Vraag

complot theorieën over oud-klasgenoot

  • 8 June 2022
  • 1 reactie
  • 61 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi

Ik zit met iets, en door privacy en anonimiteit kan ik er bar weinig over vertellen, dus ik hou het kort. 

Vanochtend heb ik afscheid genomen van een meisje van mijn school die vorig jaar een paar weken in mijn klas heeft gezeten. Ze is vorige week overleden. 
Sinds 2 dagen voor haar afscheidsdienst kwam ik op een sociale media allerlei complot theorieën over haar dood tegen waar niets van klopt. Ook op een andere sociale media bleek het gaande te zijn. Ze zijn kei respectloos, overschrijden allerlei privacy rechten van haar (door foto’s en info over haar te posten) en hun theorieën zijn super schadelijk voor de vrienden, klasgenoten en familie van het meisje. Ik heb geen idee wat ik er aan moet doen, ik heb het al tegen vriendinnen gezegd, tegen mijn moeder, en haar familie is ook op de hoogte maar ik wil graag er meer aan kunnen doen. Ze hebben namelijk ook artikels over haar geschreven op sites die vol staan met discriminerende en complot theoretische artikelen, bijv. artikels over hoe oekraïne fout zit, dat transgenders slecht zijn, wappie artikelen etc. Ik heb de site gister avond gemaild met een verzoek om het artikel offline te halen maar tot nu toe nog geen verandering of reactie gemerkt. Wat kan ik doen?

PS: het is duidelijk dat ze dit meisje niet eens kennen. Omdat ik haar wel kende, weet ik toevallig meer dan hun. Maar er word niet zoveel informatie over haar dood buiten kennis van haar blootgesteld, omdat dat natuurlijk niemand aangaat. 

Update: de aanstichter van de theorie heeft me geblokkeerd. Ik hoop dat het nu in de oren geknoopt is. Advies is nogsteeds welkom.


1 reactie

Reputatie 7
Badge +7

Update 2: 
Het blijkt dag de aanstichter meerdere mensen blokkeert die haar tegenbewijzen of haar dingen vragen die ze achterhoud. Duidelijk dat ze heel wat bij elkaar liegt en er veel medelijden voor krijgt. Geen zuiver figuur dus. Maar wat nu? Hoe zorg ik ervoor dat deze vrouw stopt?

Reageer