Skip to main content
Vraag

Rokjes dragen als jongen

• June 17, 2025
  • 7 reacties
  • 366 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Dag iedereen,

Ik ben een jongen van 16.

Ik draag al een paar jaar rokjes thuis als ik alleen ben, niemand weet hiervan.

Ik zou dit graag aan mijn moeder vertellen maar...

Ik wil niet dat ze dan denkt dat ik trans ben of dat ik homo ben (geen haat).

Ik voel me een jongen, ik ben hetero, gedraag me als een jongen, zie eruit als een jongen, doe dingen zoals jongens…

Mijn vragen...

- Zijn er misschien nog jongens die thuis een rokje dragen waarvan hun ouders dat weten?

- Zou ik het vertellen aan mijn moeder?

- Zoja, Hoe?

Nog een fijne avond.

7 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • June 18, 2025

Hey! Ik doe dat al een tijdje en inmiddels is mn moeder (vader heb ik niet) er helemaal aan gewend. Ik zou het langzaam opbouwen. Misschien vind je hier wat tips: 

Ook ​@Tartan15  draagt al lang rokjes en hij heeft ook topics en reacties er over.  Je kunt naar je moeder toe misschien langzaam maar zeker opbouwen, dus eerst er eens over beginnen als in  hoe ze het vind als een jongen........ en dan steeds iets meer erover zeggen, en zeggen dat je het wel lekker lijkt zitten en soms wel mooi vind. Je kunt ook de kilt als "middel"  gebruiken, die wordt vaak iets makkelijker geaccepteerd voor ons jongens. Dat vinden mensen sneller stoer en grappig. En daarna andere rokjes. Zo deed ik in het begin vaak een donker rokje aan in camouflage kleur bijvoorbeeld. Zodat het nog een beetje "jongensachtig" (vind ik onzin maar goed) was. Met donkerkleurige knie kousen of sokken. En later wat kleuriger toen mensen eraan gewend waren. 

Maar het ligt er natuurlijk ook helemaal aan hoe je moeder er in staat. Ik hoop dat je iets hebt aan de topics en de reacties die hier al over op dit forum staan! Voor mij was "thuis" en in de directe omgeving rokjes dragen minder ingewikkeld dan naar school. Dat blijft wel lastig omdat er helaas veel mafkezen zijn die het nodig vinden om zich met je te bemoeien. Maar als je eenmaal om kunt gaan met dit soort (rare) problemen die anderen dan blijkbaar moeten hebben, gaat het best. En tsja het draagt nu eenmaal fijn en zit lekker dus why not? 😉💪 

Succes en ik hoop dat het gaat lukken! 

Liefs, Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • June 18, 2025

Ik denk dat je gewoon aan je moeder moet vertellen dat je graag rokjes draagt.  Je doet er niemand kwaad mee dus ik zie eigenlijk  niet waarom ze daar iets op tegen zou kunnen hebben.  Als dat voor jou of haar belangrijk is, kun je haar ook duidelijk maken dat je jezelf een echte jonge voelt en dat een rokje gewoon een kledingstuk is voor je en niets meer.   Neem een voorbeeld aan die dappere ​@Tover01.

Ik vind het trouwens onnozel hoe mensen (vooral jongens en mannen?)  kledingsstukken gaan toeschrijven aan een beaapld geslecht en daar dan mensen om gaan lastigvallen.  Waarom zouden rokjes typisch voor meisjes zijn en ook als dat zo was: wat is er mis met jongens die ze graag dragen?  Ik draag graag  jongenskleren maar ben echt wel een meisje.

@User20088002 het is helemaal niet raar om rokjes te dragen als jongen. het is juist stoer dat je probeert uit te vinden hoe je jezelf wilt voelen in een rokje dus draag wat je wilt. 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • July 19, 2025

Ik vind het wel erg leuk om te horen. 😀

Ik vind het leuk als mensen durven om anders te zijn, om jezelf te zijn, om dingen uit te proberen en niet bang te zijn om een afwijkend pad te volgen.

Als jij rokjes dragen leuk vindt, dan zou je kunnen overwegen jezelf emotioneel voor te bereiden dat je dit communiceert naar anderen zoals je ouders, en dan zonder je identiteit te verliezen. Je hoeft geen homo te zijn om rokjes te dragen. ​@Tover01 bijvoorbeeld heeft gewoon een vriendin, en draagt ook rokjes. Ik ben het soort meisje die dat soort dingen juist leuk zou vinden aan een jongen. Een beetje apart, dat wel, maar dat kan juist leuk zijn dat je iets anders bent dan gewoon.

Ik ken je moeder niet verder, maar als ze iemand is die enigszins ruimdenkend kan zijn dan geloof ik niet zo snel dat je hier tegenop hoeft te zien. Misschien kun je wel iets aankondigen voordat je het vertelt. Zo van: ja ik wil eigenlijk iets kwijt aan je mam, maar ik vind het een beetje moeilijk om te vertellen, dus ik vertel het vanavond na het eten. Ga er dan voor zitten en vertel het gewoon, vertel dan ook dat je je niet homo of trans voelt, maar gewoon hetero bent, maar dat je dit een leuke stap lijkt in je leven.

Helemaal niets mis mee lijkt me? Als ik je moeder zou zijn, zou ik je hierin helemaal steunen! 😊

Liefs, xxVera 💋

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • July 19, 2025

Hey! Dankjewel ​@Vera16xx  helemaal mee eens. En trouwens ook ​@Tartan15  geldt hetzelfde voor 😍 en idd mensen hebben altijd hun oordeeltjes klaar maar dat moet je op een bepaald moment echt van je af laten glijden anders mag je nooit je eigen ding doen. Ik hoop dat je er met je mam over kunt praten en dat je jezelf kunt zijn. 

Liefs Tover xxx

Ander
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • July 20, 2025

Ik draag zoals sommige hier weten ook rokjes-achtige dingen. Maar alleen thuis als er niemand is of als ik bij mijn bestie (tomboy) haar thuis ben dan trekken we mekaars kleren aan 🙄 en ja dus dan loop ik in een écht rokje (haar kleedjes passen mij niet, lol) Voor de rest weten mijn ouders van niks. Ik doe het nu niet meer buiten op straat ofzo omdat ik dan gegarandeerd weer last krijg van pesters en ruziezoekers die hier de hele omgeving teroriseren . 

Je kan er hier nog over lezen : 

Ik kan je geen raad geven over of en hoe je het aan je ma moet vertellen, mss vind ze het raar, maar als je het thuis doet en er niks seksueel mee bedoelt dan zou ze het toch moeten toelaten. Maar ik ken je relatie met jou moeder niet dus weet niet hoe ze zal reageren.  Mss kan je interesse in Schotland faken en eens een kilt aantrekken? Veel succes en plezier en laat is weten hoe het afgelopen is he 🏆🍒🐞👗

Anoniempje.21312
Forum|alt.badge.img+1

ik doe het ook, fucking leuk!!