Strafbaar of niet?

  • 29 May 2017
  • 3 reacties
  • 1204 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,

ik zit met een probleem. De afgelopen 2,5 maanden heb ik op een zorgboerderij gewoond. Ik ben er sinds vrijdag 26-05-2017 weg, omdat volgens hen de veiligheid van andere bewoners niet langer te garanderen is zolang ik blijf. Dit is voor mij onbegrijpelijk, omdat ik een heel zacht karakter heb en een ander alleen pijn zou kunnen doen als ik niet anders kan, dus uit zelfverdediging. Het punt is dat ik twee keer hardhandig naar m'n kamer ben gesleurd en dat er een keer mee gedreigd is. Handig om te weten is dat ik al sinds m'n kindertijd problemen heb met naar mijn kamer gestuurd worden zonder te weten waarom. Stel, ik doe iets waar anderen mogelijk last van hebben en kan/wil er niet mee stoppen, dan heb ik er geen enkel probleem mee. Maar wanneer anderen geen last van me hebben is het voor mij, mede door mijn autisme, moeilijk te begrijpen.

De eerste keer dat het gebeurde kwam doordat mijn begeleider zijn geduld verloor, en de tweede keer werd veroorzaakt door een misverstand. In beide gevallen werd ik naar mijn kamer gestuurd en begreep ik niet waarom, dus weigerde ik, maar probeerde wel de reden aan te geven dat ik niet naar mijn kamer wilde gaan. Ook raakte ik beide keren helemaal in paniek, omdat het voor mij niet niks is om door drie mensen verplaatst te worden terwijl ik uit alle macht probeer los te komen. Mijn intenties waren niet slecht, en ik snap nog steeds niet zo goed wat ik fout gedaan heb, of wat ik heb gedaan om dit te verdienen. Ik heb een blauwe plek op mijn pols doordat ik te stevig ben vastgehouden, en heb schaafwonden op mijn voeten doordat ik over de grond ben gesleurd. Valt het onder mishandeling en is het strafbaar? Ik plaats dit omdat ik wil voorkomen dat toekomstige bewoners van de zorgboerderij dit ook gaan meemaken, en omdat ik het zelf gewoon niet vind kunnen. Ik geef het toe, ik werkte niet bepaald mee, maar volgens een begeleider buiten de zorgboerderij hebben ze het recht helemaal niet me te verplaatsen wanneer ik dat niet wil. Is dat ook zo? Kan ik ze aangeven voor mishandeling of niet?

pechvogeltje

3 reacties

het mag inderdaad niet nee, maar verder weet ik ook niet, maar je kunt er wel iets aan doen ik hoop dat je net zo'n volhouder bent als mij want dan kan ik je helpen, heb jij iemand die jou goed kent jou begrijpt en waar jij goed mee om kunt gaan, zo ja vertel aan diegene wat er is gebeurt en misschien kun je dan met diegene naar die zorgboerderij toe en kun je uitleggen wat er nou echt aan de hand is!!
suc6
xxxBaukje
Hoi!

Je zomaar over de grond meesleuren mogen ze niet. Waarschijnlijk dachten ze dat dat de veiligste oplossing was, maar dat hebben ze jammer genoeg verkeerd ingeschat.

Die begeleider die ook vond dat het niet kon, die buiten de boerderij, kan die je helpen? Want die zorgboerderij helpt jou misschien wel, dus is het handig om er terug in te komen. Als deze boerderij met zijn begeleiders je niet aanstaat, kun je nog altijd een andere gaan zoeken.

Kun je dit bericht laten lezen aan de begeleiders van de boerderij? Of dit bericht overschrijven op papier en dan als een brief aan hen geven? Op die manier kunnen ze zich misschien beter inleven in jouw situatie.

Succes!
Groetjes
x
Reputatie 1
Badge

Hoii, ik ben een meisje met autisme en ik zit ook op een zorgboerderij. Ik vind dat ze je best mogen verplaatsen zonder jouw toestemming, maar dan moet jij wel de kans hebben gekregen om zelf te gaan. In jouw situatie heb je er later nog pijn aan gehad en dat is niet de bedoeling. Zo horen deze mensen ook niet met jou om te gaan en dat vind ik niet oké. Verder denk ik dat je er niet te erg op in moet gaan. Tenzij je er nu nog erg last van (mentale klachten). In dat geval zou ik er met iemand over praten. Nog veel succes!

 

Liefssss,

Een meisje met autisme

Reageer