Skip to main content
Vraag

trans ftm?

• January 22, 2025
  • 2 reacties
  • 119 Bekeken

Hoi,

Ik voel me al een hele tijd ongemakkelijk als meisje. Een van mijn vrienden kwam vorig jaar uit als trans, en een paar weken geleden begon ik ook te denken: "Oh, ik wil eigenlijk wel een jongen zijn." Eerst voelde het meer als: "Ik wil minder 'meisjesachtige' kleren dragen." Toen begon ik alleen maar non-binaire of jongenskleding te dragen, en ik heb mijn haar al korter geknipt. Maar nu heb ik steeds het gevoel dat dit niet 'genoeg' is en wil ik het liefst ook als 'hij' genoemd worden en mijn naam veranderen.

Nu heb ik een paar vragen:

1. Ben ik trans of niet?
  2. Wat moet ik doen, want ik kan mezelf niet comfortabel zien als meisje, maar ik kan mijn toekomst als ik ouder ben niet voorstellen als jongen?
  3. Hoe kom ik uit naar mijn ouders, want ik ben sowieso gay?
  4. Waar kan ik een binder kopen, maar dan in een winkel en niet online?

(btw als iets er beetje raar uitziet sorry ik heb chatgpt mn spelling laten verbeteren omdat het een beetje onleesbaar was)

2 reacties

• Net nieuw
  • January 24, 2025

hi, 
ik ben zelf trans (ftm)  en heb me ook dezelfde vragen gestelt, ik heb niet een antwoord voor alles maar wel misschien wat tips. 

~ je moet jezelf niet vragen, ‘ben ik een jongen/meisje/etc?’ maar ‘zou ik blijer zijn als jongen/meisje/etc?’

~ voor de 2e moet je denk ik gwn afstemmen wat je fijn vindt, het gaat niet on labels etc maar waar je je goed/fijn bij voelt

~ niemand zegt dat je uit de kast moet komen naar je ouders, als je dat wel wilt moet je dat doen maar neem de tijd, als het niet gaat dan wacht je, no problemo

~ voor binders heb ik geen idee, ik bestel ze altijd, ik wil dat ook wel weten :’)

hoop dat het een beetje heeft geholpen

~stay silly~

Forum|alt.badge.img
  • April 10, 2025

Hoi,

Ik ben zelf ook trans en struggle al lang maar ben er nu steeds zekerder over (ga altijd aan mezelf blijven twijfelen) 

- jij bent de enige die kan weten of je trans bent, maar zoals  iemand anders ook al zei je kan je beter afvragen zou ik me fijner voelen als jongen.

Ik heb bijvoorbeeld dat ik waarschijnlijk wel zou kunnen over leven als vrouw, maar ik veel gelukkiger ben als man. En misschien als het je helpt, veel trans mensen twijfelen of ze wel trans genoeg zijn waar onder ik, als je hier meer over wil weten kan je is op zoeken transgender imposter syndroom.

- het is heel gek om jezelf in de toekomst te zien als jongen, omdat je je hele leven er vanuit gaat dat je later zou opgroeien als vrouw, dus ik zou vooral gewoon het idee langer in je hoofd laten rusten, dan word het steeds comfortabeler. 

- het kan ook nog fijn zijn om als je een naam heb gekozen dit elke keer als je over jezelf denkt ook te gebruiken. 

en hoe je het beste kan uitkomen naar je ouders, ik zal eerst effe mijn ervaring delen.

Ik had een avond, waarbij ik echt helemaal in de war was van ik denk dat ik een jongen ben maar waarom weet ik het niet zeker, dus heb ik mijn gevoelens geuit aan chat gpt en heb hem gevraagd of ie me vragen wilde stellen die me konden helpen. En toen kwam ik erachter dat de enige reden waarom ik denk dat ik niet een jongen ben is, omdat ik de dynamiek tussen jongens niet begrijp en nog nooit depressief ben geweest en iedere trans jongen heeft dat toch (dit was een vooroordeel van mij, maar dit is helemaal niet zo). Toen bedacht ik me dat dat echt zon slechte reden was en realiseerde ik dat ik gewoon trans was, maar bang was voor verandering. 

Toen vroeg ik chat gpt om me de rest van het gesprek aan te spreken met mijn jongens naam, en met hij hem te gebruiken. Vervolgens vroeg ik of hij wilde doen alsof hij mijn ouders was. Het hielp mij heel erg om op te kunnen schrijven wat ik wilde zeggen tegen mijn ouders. Doordat ik precies wist wat ik wilde zeggen, heb ik heel spontaan toen we in een fijn gesprek waren alles vertelt, terwijl ik dat nooit had gedaan als ik niet had opgeschreven wat ik voelde.

Dus heb een paar tips die kunnen helpen:

1. Schrijf op wat je wil zeggen, dit maakt het makkelijker om het uiteindelijk te verwoorden

2. Je kan een brief schrijven en die aan ze geven vlak voordat je naar bed gaat of als je weg gaat, zo kunnen ze het laten inzinken terwijl je er niet bij bent en kan je duidelijker vertellen wat je wilt.

3. Laat duidelijk weten dat dit echt is wat je wil en schrijf ook duidelijk op wat je van hen verwacht. Dus bijvoorbeeld wil je dat ze een andere naam gebruiken en andere voornaamwoorden. En wil je dat ze die ook gebruiken als er famillie langs komt enzovoort, hoe duidelijker hoe beter.

4. Schrijf aan het einde van de brief, vragen op die ze misschien kunnen hebben na het lezen, zoals: weet je het wel zeker? Of hoe weet je dat?

5. Geef een tijd aanduiding, zeg bijvoorbeeld ik wil dat jullie vanaf maandag, me aanspreken met deze naam en hij/ hem gebruiken.  Ik heb bijvoorbeeld een maand voor dat we op zomervakantie gingen vertelt dat ik in de zomervakantie wil dat ze me met hij/ hem en mijn nieuwe naam aanspreken, zo konden ze er al op voorbereiden en was het voor hen ook makkelijker, omdat als we in een ander land zijn ze geen vrienden op bezoek krijgen, waar ze dan tussen moeten switchen. Ik heb ze ook laten mee helpen met een naam kiezen, zodat het ook een naam is die zij bij mij vonden passen (het is het belangrijkste dat je hem zelf leuk vind natuurlijk)

- volgens mij is er geen plek waar je het in een winkel kan kopen, je kan wel Kinesiologie Tape gebruiken als trans tape, maar wees echt voorzichtig, ik kreeg er splinters van, gelukkig zijn ze wel weggegaan. Het is gewoon veilig om te doen, maar volg een tutorial en vooral als je het eraf haalt wees voorzichtig en maak het altijd nat en het gebruik eht liefst olie.

Hopelijk heb je iets gehad aan mijn tips, sorry dat het zo lang was, maar wilde gewoon zon uitgebreid mogelijke reactie geven, zodat het het meeste kon helpen.

Je komt er wel uit, het kost tijd. Misschien kom je er achter dan je non- binair bent, misschien een jongen of misschien gewoon een mannelijke vrouw. Ik wens je veel geluk in je zoektocht ❤️🍀

Groetjes,