Skip to main content
Vraag

Tips nodig om uit de kast te komen

• September 6, 2026
  • 4 reacties
  • 81 Bekeken

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+2

Hallo, laatst heb ik mezelf geaccepteerd dat ik homoseksueel ben (na 1,5 jaar twijfelen), en ging ik op zoek naar andere labels, en wil ik voortaan door het leven als een cisgender/agender demiboy die uranic en nebularomantic is. Tegen mijn ouders en broer en broertje wil ik uit de kast komen als homoseksueel, en in de vriendengroep als agender uranic. In de groep durf ik het makkelijk te zeggen, maar tegen mijn familie niet. Ik kan het ook niet eerst tegen mijn vrienden zeggen, omdat mijn broer er ook bij zit. 

Tegen mijn familie vind ik het hartstikke spannend, maar ze zullen me zeer waarschijnlijk wel supporten, alleen vinden mijn ouders mij al raar omdat ik ultra autistisch ben, en mijn ouders zien gay mensen als een 'andere soort', ze zien ze als een soort buitenlanders. Maar 2 jaar geleden zeiden ze dingen als "Dat moet je later niet doen, dan is je vriendinnetje zo weg, of vriendje, dat mag natuurlijk ook." Buiten het gezin zal ik het waarschijnlijk niet zo snel zeggen, tegen een oom/tante of oma/opa ofzo. Misschien wel tegen mijn neven, maar dat zie ik nog wel, en als ik dat doe, loopt het meteen als een vuurtje door de hele familie. Dat ziet ik nog wel. Maar ik heb voor tips nodig voor mijn ouders, mijn broer zal niet judgen (ik vermoed dat hij misschien ook gay is, maar zeker ben ik niet) en mijn broertje zal wel grappen erover maken, maar hij is toch altijd al irritant.

Alvast bedankt!

Groetjes ik

4 reacties

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+2

Ik ben per ongeluk uit de kast gekomen…

Ik wilde een account aanmaken bij Jong&Out om daar verhalen van anderen te lezen, dus ik wilde een account aanmaken. Komt het mailtje op mijn emailadres, en OOK bij mijn moeder op haar telefoon (zij heeft blijkbaar mijn mailadres ook op haar telefoon).

Dus toen ben ik maar uit de kast gekomen... 

Ik weet nu niet of ik blij moet zijn of niet. Mijn ouders zeggen dat queer zijn 'hip' is en een fase, en dat ze me pas geloven als ik met een vriendje thuiskom…

Wat nu?

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • September 17, 2026

Ai das niet zo fijn denk ik dan maar je kan het ook positief zien nu hoef je het niet meer te vertellen. 

Maar het is tog ook helemaal niet erg dat qweer zijn een fase kan zijn doe gewoon wat je zelf fijn vind. Ik heb ook een friend die een helentijd niet precies wist wat hij was. 

Tip: maak een ander email adres aan zodat je ouder er niet achter komen (tekst verwijderd ivm regel 6)

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+2

Het mailadres waarmee ik het account wilde maken, heb ik ook nog maar kort geleden gemaakt en nog nooit met mijn ouders gedeeld, maar misschien krijgen mijn ouders automatisch al mijn mailadressen op hun telefoon? Ik weet het niet.

Gelukkig weten ze niet dat ik op dit forum, op de Kindertelefoon zit, dit account heb ik met mijn schoolmailadres gekoppeld, met de hoop dat school er niet naar kijkt, want die kunnen ook mijn mailtjes zien…

Ik wil gewoon zijn wie ik wil zijn. Als ik nu homoseksueel wil zijn, wil ik dat ook zijn. Als ik over 10 jaar toch verliefd word op een vrouw, dan ben ik vanaf dan wel biseksueel, maar ik wil nu homoseksueel zijn en dat moeten ze gewoon accepteren. Ze zeggen nog wel dat ze van mij houden, als ik wil zijn wie ik wil zijn, maar ik kan niet homoseksueel zijn volgens hen. Ik moet eerst een relatie hebben, en dan ben ik volgens hen nog steeds biseksueel. Ze denken zelfs dat het mij is aangepraat, homo zijn, omdat 3 bij de scouting ook queer zijn, en in mijn klas ook aardig wat.

Ik ben overigens wel blij dat het eruit is, maar van mijn ouders mag ik het tegen helemaal niemand zeggen, vooral niet op school, omdat ik dan sowieso word gepest, volgens hen. Nou, dat gebeurt echt niet, ik heb zelfs een transpersoon in de klas, en daar is nooit iets tegen gebeurd, dan gebeurt er ook niks tegen mij. En ik wil het geeneens tegen iedereen zeggen, alleen tegen de vriendengroep en misschien wat familie. Het enige jammere is dat mijn beste vriend buiten de vriendengroep erg gelovig is, en ik weet zijn standpunt niet bepaald tegen LHBTIQ+.

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • September 18, 2026

Hey ​@Ik_ben_anoniem123 ,

Wat irritant dat je ouders zo reageren..

Ik zou vooral doen wat je zelf wilt en wat voor jou fijn voelt. Als jij er wel open over wilt zijn tegen anderen is dat aan jou, je ouders gaan daar niet over. Ik begrijp wel dat ze het misschien uit bescherming zeggen maar uit wat je vertelt voel je prima aan wanneer het wel of niet verstandig is ❤️