Hi, alvast heel erg bedankt als je me hiermee kan helpen, ik weet gewoon niet echt wat ik moet doen. Ik ben een meisje van 15, en weet sinds een paar maanden dat ik omni/bi seksueel ben. Aangezien veel mensen niet echt weten wat omni in houd, vind ik het makkelijker om gewoon bi te zeggen. Daar voel ik me ook goed bij. Nou is mijn gezin altijd erg open geweest op dit aspect, ze hebben altijd duidelijk gemaakt dat het heb niks uitmaakt op wie ik val. Ik ben nog niet echt uit de kast gekomen of zo maar ze weten het al een beetje, en ik heb niet echt de behoefte om echt uit de kast te komen.
Met m’n vrienden zit het anders. Ik heb een vrienden groep van 8 mensen, waarvan 5 jongens en 3 meisjes (inclusief mezelf) die voor zo ver ik weet allemaal hetero zijn. Nou zijn ze absoluut niet homophobisch of zo en weet ik dat ze er geen probleem mee gaan hebben, van een paar vrienden weet ik dat ze andere vrienden hebben die ook gay zijn en dat ze dat gewoon normaal vinden, wat het natuurlijk ook is.
Maar ook met hen vind ik het niet fijn om letterlijk te zeggen dat ik bi ben, ik ben nou niet echt ene sociaal persoon en vind het vervelend als de focus op mij ligt. Eigenlijk wil ik gewoon dat het gesprek er over gaat en dat ze het gewoon vragen, maar die kans is klein. Ik probeer dus als een tijdje hints te geven en grapjes te maken (ik vind het fijn om er humor in te gebruiken, dat maakt het makkelijker voor mij. Zo waren we laatst Valorant aan het spelen, en probeerde een vriend te beschrijven over welk personage hij het had, en hij zei iets over een vrouw in spandex, en ik zei toen dat er daar zoveel van zijn, ze lachten en toen zei ik dat dat de reden was waarom we dit spel speelden. Ik had bijna gezegd dat ik ook op vrouwen val, maar heb het toch niet gedaan. Ze gingen al snel over op een ander onderwerp maar ik heb m’n kans gemist.
Hoe maak ik het duidelijk dat ik bi ben, op een manier die niet compleet de focus op mij legt? Ik weet natuurlijk dat ik ze het niet hoef te vertellen, maar dat wil ik graag
Als je me hiermee kan helpen, heel erg bedankt!