Vader haalt me naar beneden. Mishandeling?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo allemaal,
Ik zit hier een beetje met een ding.. mijn vader haalt mij regelmatig naar benden. Hij noemd me dom en dat mijn iq niet goed genoeg is, terwijl dit volkomen onterecht is.. mijn vader heeft voor mijn twee jongste zusjes leuke bijnamen, die ik niet kreeg. Al het negatieve wat in hem zit gooit hij eruit met gemene sneren, vooral naar mij toe. Mijn oudere zus begint dit ook over te nemen en alles wat ik doe is fout. Al zou ik gewoon op zou staan, zou ze iets hebben gevonden om een gemene opmerking te maken. Ook over mijn uiterlijk qua kleding en make up (welke gewoon normaal is, voor mijn leeftijd, niks geks aan) weet ze veel te “corrigeren”. Mijn ena jongste zusje zit bij mij op school en vernederd me soms bij mij vrienden, dit gebeurd ook heel random, want we konden het super goed vinden met elkaar. Mijn moeder krijgt een steeds korter lontje door mijn vaders en mijn oudste zus hun gedrag, waardoor ze sneller boos wordt (ook meestal op mij, maar ben gewoon een puber, dus ik ga her en der tegen iets in). Over mijn niet-opgeruimde kamer krijg ik elke avond wel iets te horen, Ookal heb ik deze net opgeruimd.. met momenten is hij wel aardig en een leuke man, maar meestal is hij stil en chagrijnig.
Mijn ouders gaan binnenkort scheiden en mijn vader heeft vroeger met zijn ouders een lastige jeugd gehad (hij ziet beide ouders niet meer door ruzie), maar dat geeft niet het recht om zo tegen mij te doen, toch?
Ik ken mijn eigen thuissituatie niet.. zou dit psygologische mishandeling kunnen zijn? Zo ja, wat moet ik doen?
Op school heb ik steeds vaker dat ik extreem stil ben, of extreem druk om een beetje te verbloemen hoe ik me eigenlijk voel... Ik heb ook het gevoel dat ik door mijn plotselinge uitingen van mijzelf her en der wat vrienden kwijtraak, ik kan het enkel niet stoppen, Ookal probeer ik zo hard..

Ik voel me eigenlijk best gepest en buitengesloten in mijn eigen huis en gezin.. wat nu?

14 reacties

Ja kan met je mentor erover gaan praten zodat die je advies kan geven.

Voor de rest kan je een familie vergadering houden (dus met je ouders en zussen gewoon) en vragen waarom ze zo doen en wat je volgens hun fout doet. En misschien doe jij iets niet goed dus kijk ook anders bij jezelf en bedenk dan even of je echt iets fouts doet of je ouders het gewoon verzinnen. En miss moet je beter je kamer opruimen want misschien vinden ze het niet opgeruimd genoeg. Dus met dit alles wil ik zehgen kijk ook eerst naar jezelf of je iets fouts doet.

Suc 6 je kan dit oplossen!❤️
Hey,

Praat erover met iemand.
Als je het durft, durf het aan je ouders te vragen.
Jij denkt dat je vrienden kwijtraakt? Probeer het ze uit te leggen dit hoeft niet in detail, je kan zeggen ik gedraag me anders de laatste tijd omdat er thuis iets is.

Als dit echt heel lang doorgaat en/of je word ook fysiek mishandeld: bureau jeugdzorg.

Ik hoop dat dit opgelost kan worden voor je!

Ronald
Bedankt iedereen.
Vandaag deed zelfs mijn moeder mee. Ik wordt er gek van dat ik telkens als pispaaltje wordt neergezet. Dan komt de buurman en dan gaan ze over me klagen. Qua vrienden zit het nu goed, ik heb er een paar wat losgelaten over mijn situatie.
Over het opruimen kunnen en mogen mijn ouders niet klagen, ik doe alleen maar mijn best.. en dat is wat ik dag en nacht probeer, dit wordt enkel niet geaccepteerd..
mijn vader heeft me zojuist uitgescholden, omdat ik hem mijn kamer uit wilde. Het is zijn huis, dus hij bepaald.. ze gaan door tot het bot om me boos te maken, om de schuld vervolgens op mij te leggen.. ik wordt hier moe van en wil dit niet meer..
Begon dit voor dat ze van plan waren met scheiden of er na?
het zou daar eventueel aan liggen
Mijn vader is al langzaamaan een paar jaar bezig. Eerst onopvallend. Nu (een paar maanden terug) heb ik een spiegel voor me gezet en valt het duidelijk op.
je zou altijd nog de kindertelefoon kunnen bellen/chatten

tel:08000432
https://www.kindertelefoon.nl/over-ons/chat/
Ik ben zojuist 3 minuten te laat naar bed gegaan, alleen omdat de klok verkeerd liep. Ze werden zo boos. Mijn vader heeft mijn hand haast fijngeknepen.. vanochtend was mijn moeder de gehele tijd chagrijnig en daarvoor gaf ze mij de schuld. Ze heeft me met een zak met boterhammen geslagen (ben zo blij dat dat het eerste was wat ze zag) en het huis uit geduwd.
Alles wat ze negatief zeggen voelt het dat het naar mij gericht is, ik wordt zo gek. Ik wil hier niet meer zijn. Ze haten me..
Update;
Ik heb met een paar mensen erover gepraat. Ik heb er zelfs een paar verteld dat ik na de scheiding van mijn ouders graag het contact wil verbreken met mijn vader.
Hoe denken jullie daarover? Heb ik het recht? Kan je “zomaar” het contact met je vader verbreken?
Ik voel me zo slecht.. ik ben vandaag jarig maar mijn vader is alleen maar erger bezig.
Ik dacht dat dit een rustige dag zou zijn, maar het bleek toch minder waar. mijn moeder moest na het eten weg en ik bleef achter met mijn zusjes en mijn vader. Mijn zus kwam mijn kamer binnen na het eten en ik maakte een sarcastische opmerking naar haar. Ze vertelde boos dat ik dan geen cadeau van d’r kreeg en liep weg. Ze is nooit teruggekomen (eerste instantie dacht ik dat ze een grapje maakte, maar dat bleek niet). En eerlijk gezegd houd ik zelf niet zo van cadeaus, maar ik voelde me zo rot dat ze al meteen zo deed.
Ik moest nog een smoothie maken, dus ging naar beneden om alle dingen te pakken. Ik baalde dat mijn oudere zus en mijn vader aan een tafel zaten te praten. Ik heb hun gevraagd of ze het erg vonden als ik een smoothie zou maken, waarop ze beide vertelde dat het geen probleem was. Eenmaal begonnen waren ze chargrijnig op me en begonnen ze me neer te halen. Ik heb mijn spullen opgeruimd en de smoothie maar gelaten hoe het was. Mijn vader begon lullig te doen over mijn moeder en hoeveel ik wel niet op haar zou lijken. Ik ben erg verdrietig en teleurgesteld naar boven gegaan.
Niet veel later kwam ook mijn vader naar boven, vragen of ik al ging slapen. Ik vertelde hem mijn mijn frustraties en dat ik hem voorlopig niet wil zien. Midden in de zin waarin ik wilde uitleggen waarom die smoothie zo’n kabaal maakte, liep hij boos weg en praatte hij door me heen. Ik riep dat ik nog niet klaar was en of hij nog alstublieft even naar me luisteren wilde. “Nee. Je bent net je moeder. Je wil altijd je zin hebben en heb je dat niet dan ga je janken.” Riep hij. Mijn vader heeft me altijd een slechte eigenschap aangeleerd en dat is je mening vertellen. Ik heb gezegd dat mijn mening was dat hij een vieze hond was, waarop hij naar me toe liep en een klopje op mijn schouder gaf. “Dan vindt jij mij een vieze hond.”
Ik duwde zijn hand weg en vertelde dat hij me niet aanraken mocht. Niet op die manier. Op dat moment begon hij met slaan. Heel hard op mijn bovenarm. Elke keer als ik vroeg of hij wilde stoppen sloeg hij nog een keer en steeds harder. Uiteindelijk was ik stil en stopte hij. Hij liep mijn kamer uit. “En dat is mijn mening, heks.”

Mijn verjaardag is verpest en ik weet niet wat ik moet doen. Help me alstublieft...
Hoi

Hoe jij thuis behandeld wordt, is helemaal niet ok. Er wordt heel naar tegen je gedaan.

Kan je dit bij iemand kwijt? Een familielid, vriend(in), mentor? Het lijkt me goed voor jou om in een andere, betere thuisomgeving te zijn. Hoe het nu bij jou thuis gaat, kan onmogelijk goed zijn voor je ontwikkeling. Jij zou gewoon thuis moeten kunnen zitten zonder dat er nare opmerkingen worden gemaakt, en zonder dat je midden in het maken van een smoothie weer naar boven moet.

Je ouders gaan scheiden. Is het een optie bij je moeder te gaan wonen? Misschien doet zij niet meer zo naar als je vader er niet bij is.

Bij de KinderTelefoon kunnen ze je helpen. Je verhaal doen lucht vast op, en de KinderTelefoon kan je nuttig advies geven. Je kan bellen of chatten. Daar vind je hier meer info over.

De KinderTelefoon kan je ook doorverwijzen naar organisaties die je kunnen helpen het thuis fijner te maken. Dat kan je hier eens nalezen.

Hoewel je het moeilijk hebt, wens ik je een gelukkige verjaardag, en dat de komende jaren beter mogen zijn. Dit heb ik voor je uitgezocht, ik hoop dat het je op kan vrolijken.

Groetjes
x
Erg naar hoe jij thuis wordt behandeld. Dit hoort niet en is zeker niet jouw schuld!
Het maakt niet uit waarom je vader zich zo tegen jou gemeen gedraagd..

Erg goed van je dat je je verhaal hier verteld! Ga zo snel mogelijk ook met iemand hier over praten die je kan vertrouwen. Bespreek het bijvoorbeeld ook samen met een vriendin en haar ouders? Het kan er alleen maar beter op worden.
kijk is op deze site!

Misschien kunnen ze je helpen moet je gewoon uitleggen wat er aan de hand is!!

https://vooreenveiligthuis.nl/

Dit is van de overheid,
Raad voor
De kinderbescherming.

Als je dit niet durft kun je bijvoorbeeld een leraar van je school om hulp vragen dit met je te doen!

Suc6 en sterkte ermee

Groeten iempje annoniempje
Bedankt voor de adviezen!

Paar dagen terug hadden mijn ouders een heftige ruzie, dit heb ik besproken met een begeleider. Ze schrok er enorm van en van alles eromheen ook. Ik weet niet wat ze ermee gaat doen, maar ik heb er wel een beter vooruitzicht op! Ik kan haar gelukkig altijd bellen.

(@100DIVERGENT11, bedankt voor het filmpje! Heel lief!)
Heel dapper en goed van je dat je met die begeleider hebt gesproken. Ik ben ervan overtuigd dat zij je gaat helpen en steunen.

Heel fijn dat je haar altijd mag bellen, en dat je vooruitzicht er beter op is geworden.

Blij dat je het filmpje leuk vond 🙂

Reageer