Skip to main content

ik had pauze op de kinderboerderij waar ik vrijwilligers werk doe. Ik had al samen met deze jongen de dieren gevoerd en daarna zaten we een beetje te praten. En hij begint over hoe hij een vriendin heeft maar dat niemand het echt hoeft te weten. Maar hij wou het graag delen. Nou ik helemaal blij voor hem. Ze zag er ook heel aardig uit. En hij geeft aan dat niet iedereen echt veel persoonlijke dingen over hem weet op de boerderij. Hij vindt het niet van belang.

Ietsjes later had ik het over ballet omdat ik een proef lesje had gevolg en ik maakte de grap “ik wil je wel eens in een tutu zien”. Maar hij keek me een beetje aan zo van: huuuuh. En hij draait er een beetje over door “hoe kom je daar bij? wat gek. Ik? in een tutu?”

Nou we gaan dus samen naar de herten en schapen en hij is nogsteeds helemaal erover door aan het gaan. En ik ga erin mee. En ik begin nog wat tutu grapjes te maken. En hij zegt ook “Ja ik zou zo een jurk dragen hoor. Boeit mij niet zoveel.” en ik vond dat wel leuk toch. Hij ging erin mee. Maar na een tijdje zegt die ook “ja ik zou zo een jurk dragen maar niet in het openbaar. Ik pak zo de kruiwagen wel. Dan vertel ik je wel waarom maar niet iedereen hoeft het te weten.”

Ik snapte het niet echt maar begon te speculeren. Ik dacht “waarom hoeft niet iedereen te weten dat je het niet erg vind om een keertje een jurk te dragen?” maar toen kreeg ik wel wat ideeen. 

Nou we lopen naar de kruiwagen en in alle serieusheid vertel hij me “Nou ik vind het niet erg omdat ik een meisje wil zijn”

Ik zeg “Oh, ik dacht dat je ging zeggen dat je een moordenaar was. Als je ooit wat wilt weten mag je me alles vragen”

Maar intern gingen er bellen af want “OH MIJN HEMEL IK WEET NU NIET WAT IK DIT MENS MOET NOEMEN. IK GA NO NAME NO PRONOUNS.

En uit eindelijk gingen we nog wel wat praten. Ik krijg de opdracht om een outfit te verzinnen en de volgende keer mee te nemen, liever geen tutu maar een jurk mag wel.

We delen elkaars snap en ik ga naar huis. Ik kijk naar de snap en het is een meisjes poppetje en een totaal andere naam maar ik herkende het meteen. Niet gek want ja, trans. Maar stilletjes komt de realisatie van “Jeetje, ik moet wel over dit mens praten en dan ga ik waarschijnlijk hij moeten zeggen en wat nou als ik dan overkom als een heks ofzo?” 

En wanneer ik dit type, moet ik hij of zij zeggen? Want op dit moment is ie nog niet in transitie en alles en iedereen denkt dat dit mens een hij is. Ik ga dat denk ik nu wel doen maar ik vind het lastig. Toch ben ik ook zo blij dat iemand mij genoeg vertrouwt om iets zoals dit met mij te delen. 

Maar nu weet ik dus niet helemaal hoe ik verder kan. De laatste dagen appen we gewoon wel als normaal. Het gaat wel vooral over geiten met hier en daar een varken of hert. Ik denk gewoon dat ik zo vaag mogelijk ga doen over namen, misschien niet bij de naam roepen als ik iets nodig heb en rondom andere mensen hem zeggen. Is dat gewoon goed? Tips over hoe ik dit kan aanpakken zijn welkom!!

Bedankt voor het lezen!!!

Hoi @LampenKap ,

Het is natuurlijk vervelend dat je niet weet hoe je deze persoon moet noemen. Ik zou op een geschikt moment naar de persoon toe stappen en de persoon vragen hoe de persoon graag genoemd wilt worden. Dat lijkt me wel handig, anders moet je de hele tijd ‘de persoon’ zeggen. Ik denk niet dat de persoon het erg vindt als je dit vraagt, want de persoon heeft je ook al in vertrouwen genomen om te vertellen hoe de persoon zich voelde. Ik wens je veel succes!

Groetjes, Hoiii47 😊🌸

Hoi,

Ik zou idd doen wat @hoiii47 zegt, het is wel ingewikkeld.. Als je zij of "de persoon" zegt tegen collega's ofzo vind hij dat denk ik ook niet fijn. Misschien kan je er wel verder met hem over hebben en hem erin wat proberen te steunen? Wel zoveel je kan hoor, je bent zelf ook belangrijk! En als jij wat bij hem kwijt wil moet je dat ook vooral doen:)

@hoiii47 en @Jesse08 

Bedankt voor de reacties! 

Ik ga denk ik dan zaterdag erover vragen. Gewoon weer in een veldje waar niemand ons kan horen. In mijn hoofd heb ik voor de zekerheid een soort bijnaam verzonnen, is makkelijker. Blondie is het, omdat ik veel naar blondie luister en omdat ie blond is. Maar inderdaad in het openbaar met hem. Ik heb het ook thuis zo gedaan want wat nou als hij ooit langs komt en ze verwachten een meisje. Dan heb ik het ook verprutst. 

Misschien is het ook gewoon een soort van ding tussen ons dat niet verder hoeft te gaan. Misschien ook niet. 

Maar daar kom ik zaterdag wel achter. 

Ik ben benieuwd @LampenKap , als je wil laat het dan weten!

Hoi, je hebt al een paar reacties gekregen, maar ik wou toch ff reageren. 

Ik ben zelf ook trans, en mijn advies is dat je het ze gewoon kan vragen! Ik denk dat ze het alleen maar fijn vinden als je aan hun vraagt hoe ze genoemd willen worden. Ik weet natuurlijk niet hoe het met hun zit, maar ik ben er zelf onzeker over, en iemand die er lief over is en me dingen vraagt maakt me zekerder. 

Ik hoop dat dit helpt als je het nog nodig hebt! 

Hoi lieve @LampenKap ,

Hoe ging het?

Hoi @Samuel-le 

Bedankt voor de reactie. Ik waardeer jouwn antwoord echt. Ik heb natuurlijk geen idee hoe het is om vragen te krijgen over gender dus als dat juist hetgene is wat ik moet doen weet ik dat. 

En @Jesse08 

Ik heb het niet specifiek gevraagd over pronouns enzo. Ik was best wel vergeetachtig en hectisch vandaag. Ik begon wel over de outfit. Dus we gaan een keertje volgende week voor kleren shoppen (een heel specifiek naar meisjes kleren kijken). Ik heb er echt wel zin in. En dan zijn we misschien juist wat vrijer in erover praten want dan zijn een geen mensen die ons kennen die het kunnen meekrijgen. 

Heeey

Weet dat het best een compliment is dat die persoon dit tegen je verteld heeft, want dat zal vast niet makkelijk zijn. Goed van je dat je zo positief en lief reageerde! 

Het belangrijkste is om de voornaamwoorden te gebruiken die de persoon zelf verkiest. Als hij momenteel nog niet in transitie is maar al wel zijn voorkeur heeft uitgesproken, respecteer dan zijn keuze, zelfs als anderen hem anders zien. Als je onzeker bent over welke voornaamwoorden te gebruiken in verschillende situaties, vraag dan openlijk aan hem wat hij comfortabel vindt. Het toont respect voor zijn identiteit en laat zien dat je betrokken bent bij zijn welzijn. 

Sommige mensen zijn misschien nog niet open over hun genderidentiteit in alle situaties. Als hij aangeeft dat hij liever niet heeft dat anderen weten dat hij een andere identiteit heeft, respecteer dat dan. Probeer de juiste voornaamwoorden consequent te gebruiken, zowel in persoonlijke gesprekken als in groepssituaties. Dit helpt bij het normaliseren van het respecteren van genderidentiteiten. Als anderen vragen hebben over zijn genderidentiteit, probeer dan kalm en respectvol uit te leggen wat je weet en hoe zij ook respectvol kunnen zijn. 

Laat hem weten dat je er voor hem bent als hij behoefte heeft aan steun, of het nu gaat om gesprekken over genderidentiteit, kledingkeuzes of andere aspecten van zijn leven. Het is normaal om vragen te hebben en om te moeten wennen aan nieuwe voornaamwoorden of een nieuwe naam. Geef jezelf de tijd om te leren en wees niet te streng voor jezelf als je een fout maakt.

xx

Ik zou zeggen duw hem terug in de kast (NIET SERIEUS DOEN!)

Reageer