Ik voel me onveilig op Discord

  • 30 August 2021
  • 4 reacties
  • 175 Bekeken

Badge

Ik heb ruim een jaar lang een goede ervaring met Discord gehad, totdat ik een bepaalde server joinde. Er is een plekje waar je jezelf kan voorstellen, wat ik dus ook heb gedaan. Vervolgens krijg ik een privé bericht van iemand, waarin diegene zei dat die mij beter wilde leren kennen. Dit vond ik heel erg raar. Diegene zei dat die bijna 22 wordt, en ik als een 14-jarig meisje vind het leeftijdsverschil niet comfortabel. Ik weet niet welk geslacht diegene is, maar dat maakt niet heel veel uit. Ik wil gewoon niet privé praten met iemand die zo veel ouder is.

Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt dus ik heb er lang over na zitten denken wat ik eraan zou doen. In eerste instantie wilde ik alles gewoon negeren. Een dag later kreeg ik weer een bericht, en toen besloot ik te vertellen dat ik liever niet op discord privé met iemand spreek. Toen vroeg diegene of ik dan op insta wilde chatten. No way. Dus ik zeg weer nee. Diegene vraagt hoe oud ik ben. Ik zeg dat ik 14 ben (wat diegene ook al in mijn voorstelberichtje in de server kon lezen). Ik vraag of het begrijpelijk is waarom ik niet wil chatten.

En nu komt diegene ineens met een rare vraag. Ik weet niet precies wat er wordt bedoeld maar het komt over als: 'Mag ik je random berichten sturen?' Nou, ik zeg nee. En nu krijg ik ineens weer een bericht: 'Wat doe je?'

Ik wilde dit verhaal toch even delen. Waarschijnlijk kan ik diegene het beste blokkeren en de server verlaten. Ik heb daar toch niet zo veel te zoeken. Graag jullie advies hierover en of jullie ooit ook zoiets hebben meegemaakt. 

Update: Ik zie nu dat diegene andere mensen ook lastigvalt met de vraag of ze een meisje of jongen zijn. Dit is opgemerkt door een stafflid. Ik denk dat ik mijn ervaring ook even ga doorgeven. Ik voel me wel wat beter nu.


4 reacties

Die gene blokkeren en de server verlaten, precies wat je zelf zegt

Bekijk vooral dit stukje van de settings.
In jouw geval, en dat geldt overigens voor heel veel mensen, is het waarschijnlijk beter om DMs van niet-vrienden uit te zetten.
 

Niet-vrienden krijgen dan een melding als ze je DM-en om te laten weten dat je die instelling aan hebt staan.
Vervolgens kun je bepalen wie er wel én wie er niet een vriendschapsverzoek kan sturen.

 

Graag jullie advies hierover en of jullie ooit ook zoiets hebben meegemaakt. 

Diegene blokkeren en rapporteren is in ieder geval een goede stap.
De server verlaten kan ook aan te raden zijn.

In de toekomst is het handig om je instelling aan te passen en voortaan je niet meer zo voor te stellen.

Discord is een super fijn platform en je kunt er super leuke mensen tegenkomen, maar net zoals elk ander platform zijn er problemen.
Ik heb het “geluk” dat ik geen meisje ben in dit geval, omdat zeker meiden lastig worden gevallen daar.
Iedereen kan nog steeds lastig gevallen en gepest worden, dus dat zegt niet super veel.

Stel dan duidelijk grenzen voor jezelf op en doe ook echt iets als mensen die overschrijden.
Een dikke huid is altijd nodig op het internet, maar je hoeft jezelf niet weg te cijferen.

Zelf heb ik ook al meerdere gebruikers geblocked vanwege hun gedrag, dus je bent zeker niet de enige.
Nouja, mij probeerden ze niet te groomen, maar goed.

 

Heb ik heel vaak meegemaakt op discord, als iemand je dmd waar je je oncomfortabel bij voelt meteen blokken ben je gelijk der vanaf. Je hoef er echt niet bang voorte zijn want ze kunnen je niks aan doen, sowieso niks vertellen over jezelf aan diegene. 

Reputatie 3
Badge

Hey

Ik ben een discord moderator en wat erg dat dit je is overkomen! Het is erg druk bij discord dus vandaar dat we niet reageerde! Andere zeiden ook al dat je idd je chat kan filteren! Kan scanned en ook dms uit zetten! Veder blokkeren en melden bij een staff lid en lekker met rust laten!

Reageer