Vraag

Invloeden van sociale media

  • 14 February 2021
  • 2 reacties
  • 55 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Hey! ik wil graag minder op sociale media, ik merk heel erg dat dat een slechte invloed op me geeft.. ik heb vanmorgen al Instagram en tiktok verwijdert omdat ik daar echt uren op verspil maar ik merk toch weer de dwang erna, iemand tips hoe ik het voor mezelf makkelijker kan maken? want nu ben ik weer veel op mijn laptop te vinden en dat wil ik juist niet.


2 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Laura,

wat lastig dat social media zo’n slechte invloed op je heeft. En nog lastiger dat het zo verslavend voor je is.

Wat je natuurlijk kan doen is alles meteen weggooien. Dit kan echter zo’n grote verandering zijn dat je geen zin hebt om andere dingen te doen, of gewoon niet weet wat je kan doen. Hierdoor kan je alleen maar meer verlangen naar je social media. 

Wat beter is is een goed, saai afbouw plan. Ten eerste kan je zeggen dat je niet meer dan twee uur per dag (dat is eigenlijk heel veel, maar een goed begin om mee af te bouwen) op social media mag zitten. Dit kan je doen door een tijdslimiet alleen op social media. Je kan je ouders vragen of zij de code kunnen bedenken, dan kunnen alleen zij je meer tijd geven om op je telefoon te zitten (vinden ze vast leuk).

Daarnaast kan je dus ook afbouwen. Dus iedere week 5 minuutjes minder. Dat lijkt weinig, maar het is best snel afgebouwd. Zo raak je sneller gewend aan dat je maar minder op je telefoon kan zitten. 
Ook kan je een paar apps selecteren waar je nog op mag, de rest verwijder je gewoon van je telefoon. Want aan 2 apps ben je minder tijd kwijt dan aan 5 apps. 

En om je verder nog een beetje af te leiden is een hobby of een project een goed idee. Dit kan een sport zijn, waar je veel voor kunt trainen nu je thuis zit. Zo kun je gaan hardlopen en proberen een trainingsplan te volgen. Of je gaat een instrument leren bespelen, dan moet je wel eerst een instrument zien te regelen, maar dat kan je ook weer zien als een projectje. Je kan ook extra hard je best doen voor school, een nieuwe taal leren, leren origamiën, je kamer opnieuw inrichten, een reasachtige tekening maken, iedere zaterdag koken (of zondag of een andere dag) dan moet je ook alle gerechten bedenken en boodschappen doen, of gewoon bakken zoals koekjes en taart, etc. 

Hopelijk heb je hier wat aan, heel veel succes in ieder geval. En zeg het maar als het niet lukt. 


Groetjes,
Paardebloem

Reputatie 2
Badge +1

Hey @Paardebloem83 Dankje voor je antwoord, maar ik zat er al niet zo heel veel op maar gewoon die '’dagelijkse'’ sleur van '’toxic'’ Nederland, elke keer mensen naar beneden halen om jezelf (?) beter te voelen, sociale media kan een leermiddel zijn (nosstories, nosjeugdjounaal, gloednieuw of justnicolas) maar vaak ook mensen naar beneden halen. en daarvoor heb ik het deels ook verwijdert dus een afbouw schema zou denk ik voor mij geen nut hebben, maar Dankje voor je tips van wat ik kan gaan doen in '’vervangende'’ tijd, oohja en een tegenstribbeling van mij was ook sociaal contact, natuurlijk heb je dat al heel weinig maar daarom heb ik snapchat nog wel gehouden.

Reageer