testament. In het nieuwe worden ook zaken gecorrigeerd. Heb ik al eerder ergens gezegd. Hoe dan ook,  het zijn mooie boeken, maar in een tijd geschreven die heel ver in het verleden ligt en zeker geen  absolute wet in het heden. 

@Tartan14 , dat is jouw perspectief. Jij volgt een hele vrije vorm van het christendom, terwijl Jezus, vzmh, het daar totaal niet mee eens zal zijn. Jezus, vzmh, kwam op dezelfde regels die ik eerder quotte te vervullen in Mattheus 5:17-20. Jezus zegt daarin dat hij de wet van de profeten, van het Ouwe Testament, komt vervullen en dat dit zo zal blijven tot het eind. Het lijkt erop dat bij jouw vorm van christendom de kerk belangrijker is dan de Bijbel, wat jijzelf prima mag kiezen, maar uiteindelijk worden religies gebaseerd en gevolgd op basis van de heilige boeken. Als remonstrant zijn deze teksten echter niet leidend of bindend, dus hoef jij je ook niks van aan te trekken.

De boeken waar religies op gebaseerd zijn zijn mensenwerk. Gemaakt door (heel veel verschillende) mensen en in een bepaalde periode en tijdsgeest.  Het oude testament is een soort "reisverslag" waarin allerlei mensen geciteerd worden.  Die citaten zijn daarom ook vaak totaal in tegenstelling tot elkaar.

Dat heb je met het Ouwe en Nieuwe Testament ja, niet met de Koran. Je zou de Koran moeten lezen om te constateren of het mensenwerk is of niet. 

Als gelovigen verplicht zouden zijn om elke tekst, elk citaat in die boeken letterlijk te nemen en ook in deze tijd te vertalen, zou je beter de hele dag in bed kunnen blijven liggen want dat kan niet en is niet te doen. 

Moslims volgen hun boek woord voor woord en wij liggen niet in ons bed. Je generaliseert alle religies, maar er zijn ook orthodoxe christenen en joden die volledig hun geschriften volgen. De remonstranten zijn een uitzonderlijk kleine minderheid die vrijheid boven geschrift zetten. Er zijn zo'n 5000 remonstranten in NL, tegenover de miljoenen katholieken en protestanten.

Wat ik hier boven lees heeft helemaal niets met de vredelievende tolerante en respectvolle inhoud te maken die ik er uit haal. Elkaar met losse citaten en verzen en op zichzelf staande teksten  de waarheid aan meten is zinloos.  Wat je er ook uit haalt, nare en slechte feiten er uit lichten doet veel mensen te kort en vind ik ook niet netjes. In alle boeken staan wel wrede en nare one liners en die zijn niet representatief voor veel lieve mensen die er uit putten. Zij die dat wel doen zijn imo vals bezig. 

@Tartan14 , wat je leest is de Bijbel, die voor christenen 'het Woord van God' is. De christenen geloven dat god rustte, spijt had en de regenboog als reminder diende. Dit is niet iets wat ik uit context haal, maar wat de context je juist leert. De andere referenties zijn letterlijk wetten, dus die zijn duidelijk geformuleerd om de wetten te begrijpen en te toepassen.   

 Remonstranten zijn een uitzondering, sinds zij nauwelijks de Bijbel als leiddraad gebruiken, maar meer naar vrijheid streven. Voor jou betekenen deze teksten dus niks, maar voor andere christenen is het hun leiddraad. Je moet je realiseren dat jouw positie als remonstrant over de Bijbel niet dezelfde is als die van een katholiek of een protestant. Dit is een belangrijk punt dat je over het hoofd ziet.

Liefs,

Salam🍉🍉🍉

 


@Salam  ik zet dat het iedereen vrij staat om invulling te geven zoals ie wil. Daar laat ik het bij. Of ik nou bij een kleine kerk zit of niet is juist niet van belang.  Jammer dat je mijn woorden anders invult. Ik bedoel wat ik al vaker zeg en ik vind dat genoeg.  Jammer dat we elkaar blijkbaar verkeerd begrepen. Ik houd op met deze discussies want dit leidt tot niets. Iedereen mag geloven wat ie wil en dat is bottom line. 

Groetjes liefs Tartan x

 

 


Ik ben het helemaal eens met @Tartan14  en ik zie niet dat hij zegt dat zijn kerk de belangrijkste vind. Ik vind het geen leuke manier om met elkaar te praten en zeker niet over dingen die nooit te bewijzen zijn. Als ik hier neerzet wat ik geloof (Darwin) dan is dat ook weer discussie waardig en je kunt overal wel over twijfelen. Ik vind ook: laten we het hier bij laten en elkaar gewoon respecteren. Ik stop ook met religieuze discussies.  Niks van bewezen,  alleen maar mensen die dingen beweren. Zinloos. Zo denk ik er over en dat mag. Voor mij einde van dit onderwerp hier.

Liefs Tover xxx


Dit is mijn mening: Er is een god, maar die heeft het universum en de mensen niet gemaakt. Voor de rest blijf ik varkensvlees eten en koe, terwijl ik blijf geloven. Ik volg God dus wel, alleen heel vrij zoals @Tartan14 zegt, ook ga ik niet naar de kerk i.v.m ouders die het niet hoeven te weten, maar dat ga ik misschien wel een keertje doen als ik er meer van afweet. Alsnog heel erg bedankt iedereen! En @Salam , ken je die tekst helemaal uit je hoofd of haal je dat uit de Bijbel of een ander boek zoals de Bijbel?

Groetjes mij @Anoniemxv 


@Tartan14 , kan je mij vertellen hoe ik jouw woorden verkeerd invulde? 


Hai, kies lekker je eigen pad en laat je nooit overtuigen door mooie praatjes. Ik heb van mijn mother altijd geleerd: choose what you see! Feiten, feiten en dat telt. Sprookjes zijn voor in een kinderboek. 

Doby x


je hoeft niet in iets te geloven. neem bijvoorbeeld mij. ik geloof maar in 1 iemand en dat is mezelf.  en dat gaat mij goed af


Haii @Salam   ik heb je ergens het eens zien zijn met “agree to disagree”en je zei dat mensen helemaal vrij zijn in hun geloof. Waarom tackle je dan anderen in hun mening dat je geloven mag wat je wilt en hoe ze tegen de bijbel aan kijken? Wat jij hier allemaal zegt, met die historische en verwerpelijke  aanhalingen uit de bijbel, is maar een deel van wat daar staat. En je gaat steeds voorbij aan dat boeken door mensen zijn geschreven. Dus ik mag ook geloven in Avatarz? Of Harry Potter? Dat zijn ook boeken die door mensen zijn geschreven net als de bijbel en de koran. Ik zie niet waarom Tartan14 daar verkeerd mee is?   Verder val je @Tartan14  aan op zijn kleine kerk, ik zie niet in wat  dat met de mening van hem te maken heeft dat je in ons land mag denken en interpreteren wat je wilt.  Ook al had zijn kerk miljarden volgelingen. Of jouw kerk. Het zegt mij niet dat je daarom de waarheid verkondigt. Trouwens Tartan laat jou vrij en jij veroordeelt hem….  Ook de Egyptische goden hadden weet ik hoeveel volgelingen. De Griekse ook, de Noordse, de Romeinse. En toch blijken ze niet te bestaan en gewoon een frame of time te vertegenwoordigen.  En sorry dat ik het zeg, ik merk dat jouw toon steeds  scherper wordt. Je begon heel vriendelijk en met veel begrip voor andermans overtuiging, en nu zie ik dat je hele nare teksten tot representatief verklaard voor  "het” christendom ( dat bestaat niet, er zijn zo veel kerken) en mensen min of meer wegzet omdat ze niet jouw mening verkondigen en omdat ze bij een kleinere kerk zitten is hun mening maar ondergeschikt. Respecteer een ander ajb!   Er zijn vele stromingen in elke religie en iedereen mag zeggen wat (z)(h)ij wil, maar ga nou alsjeblieft niet net doen alsof alleen jij weet hoe alles zit, want ook alles wat jij zegt is door mensen bedacht en ik zie nooit (bij geen enkel geloof trouwens) ook maar een spoortje van tastbaar, onweerlegbaar keihard bewijs van het bestaan van heiligen , goden of wat dan ook. In my opinion is het allemaal fantasy om dingen te verklaren die we niet begrepen en hoe meer we gaan begrijpen hoe minder logisch al die religieuze woordenbrij. Sorry hoor maar ik geloof er echt helemaal nul komma niks van. En weet je wat het mooiste is? Dat wat @Tartan14  zegt het belangrijkste is en boven elke religie waar ter wereld ook uit troont? Onze Grondwet en onze vrijheid van meningsuiting!! Voor jou, maar ook voor Tartan14 en Tim en Tover01 en iedereen! En ik ben daar happy mee. Toch wens ik je geluk met jouw geloof, houden zo, ik ben blij met het mijne.  Ik judge echter nobody. Live and let live, you know!

Doby

 

Tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregel 2: ga respectvol met elkaar om.


@Anoniemxv dat is de Bijbel. Ik heb het gelezen en heb voor jou de referenties neergezet.

Overigens post KT niet mijn reacties (meerdere keren gebeurd) maar wel die van andere, dus zeg ik het maar hier.

Mensen begrijpen mijn reacties verkeerd. Ik ben ook van mening dat mensen zelf hun eigen pad mogen kiezen. Ik vind het echt stom hoe iedereen mij verkeerd begrijpt. In mijn reactie naar Tartan zei ik alleen hoe ik het over de Bijbel praatte voor de 'normale christen' tov. van de remonstranten positie. Dat is alles. Tartan mag geloven wat hij wil, ik zeg in mijn reacties altijd hoe je zelf mag kiezen wat je wilt geloven. 


@Dobymeis13 ,

Ik val zijn kerk niet aan, serieusss😭

Ik zeg dat er heel weinig remonstranten zijn (de positie van Tartan) die de Bijbel nauwelijks als bindend ervaren en dat de andere miljoenen christenen wel de Bijbel als leiddraad volgen. En ik bedoel niks gemeens of disrespectvol naar Tartan of wie dan ook. Hoe kan je mij dat verwijten, wanneer ik zeg dat zijn positie over de Bijbel een andere is dan die van katholieken en protestanten? Ik vind dit echt stom en oneerlijk tegenover mij, want mensen begrijpen mijn woorden niet en bouwen daarop al deze berichten voort, terwijl ik niks van dat bedoel zoals jullie het ogen. Stop alsjeblieft...


Ik zal als eerst zeggen dat het leven (op de aarde, de zonnestelsel en het hele universum) gecreeërd is door een entiteit die onafhankelijk en eeuwig is.

@Salam Dat is een aanname waar geen enkel bewijs voor is. De rest van je reactie is 1 grote cirkelredenering.

Ik denk verder wel dat je bedoelingen goed zijn hoor en ik denk ook zeker niet dat je anderen probeert neer te halen. Ik heb eerder gezegd dat ik je reacties altijd respectvol vind en dat meen ik ook. Je moet alleen wel inzien dat we een fundamenteel verschil van inzicht hebben. Jij gelooft (neem ik aan) dat de islam de enige ware religie is en dat de koran door de engel Gabriël aan Mohammed is geopenbaard. Ik zie daar geen enkel bewijs voor. Het is dus, zoals ze in het Engels zeggen, ‘a matter of faith’. 

Verder kunnen we beter accepteren dat elkaar proberen te overtuigen geen zin heeft. Ik zal jou nooit van je geloof kunnen brengen (wil ik ook niet) en ik zal never nooit moslim worden. Het is wat het is.

Blijf vooral posten hoor.

 


Dankjewel voor je reactie @tim16 , echt waar. Dit meen ik. Ik probeerde enkele principes aan @Anoniemxv voor te leggen, maar dat laat ik voortaan liggen. Waar ik vandaag enorm van baalde is dat mensen mijn intenties verkeerd begrepen en daarop gebaseerd reageerde. Bedankt dat jij zag wat ik meende. Ik zal het overigens hierbij laten.

Salam


Hoi @Anoniemxv,

Ben je ondertussen al iets verder?

Misschien moet je inderdaad geen religie  hebben en kun je gewoon je eigen perspectieven gebruiken, zonder jezelf bij een groep te plaatsen, ik zou je aanraden om gewoon te doen waar jij je goed bij voelt. 

Ik ervaar persoonlijk dat jezelf bij een religie plaatsen wel veel steun kan geven en een goede leidraad kan zijn in je leven.

Ik zou je ook aanraden wat uit te proberen. Als je geïnteresseerd bent, kun je altijd meer leren over verschillende religies, dat helpt ook om anderen beter te begrijpen en daarmee kun je volgens mij alleen maar goed doen 😉 Je kunt zoveel uitproberen als je wilt en zoeken naar iets waar jij je echt goed bij voelt, en anders kun je nog steeds kiezen dat je je liever niet ergens bij wil aansluiten, kan ook, helemaal jouw keuze!

 

Veel succes nog met je zoektocht!

Liefs, 

Salaam


Graag gedaan @Salam 

Religie discussies blijven lastig. Mensen gaan dingen vaak persoonlijk opvatten terwijl het helemaal niet zo bedoeld is. 

Aan de andere kunt kunnen die discussies ook interessant zijn. Van alles altijd maar afdoen met ‘agree to disagree’ leren we ook niks.


@Salaam , nog niet, maar het komt wel

Groetjes mij @Anoniemxv 


@Salam  Sorry maar ik lees je tekst en jij corrigeert mensen alsof jij precies weet hoe alles zit en hun niet. Dat is wat ik lees in je reactie, Sorry hoor ik zie dat. Zoals je Tartan "verbetert" en vertelt hoe het dan wel zit ( staat helemaal niet vast maar is jouw uitleg) dat is geen inzicht geven maar mensen vertellen hoe het zit. Jij en ik en niemand op de wereld kan een ander vertellen wat God of goden bedoelen of willen want daar is gewoon niks van te bewijzen. Ook niet de koran. Die is ook gemaakt door mensen en elk boek is dat.  Trouwens jij zegt dat moslims en christenen de koran of  bijbel letterlijk volgen. Helaas nee hoor. Kan ook niet want staat veel te veel contradicties in. Hoe kun je volgen als A wordt gezegd en ook B ? En de meeste mensen zijn ook niet meer zo gelovig. Er zijn daarnaast meer kerken die vrijer zijn. Like doopsgezinden, hervormden, oud-katholieken.  Maar ik ben niet boos jij hoeft niet verdrietig te zijn! Ik geef alleen mijn mening over jouw standpunt en ik ben het niet eens met wat jij zegt. Dat zegt verder niks over dat ik denk dat jij een lieve persoon bent. Trek je niet zo aan, ik verschil van opinie en dat mag ook.  Ik vind je enthousiasme mooi maar ik vind dat je te veel doet of je precies weet hoe dingen zitten. Dat weet niemand en mensen denken nou eenmaal anders dan jij en dat zul je moeten accepteren. Ik ga jou ook niet overtuigen van mijn geloof alleen van dat ik er anders naar kijk en andere hier ook. En ik zou liever humanist zijn als ik moest kiezen. Of bij de kerk van Tartan. Nooit bij een geloof dat mij beperkt. Anderen willen dat wel en dat mag! 

Doby 

 


@tim16 , beide dingen zijn helaas waar. Het leren van elkaar is interessant, maar kan soms schuren. 


@Anoniemxv Top!

Je moet vooral geen druk voelen, je hebt genoeg tijd!


Reageer