Vraag

Zorgen Om Geweld

  • 28 July 2021
  • 6 reacties
  • 130 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

De laatste paar dagen is het een aantal keer in het nieuws geweest dat een 14-jarig meisje in elkaar is geslagen nadat ze haar geslacht niet prijs wilde geven. Op de woorden “Ik ben wie ik ben en jij mag zijn wie jij bent” werd met geweld gereageerd. Dat heeft mij angst aangejaagd. Misschien heel suf, maar het is wel zo.

Zelf ben ik openlijk biseksueel. Het is niet zo dat ik het als eerste zeg als ik een nieuw iemand ontmoet, maar als het gesprek over seksuele identiteit gaat ben ik er eerlijk over. De enige met wie ik er niet echt over durf te praten is mijn moeder, maar dat heeft te maken met de slechte band die ik met haar heb.

Het feit dat er nog steeds geweld wordt gepleegd tegenover leden van de LGBTQ+ community vind ik zorgwekkend. Zelf heb ik ook een aantal incidenten meegemaakt waarbij er gedreigd werd met geweld, maar gelukkig ik ben nog nooit in een gevecht terechtgekomen.

Als je denkt dat dit soort dingen maar zelden voorkomen: een aantal jaar geleden haalde ook het incident dat een homoseksueel koppel aangevallen werd met een betonschaar het nieuws. Een van de aanvallers was 12.

Dat niet alle incidenten van geweld tegen leden van de LGBTQ+ community het nieuws halen betekent niet dat het niet gebeurt. Er zijn dagelijks nog gevallen waarbij zij worden bedreigd of aangevallen, zij het verbaal of fysiek. Dit zou niet moeten gebeuren. Dan zijn er van die mensen - in mijn beleving vooral gelovigen - die zeggen dat hetero zijn de enige goede manier van zijn is. Als ik van die mensen tegenkom vraag ik altijd waarom. De gelovigen verwijzen dan naar de Bijbel, maar dat vind ik geen excuus. Zelf ben ik niet gelovig en hoewel ik de gelovigen respecteer en ik ze over het algemeen hun gang laat gaan, weiger ik geweld te accepteren wat in de naam van religie wordt gepleegd.

Een ander excuus wat ik weleens hoor is dat [iets anders dan hetero] zijn niet natuurlijk zou zijn. Daarop is mijn antwoord: “We are wired that way.” Dat houdt in dat wij weldegelijk van nature [iets anders dan hetero] kunnen zijn. Het komt al voor sinds het begin van de mensheid, dus het idee dat het onnatuurlijk is klopt niet. Ik vergelijk het vaak met een aantal dingen. Zou jij het normaal vinden als er geweld tegen mensen werd gebruikt omdat ze bovengemiddeld lang zijn? Zou jij het normaal vinden als er geweld tegen mensen werd gebruikt omdat ze een donkerdere huidskleur hebben dan anderen? Hopelijk was het antwoord op beide vragen dat je dat niet normaal vindt. Gelukkig beantwoordt het overgrote deel van de Nederlandse bevolking op de bovenstaande vragen dat het niet normaal is, maar toch zijn er onder hen ook mensen die vinden dat geweld tegen leden van de LGBTQ+ community geen probleem is. Waarom? Je seksuele identiteit is, net als je lengte en huidskleur, een deel van jou waar je geen controle over uit kan oefenen. Het onderdrukken of het proberen te veranderen heeft geen zin. Jouw seksuele identiteit is (voor de meeste mensen) niet het grootste deel van iemands identiteit, en dat zou het ook niet moeten zijn. Het is een ding wat bij jou hoort, maar het bepaalt niet wie je bent. En toch kunnen buitenstaanders zo vijandig reageren als jouw seksuele identiteit “afwijkt” van wat zij gewend zijn, terwijl ze er niet eens op zouden komen om op eenzelfde manier te reageren op iemand met een “afwijkende” lengte of huidskleur.

Voel je vrij om je mening te delen, maar houd het alsjeblieft netjes. 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Geen Idee ,

 

heel begrijpelijk dat deze gebeurtenissen je angst hebben aangejaagd. Jammer dat je nog geen reacties hebt gehad.

Je zou eens met de Kindertelefoon kunnen bellen of chatten, om samen met de medewerker hierover te praten. We zijn elke dag geopend van 11 tot 21 uur.

 

Groetjes van Marieke, De Kindertelefoon

Reputatie 2
Badge +1

Hoi

Ik vind het ook niet normaal

Ik zelf struggle veel met mijn seksualiteit en denk dat ik lesbisch ben. Ik zou het niet normaal vinden als ik daarom uitgescholden zou worden. Ik vind dat je gelijk hebt.

 

Groetjes van mij🥰🥰 

Reputatie 2
Badge +1

Ik schrok me idd op kapot van dit nieuws en ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet zeggen, ik ben non-binair en dit raakt me echt

Om de een of andere reden heb ik geen mailtje ontvangen over de nieuwe antwoorden, maar dat kan aan meerdere dingen liggen.

Het is gewoon onacceptabel dat dit soort dingen nog gebeuren, en ik vind dat er streng tegen opgetreden moet worden.

Reputatie 6
Badge +3

Hey Geen Idee,

Ik ben het helemaal met je eens!

Zelf weet ik het niet precies en ik vind het ook echt onzin dat mensen worden aangevallen omdat ze “anders” zijn.

Groetjes iemand.

Om de een of andere reden heb ik geen mailtje ontvangen over de nieuwe antwoorden, maar dat kan aan meerdere dingen liggen.

Wellicht hier even een kijkje nemen/onder reageren. :)

 

Reageer