Skip to main content
Vraag

Rokje dragen buiten huis

• June 19, 2025
  • 14 reacties
  • 297 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo iedereen

Hier ben ik weer, deze avond wil ik graag in een rokje naar buiten gaan als 16 jarige jongen. Ik heb een rokje en een hoodie. Ik heb geen pruik dus ik zal mijn kap moeten gebruiken. Ik vind dit enorm spannend. Hebben jullie truckjes om niet op te vallen en plaatsen waar niet veel mensen zijn in de avond?

Thx for reading!!!

Fijne avond

14 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • June 20, 2025

Wat een fijn idee en ook wel moedig!

Hoe was het?

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

Ik zelf vind het persoonlijk best wel raar maar ik weet  ook niet hoe zo iets werkt, kun je aan mij uitleggen hoe je tot deze keuze bent gekomen?

En wat is het doel van een rokje dragen als 16 jarige jongen buiten je huis?

kijk ik wil je niet aanvallen of zo maar ik probeer gewoon te begrijpen waarom en hoe zoiets is.. 

Alvast bedankt eej

• June 26, 2025

Hii

@JeBentNietAlleen waarom moet daar perse een speciale reden voor zijn? Als ik een rokje draag doe ik dat omdat ik het mooi vind, niet omdat ik een meisje ben. Dat kan bij een jongen toch net zo zijn? Waarom niet eigenlijk? 

xxx Lieve

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • June 26, 2025

Hey! Misschien heb je hier iets aan: 

https://forum.kindertelefoon.nl/seksualiteit-32/rokjes-dragen-als-jongen-97570?postid=630064#post630064

Je kunt ergens naartoe fietsen waar het rustig is en dan daar door de wijk lopen of bv in een natuurgebied langs de beek ik noem maar wat. Als je het als "test" doet en wilt voelen hoe het is dan kun je dit doen. Ergens waar weinig mensen komen en je niemand kent. Volgens mij heb je met de hoodie en het rokje al goede "voorzorg". Misschien nog een legging erbij of benen scheren als je er nog "vrouwelijker" uit wil zien 😉 zelf hoef ik dat dan niet want geen beenharen, maar ik zou het me kunnen voorstellen dat je de ervaring compleet wilt.  Trouwens kijk het andere topic ook even, je kunt het ook opbouwen en steeds vertrouwder vinden..  ​@JeBentNietAlleen   wat ik nu ga vertellen bedoel ik goed hoor, ik snap je wel, maar zie het gewoon als de vrijheid willen hebben om eigen keuzes te maken en te dragen wat je wilt. Ergens is ooit bedacht dat rokken niet meer voor jongens waren en dat is natuurlijk eigenlijk ook raar. Want heel lang was dat wel zo. En in verschillende culturen nog steeds wel. Neem de kilt, die is zelfs "stoer" . En ik heb bv een camo kleuren rok die ook wel een stoere uitstraling heeft. Dan kijken mensen alweer anders. Maar voor mij hoeft het niet altijd stoer,  ik draag ook kleurige of sportieve rokjes. Eigenlijk vind ik dat iedereen dat lekker zelf bepaalt wat ie draagt, daar hebben anderen niks over te vinden maar helaas is dat in onze maatschappij niet "normaal". Maar dat vertel ik ook in andere topics. Ik laat dat van me afglijden en trek me alleen wat aan van wat vriend(inn)en en mn vriendin 😉😁. En ik draag rokjes omdat ik ze fijn vindt zitten en het een vrij gevoel geeft. En omdat mn meisje het me leuk en goed vind staan net als  bijvoorbeeld een korte broek. Dus dat is voor mij al genoeg reden.  Dit zeg ik niet als verwijt over jouw vraag hoor! Ik begrijp je wel. Daarom is het mijn uitleg 😊 en ik denk maar zo, wat ik doe hoeft een ander niet te doen. En wederzijds. Dat is juist het leuke 😍ik hoop dat je het nu een beetje minder raar vind. 

Liefs, Tover xxx

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

Hé ​@Tover01 bedankt voor je uitleg,

ik denk dat ik het nog steeds apart vindt inderdaad maar ik ben zelf natuurlijk ook niet perfect dus eigenlijk heb ik niks te zeggen. en het zou  inderdaad  kunnen zijn dat het cultuur gebonden is dat jongens broeken dragen en meiden rokken, ook denk ik dat het met geloof te maken heeft ( ik zelf geloof niet in'’ vrijheid = blijheid'’) want er zal wel altijd iets zijn waar we niet tevreden mee zijn, en rokken zijn natuurlijk ontworpen voor het vrouwelijk lichaam dus zou een eigen ontwerp mischien iets zijn voor jullie? een mannelijke rok dat ontworpen is voor mannen? in schotland hebben ze dat natuurlijk ook en ik heb het welleens gezien en ik vindt dat wel mooi maar dat is natuurlijk cultuur. 

of je kan je natuurlijk voelen als een vrouw, ik weet niet hoe dat is en heb er niet zoveel mee te maken gehad maar in iedergeval bedankt op je reacite en ik vindt het fijn dat er begrip! 

Echt uniek van jou!

Groetjes ik

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • June 26, 2025

Het is nog niet zo heel lang dat vrouwen in Europa broeken mogen dragen.  In de middeleeuwen kon je ter dood veroordeeld worden als je dat deed. Als je video’s ziet van sportende vrouwen van honderd jaar geleden, zie je dat die allemaal nog rokken droegen.  En nu dragen veel vrouwen niets anders dan broeken. 

Er is geen enkele reden waarom een jongen met een rokje vreemd zou zijn, we hebben als samenleving gewoon tijd nodig om eraan te wennen - meer niet. 
In Griekenland dragen de evzones, de soldaten die het paleis van de president bewaken, trouwens plooirokjes, panty’s en klompen met pompons.  Dat ziet er heel stoer uit - behalve dan die pompons.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 26, 2025

Hoi hoi, ik heb niet veel toe te voegen aan wat ​@Tover01  zo prachtig verwoord. Ik draag ook al jaren rokjes/rokken en naar school een kilt of kniebroek. Ik heb al jaren de "rare" gewoonte om max een driekwart broek of korter te dragen of een rok en ik doe dat net als Tover omdat ik dat fijn vind en me een vrij gevoel geeft. Als jij ​@User20088002  dit zelf wilt dan gun ik je dat zeer en ik hoop dat je het gewoon gaat doen en de tips volgt. Veel plezier, je doet er geen mens kwaad mee en jezelf een lol 😉💪

Groetjes liefs Tartan X 

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

Het is nog niet zo heel lang dat vrouwen in Europa broeken mogen dragen.  In de middeleeuwen kon je ter dood veroordeeld worden als je dat deed. Als je video’s ziet van sportende vrouwen van honderd jaar geleden, zie je dat die allemaal nog rokken droegen.  En nu dragen veel vrouwen niets anders dan broeken. 

Er is geen enkele reden waarom een jongen met een rokje vreemd zou zijn, we hebben als samenleving gewoon tijd nodig om eraan te wennen - meer niet. 
In Griekenland dragen de evzones, de soldaten die het paleis van de president bewaken, trouwens plooirokjes, panty’s en klompen met pompons.  Dat ziet er heel stoer uit - behalve dan die pompons.

Ja wel heftig dat het toen zo moest wat hebben we toch veel vrijheid, persoonlijk ( ik wil niet iemand aanvallen maar ik denk dat het verkeerd is) ik vind het wel een beetje beschamend om als jongen vrouwen kleren te dragen, zeker buitenshuis en ik denk dat er best wel wat achter jullie rug gepraat hierover en zo wil ik niet zijn, ik wil jullie begrijpen. En over de broeken die vrouwen nu dragen, het is een aangepaste vorm speciaal voor vrouwen lichamen gemaakt, ik zou zo een broek niet aan kunnen doen. Dat bedoel ik ook te zeggen als je er een cultuur dingetje van wil maken, maak het zo zoals de vrouwen broeken ook vorm kregen, zo hoef ik niet naar de geslachtsdelen van ander te zien of hoe dat ook aanziet snap je er moet wel fatsoen in blijven zodat je andere mensen niet irriteert je bent niet alleen in de wereld snap je? We moeten allemaal aan elkaar denken en als iedereen zo iets doet dan wordt de wereld toch appart? Danzie je straks het verschil tussen de unieke vrouw en man! En he ik weet niet hoe dat is om zoiets te doen.. maar ik raad het persoonlijk niet aan. Maar de keuze ligt natuurlijk aan jou. 

Iedereen bedankt voor jullie reacties op de mijne dat doet me goed dat er over gepraat kan worden. 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 27, 2025

Hoi ​@JeBentNietAlleen  deels eens, deels niet. Een wereld waarin iemand nooit iets te zien zal krijgen dat diegene niet aanstaat bestaat niet. Als iemand dat wil is het onbewoonde eiland een idee of nooit meer naar buiten. Ik steek liever in op er maar gewoon mee te leven als ik iets zie wat ik niet mooi vindt, en vooral niet anderen te gaan vertellen hoe ze moeten leven omdat mijn smaak of  religie dat zo voorschrijft of mijn ideologie. Zolang iemand anders zich zichtbaar gelukkig voelt en het andere mensen niet schaadt is er geen reden om een mens beperkingen op te leggen uit naam van mijn norm of geloof. Zal ik ook nooit doen en ik vind dat 1 van de mooiste dingen die Jezus de mens mee gaf. En ik denk dat er wel heel erg veel veel ernstiger zaken gaande zijn die we moeten beperken dan wat jongens die gewoon zichzelf zijn. Ik zie liever een groepje jongeren met allerlei bonte kleuren en allerlei kledij dan groepjes zwarte jassen met allemaal hetzelfde kapsel en enge ideeën . Misschien kunnen we ons daar nog wat eerder aan storen dan aan een jongen in rokje. Dat iemand iets liever niet ziet is gelukkig in dit land geen reden om iets niet te mogen of kunnen. Live and let live. Ik wil niet worden beperkt in mijn wezen, jij ook niet, niemand. Laten we dat in dit kleine stukje wereld alsjeblieft zo houden. Goed dat je zei dat de keuze aan de ander is. Zo is het ook. In mijn handtekening zie je ook een mooi stukje bijbel dat daar  goed  bij past.. 

Groetjes liefs Tartan X 

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

@Tartan15 je  hebt zeker gelijk met dat ik je niet mag verroordelen, dat hoor ik niet te doen want het klopt dat ik zelf een balk in mijn ogen heb, ik probeer het ook niet te doen maar ik geloof dat het niet mag. Ik weet niet of je zelf christelijk bent? In iedergeval wel mooi dat je er een tekst uit de bijbel heb. Maar als ik het niet doe betekent niet dat de God van het christendom het niet mag want hij doet het wel. 

En zwarte jassen vind ik zelf ook niet mooi, mischien bedoel je daarmee te zeggen van dat refo's veel een zwart pak aan hebben en dat klopt. Maar dat is voor ons meer cultuur en omdat het altijd zo is geweest in Nederland bij refo's. Maar het heeft niet te maken met dat wij droevig zijn ofzo, wij mogen zelfs blij zijn als refo's en genieten van de dingen die we krijgen. 

wat ik hier mee wil zeggen is dat ik er niet mee eens ben dat je als jongen vrouwenkleding draagt, en dat komt ook door mn geloof maar het blijft natuurlijk niet mijn keuze. en laten we het daarbij houden denk ik.  

Kijk in deuteronomium 22 vers 5 staat er: 

Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.

Succes ​@Tartan15 , ​@Tover01 , ​@Diana , ​@User20088002  en  ​@Lieve2009

En fijn dat wr er naar elkaar geluisterd word! Ik ben blij dat wij refo's ook ons woordje mogen vertellen in deze wereld

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • June 27, 2025

@JeBentNietAlleen is het punt niet dat het vreemd is dat we onderscheid maken tussen vrouwen- en mannenkleding?

Ik heb een vraag over je Bijbelcitaat: staat er dan ook bij wat het verschil is tussen kledij van mannen en van vrouwen? Ik dacht dat iedereen in die tijd in een soort jurk liep. In ieder geval droegen de mannen in de tijd van de Bijbel in het Midden-Oosten geen broeken. Dus, als een jurk goed genoeg was voor Jezus, waarom dan niet voor jongens nu?

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 27, 2025

@JeBentNietAlleen nee ik doel zeker niet op mensen in pak, refo of jouzelf. Ik bedoel in het algemeen dat er van die groepen rednecks zijn met enge ideeën die zichzelf heel stoer vinden en ondertussen eigenlijk geen eigen identiteit hebben. En dat ik mensen die eigen keuzes maken veel stoerder vind. Dat sloeg niet op jou, sorry als ik die indruk wekte. Verder vind ik het zo prima, we hebben ons punt gemaakt en jij blijft lekker wie je bent en ik ook :) btw ik ben vrijzinnig remonstrant. Maar dat maakt verder niet uit. 

Groetjes liefs Tartan X 

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • August 7, 2025

Ja je kunt er voor zorgen dat niemand opvalt is ook te lopen als een meisje 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Hey, ​@User20088002!

Wat moedig dat je dit probeert, het is helemaal oké om het spannend te vinden. Veel mensen voelen zich zenuwachtig als ze iets doen dat buiten de norm valt, zeker op jouw leeftijd. 

Een hoodie met een rokje is op zich al een goede combi omdat het niet "overdressed" is. Casual kleding trekt meestal minder aandacht dan opvallende outfits. Je hoodie-kap is een handige manier om je gezicht deels te verbergen, zeker als het wat donkerder is. Als het fris is buiten, valt het niet eens op dat je die draag.

Ga net na zonsondergang, wanneer het nog niet pikdonker is maar er ook niet veel mensen zijn. Rustige woonwijken, parken, of zelfs een stille supermarktparking kunnen goede plekken zijn om even rond te wandelen. Vermijd plekken met veel jongeren of groepen mensen, zij zijn vaak het luidst of meest nieuwsgierig.

Loop zelfverzekerd, ook al voel je dat niet. Doe alsof dit de normaalste zaak van de wereld is. Als jij je comfortabel gedraagt, dan zullen anderen minder geneigd zijn om te reageren. Fake it till you make it 😉

Zorg dat je een “back-up plan” hebt. Als je je plots niet op je gemak voelt, heb dan een jas of broek bij je waar je snel in kan wisselen, of weet waar je snel naar huis kunt.

Vergeet niet: Wat je doet is niet verkeerd. Je verkent gewoon wat goed voelt voor jou. Het is oké om dat op je eigen tempo te doen. En ook: je hoeft van niemand “perfect vrouwelijk” of “onopvallend” te zijn, jij bepaalt waar jij je goed bij voelt.

Fijne avond en veel succes met je wandeling 🖤
Je mag trots zijn op jezelf.

xx liefs Wolf 🐺