Wat vinden jullie van uit de kast komen?

  • 16 July 2022
  • 8 reacties
  • 128 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Yoo,

Ik heb een vraag, want waarom moet je eigenlijk als je bijvoorbeeld homo bent uit de kast komen? Want je komt toch ook niet uit de kast voor hetero..?

Discussies toegestaan, maar zorg ervoor dat het geen chatten wordt😉


8 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hoi,

je MOET niet. Je mag. Maar omdat mensen er nog steeds van uit gaan dat je “gewoon” hetero bent, is het wel handig. Anders gaan mensen zeggen zo van (stel je bent een homo jongen) “dat meisje is knap hè” terwijl je helemaal niet op meisjes valt. 
mensen komen dus uit de kast om gĂŞnante en ongemakkelijke momenten te voorkomen. Het hoeft dus niet. Hopelijk is dit een beetje antwoord op je vraag!

Groet, Jackie

@Jackie10 
Zeker een goed antwoord op mijn vraag, maar waarom gaan mensen er eigenlijk van uit dat mensen "gewoon" hetero zijn? Dat begrijp ik niet helemaal... omdat meer mensen hetero zijn?

Badge

Uit de kast komen is een beetje gay.

Ja het is eigenlijk heel simpel, de meerderheid is hetero. Dus dan gaan ze er ook van uit dat ze hetero zijn. Je zou het als beledigend kunnen zien maar dat is hoe we er tenminste in Nederland tegen aan kijken. Uit de kast komen zorgt ervoor dat mensen weten dat je een andere seksualiteit hebt en daar rekening mee kunnen houden (kan op een negatieve of positieve manier) dus het hoeft niet, maar dan zal je je waarschijnlijk heel erg ongelukkig voelen aangezien je er met niemand over kan praten en wordt er ook geen rekening met je gehouden.

 

en over dat hetero’s niet uit de kast komen, dat geloof ik niet helemaal. Het heet gewoon niet zo. Maar zelf maak ik altijd heel duidelijk dat ik hetero ben en zo kan iedereen daar ook rekening mee houden!

 

ik hoop dat dit je vraag een beetje beantwoordt?

Reputatie 6
Badge +7

@Jackie10 
Zeker een goed antwoord op mijn vraag, maar waarom gaan mensen er eigenlijk van uit dat mensen "gewoon" hetero zijn? Dat begrijp ik niet helemaal... omdat meer mensen hetero zijn?

 

Nou, niet ‘meer’ maar meer ‘bijna iedereen’. 

Hetzelfde als waarom jij niet met een woordenboek naar de winkel gaat: Jij gaat er eigenlijk vanuit dat alles ‘gewoon’ in het Nederlands is en dat iedereen ‘gewoon’ Nederlands spreekt. 

Of dat je voorstelt om te gaan zwemmen en dan echt verbaast bent als iemand zegt dat-ie niet kan zwemmen.  Hè?  Iedereen kan toch zwemmen? 

De schatting is dat misschien 10% van de mensen homo/gay/lesbisch is. Dat is best veel, en genoeg om niet automatisch aan te nemen dat een jongen ‘dus wel ‘ op meisjes zal vallen… maar voor 90% is dat dus wel zo dus als je dat aanneemt zit je toch 9 van de 10 keer goed.

 

Reputatie 5
Badge +2

Goede vraag! 
Ik zou zeggen dat mensen heel veel aannames hebben. Als iemand denkt aan een rijk iemand denkt hij/zij/hun/ meestal ook gelijk dat die dan in een groot huis woont. Nog een voorbeeld: als je zwarte kleding draagt ben je emo. Dit slaat natuurlijk nergens op, maar dit soort beelden van wat ‘normaal’ is zijn ons aangeleerd vanaf jongs af aan. In boekjes in liedjes en op school. Zo nemen veel kinderen aan het begin ook aan dat een jongen en een meisje samen horen. Dit is eigenlijk best belachelijk. Maar zo werken onze hersenen nou eenmaal. Dus ja, om op je vraag terug te komen: veel mensen nemen aan dat  iemand hetero is, omdat dit door veel mensen als ‘normaal’ wordt beschouwd en is het voor vele dus handig als je aangeeft dat je niet in dat ‘normale’ beeld valt , maar op een ander geslacht valt. Zo kunnen mensen daar rekening mee houden. 
 

Toch hoop ik dat dit op een dag anders wordt en dat er eigenlijk geen hokjes en namen meer hoeven te zijn.

dus ja, dit is wat ik erover denk. 
-Yodema 

Reputatie 1
Badge

@Jackie10 
Zeker een goed antwoord op mijn vraag, maar waarom gaan mensen er eigenlijk van uit dat mensen "gewoon" hetero zijn? Dat begrijp ik niet helemaal... omdat meer mensen hetero zijn?

Het jammere is dat onze samenleving, hetero zijn de standaard heeft gemaakt. En dat geeft ook veel te maken met dat een heel groot deel van de samenleving hetero is. En wat een heel groot deel van de samenleving in gelooft is, dat je standaard hetero  bent als je niet uit de kast komt (wat totaal onwaar is maar toch geloven veel mensen het). En daarom zijn queer personen uit de kast beginnen gekomen, om gewoon hun zelf te kunnen zijn. Maar je moet ook begrijpen dat niet iedereen uit de kast wilt komen omdat ze er bv. Nog niet zelf uit zijn. Soms kan een  persoon ook niet uit de kast kunnen komen door bv.  familiale redenen.
 

Maar ook belangrijk is om te weten dat je niet uit de kast moet komen voor iemand om jezelf te kunnen zijn!😀

hopelijk helpt dit een beetje, en sorry voor de schijf fouten, ik ben juist wakker

groeten van iemand!

@Jackie10 
Zeker een goed antwoord op mijn vraag, maar waarom gaan mensen er eigenlijk van uit dat mensen "gewoon" hetero zijn? Dat begrijp ik niet helemaal... omdat meer mensen hetero zijn?

Het jammere is dat onze samenleving, hetero zijn de standaard heeft gemaakt. En dat geeft ook veel te maken met dat een heel groot deel van de samenleving hetero is. En wat een heel groot deel van de samenleving in gelooft is, dat je standaard hetero  bent als je niet uit de kast komt (wat totaal onwaar is maar toch geloven veel mensen het). En daarom zijn queer personen uit de kast beginnen gekomen, om gewoon hun zelf te kunnen zijn. Maar je moet ook begrijpen dat niet iedereen uit de kast wilt komen omdat ze er bv. Nog niet zelf uit zijn. Soms kan een  persoon ook niet uit de kast kunnen komen door bv.  familiale redenen.
 

Maar ook belangrijk is om te weten dat je niet uit de kast moet komen voor iemand om jezelf te kunnen zijn!😀

hopelijk helpt dit een beetje, en sorry voor de schijf fouten, ik ben juist wakker

groeten van iemand!

Je hebt grotendeels gelijk, maar ik ben het niet met alles eens. Vroeger was hetro zijn inderdaad de standaard. Maar dit veranderd voor heel veel mensen. Een beetje als hetzelfde als met dat vrouwen en mannen gelijk zijn. Ik was echt verbaasd toen ik voor het eerst hoorde dat sommige mensen dachten dat vrouwen minder waren! Er zijn heel veel mensen die er niet van uitgaan dat iedereen hetro is. Soms gaat deze overgang van acceptatie een beetje te snel. Voor veel jongeren wordt het misschien wel een standaard om juist niet hetro te zijn en zo gechanteerd te worden in een relatie die ze eigenlijk niet willen. Maar dit gebeurt nog niet echt :) dus dat is fijn, maar ik wou toen ik jong was bijvoorbeeld bi zijn (ben hetro) omdat ik niemand wou kwetsen. En ik merk dat de generatie na mij het al veel verder heeft gebracht. Dus het is iets waar we wel op moeten letten.

Reageer