Vraag

Onbekende sms

  • 21 May 2021
  • 8 reacties
  • 170 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Een paar minuten geleden kreeg ik een sms van een onbekend nummer over een pakketje. In de SMS moest ik op een link kijken waar me pakketje is. Ik klikte op de link toen ik pas besefde dat ik niks had besteld. De site van de link was niet bereikbaar. Nu ben k bang dat me tel gehackt wordt? Voor de rest heb ik geen gegevens ingevuld op dat linkje omdat de site niet bereikbaar was. Mijn vraag is? Ben ik nu gehackt?


8 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Mogelijk… ik weet het niet. Maar wees voortaan voorzichtig met linkjes. Het kan iedereen overkomen maar is natuurlijk heel naar. Je zou eventueel een virusscan kunnen doen.

Ik heb er al 2 gehad, zijn nep linkjes.

Ik heb er al 2 gehad, zijn nep linkjes.

Ja daar was ik ook achter gekomen maar ik heb geklikt en toen stond er site is niet bereikbaar. Ik heb nergens gegevens ingevuld of iets alleen geklikt. En ik ben bang dat ik gehackt ben.

hey,

2 vriendinnen van mij kregen ook zo een berichtje over dat je pakketje onderweg is, maar dat zijn gewoon oplichters die je bankrekening willen leeghalen, zijn gwn neplinkjes van sukkels die niks te doen hebben.Dus kijk zeker uit met zulke berichtjes!

joeee

Badge

Niks aan het handje, zelf ook ervaring met dit soort berichtjes. Wordt er soms helemaal mee volgespammed. Als je niks heb aangeklikt of iets dergelijks is er niks aan de hand.

Badge

Het kan zo zijn dat je ip-aderes is gepakt via de link. hiermee kunnen ze je woon plaats zien (niet nauwkeurig) en zouden ze een ddos attack naar je toe kunnen sturen waardoor je geen internet meet hebt voor een bepaalde tijd. het ergste geval is dat je een phone rat hebt en je telefoon bedient kan worden op afstand door iemand anders.

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Naamloos04,

Je hebt een sms-je gekregen van een onbekend nummer over een pakketje. Je had echter niets besteld. Als ik hier even op google (vrij weinig verstand van dit soort dingen) kom ik veel sites tegen die hiervoor waarschuwen. Ik noem er even een paar:

Op de sites staat zo’n beetje het volgende.

Vanwege Corona wordt er veel meer online besteld. Hier maken de oplichters gebruik van. Want wie besteld, krijgt pakketjes binnen. Er is dus een grote kans dat zo’n sms-je wat ze sturen aankomt bij iemand die een pakket heeft besteld.

In de sms die je binnen hebt gekregen staat een linkje. Als je daar op klikt, wat je dus niet moet doen maar dat had jij ook wel door, kom je op een site die ze zo realistisch mogelijk hebben gemaakt. Er wordt waarschijnlijk gebruik gemaakt van phishing. De mensen willen je gegevens stelen. Dit doen ze bijvoorbeeld door je een app te laten downloaden waarmee ze vervolgens alles op jouw telefoon kunnen doen wat ze maar willen. Of ze laten je geld betalen. Hierna kunnen ze toegang hebben tot je rekening. 

In het sms-je kunnen bijvoorbeeld dingen staan als: dat je moet bewijzen dat jij het wel bent en €0,01 moet overmaken, dat je verzendkosten moet betalen, dat je een app moet downloaden om je pakketje te kunnen volgen, dat je pakket op een DHL punt ligt, etc. Dit soort dingen moet je dus nooit doen.

Heb je op het linkje geklikt is er meestal nog niet direct iets aan de hand. Wel wordt er aangeraden om er met een up-to-date virusscanner overheen te gaan. Je hebt geen gegevens ingevuld dus daar ga ik even niet verder in door. 

De politie vraagt ook duidelijk om als slachtoffer aangifte te doen. Ze proberen het in beeld te brengen, maar dat gaat moeilijk omdat de meeste slachtoffers zich schamen of gewoon geen aangifte doen.

Ik raad je aan om je ouders te vertellen over het sms-je. Er met een up-to-date virusscanner overheen te gaan. Verder niet te reageren of ergens op klikken. En misschien aangifte doen, maar je bent niet echt een slachtoffer, dus dat moet je zelf weten.

Kijk zelf ook nog even rond op de sites die ik eerder in m’n reactie heb genoemd.

Veel succes!

 

Groetjes,

Paardebloem

Reputatie 3
Badge +2

KLIK ER NIET OP!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het is 100% zeker een scam, klik er niet op! 

Reageer