racisme

  • 18 February 2021
  • 8 reacties
  • 184 Bekeken

Badge

Ik was aan het appen in een groepschat en er was een meisje en ze zei “buitenlanders zijn beter dan tattas” en ze zei ook dat als je tatta bent je niks mag zeggen ook snap ik dat reverse racism niet bestaat maar als je dit zou omdraaien zou het wel racistisch zijn en zou iedereen je gelijk aanvallen dus kan iemand mij hierbij helpen want ik weet niet wat ik miet zeggn op dit soort momenten

 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Nou ik vind het ook racisme als het gaat om nederlanders of witte mensen. I mean andersom is ook niet oké. Je zou gewoon kunnen zeggen dat je het niet fijn vindt wat ze heeft gezegd.

Badge

Nou ik vind het ook racisme als het gaat om nederlanders of witte mensen. I mean andersom is ook niet oké. Je zou gewoon kunnen zeggen dat je het niet fijn vindt wat ze heeft gezegd.

Het is blank

Racisme is de opvatting dat er menselijke rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens waarbij het eigen ras superieur zou zijn aan andere rassen. Een precieze definitie van racisme is dan ook afhankelijk van de definitie van ras. Wanneer voor het ene ras andere maatstaven gelden dan voor het andere, is er sprake van rassendiscriminatie. De term racisme heeft vooral een negatieve lading. In de jaren 1930 werd de term racisme gebruikt als reactie op de nazi-politiek om Duitsland jodenvrij te maken. [Wikipedia]

 

In andere worden, het woord “racisme” werd voor het eerst veel gebruikt tijdens het Jodenvrij maken van Europa, waarbij het Arische(Duitse) ras het beste ras zou zijn. Dus je kan zeker concluderen dat Racisme niet wit tegen zwart is maar dat het ook zwart tegen wit kan zijn of, zwart tegen zwartere, sorry dat ik het zo verwoord :c maar hoop dat je het snapt. 

 

Ook heb ik dit snel gevonden op de Volkskrant: “Van alle meldingen van racisme en discriminatie in de regio Amsterdam is 1 op de 5 gericht tegen zwarte mensen.

Nou ik vind het ook racisme als het gaat om nederlanders of witte mensen. I mean andersom is ook niet oké. Je zou gewoon kunnen zeggen dat je het niet fijn vindt wat ze heeft gezegd.

Het is blank

Wit is een betere term. Blank duidt op schoon-/reinheid. Wit daarentegen brengt geen waardeoordeel met zich mee.

Wit is een betere term. Blank duidt op schoon-/reinheid. Wit daarentegen brengt geen waardeoordeel met zich mee.

En dit baseer je waarop, @eenanoniemejongen1 ?
Nu zijn jullie aan het muggenziften op basis van een woord, wat de discussie niet echt beter maakt.
X is een betere term, want ik vind...”
Niet alleen schieten we daar niets mee op, maar alleen je mening geven maakt je standpunt niet opeens aannemelijk.

 

Wat het topic zelf betreft:

De claim dat buitenlanders beter zijn dan tattas (oftewel blanke Nederlanders?)  gaat al richting discriminatie
Er wordt duidelijk al een groep boven een ander gesteld.
Dat hoeft op zich niet fout te zijn, omdat jij bijvoorbeeld mensen met groene ogen knapper vindt dan mensen met blauwe ogen, maar dat is dus afhankelijk van de context.

Niets ergens over mogen zeggen omdat je tot een bepaalde groep behoort is natuurlijk fout.
Dan maakt het niet uit wat voor groep het is.
Zo kun je mensen opdelen op nationaliteit, beroep, leeftijd, lievelingsdier etc. en dan zou dat nog steeds niet OK zijn.

 

Als laatste is er wel iets “grappigs” aan de hand.
Er wordt hier een verschil benoemt tussen Nederlanders en buitenlanders, maar het enige verschil is momenteel je paspoort.
Nederlanders kunnen alle talen spreken en elke kleur en vorm hebben en dat geld ook voor buitenlanders.
Misschien leuk om zoiets op te brengen in die appgroep.

 

Wit is een betere term. Blank duidt op schoon-/reinheid. Wit daarentegen brengt geen waardeoordeel met zich mee.

En dit baseer je waarop, @eenanoniemejongen1 ?
Nu zijn jullie aan het muggenziften op basis van een woord, wat de discussie niet echt beter maakt.
X is een betere term, want ik vind...”
Niet alleen schieten we daar niets mee op, maar alleen je mening geven maakt je standpunt niet opeens aannemelijk.

Nosstories gebruikt deze redenatie en die vind ik best kloppend. Mag ik dat niet zeggen?

Reputatie 6
Badge +12

Nou ik vind het ook racisme als het gaat om nederlanders of witte mensen. I mean andersom is ook niet oké. Je zou gewoon kunnen zeggen dat je het niet fijn vindt wat ze heeft gezegd.

Vind ik ook

Reputatie 4
Badge +1

Wit is een betere term. Blank duidt op schoon-/reinheid. Wit daarentegen brengt geen waardeoordeel met zich mee.

En dit baseer je waarop, @eenanoniemejongen1 ?
Nu zijn jullie aan het muggenziften op basis van een woord, wat de discussie niet echt beter maakt.
X is een betere term, want ik vind...”
Niet alleen schieten we daar niets mee op, maar alleen je mening geven maakt je standpunt niet opeens aannemelijk.

Nosstories gebruikt deze redenatie en die vind ik best kloppend. Mag ik dat niet zeggen?

Het is nog steeds gwn blank hoor.

Reageer