Wat wil jij worden?

  • 6 March 2021
  • 9 reacties
  • 159 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3

als je iets wilt worden zou je daarvoor hard moeten werken. wat wil jij worden? je krijgt alvast een paar voorbeelden wat je laten kunt worden.

juf of meester: als je later juf of meester wilt worden moet je daarvoor veel geleert voor hebben. het is dan wel zo handig dat er dan meer juffen en meesters zijn.

tuinman of tuinvrouw: als tuinman of tuinvrouw moet je de tuin van iemand anders zorgen. je moet bijvoorbeeld platen water geven of het omkruit weghalen.

slager: je kunt net als mijn oma en opa slager worden. je moet dan vlees kopen en je kunt de baas worden van je favorieten slager.


9 reacties

Hi Kyra stoer,

Wat ik later wil worden is: medewerker in het ziekenhuis. Natuurlijk dan een specifieke functie, maar dat ga ik niet benoemen.

Het leuke is dat ik daarvoor nu al in opleiding ben en ook al in het ziekenhuis werk. En het is inderdaad heel hard werken, maar dat zal het uiteindelijk wel waard zijn!

Wat wil jij later worden?

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 7
Badge +19

Heeee,

Ik zei altijd dat ik arts wilde worden. Dit veranderde wel toen ik ziek werd en dus veel in het ziekenhuis moest zijn. Toen wilde ik psycholoog worden, en dat lijkt me nogsteeds leuk! Maaaaar sinds kort twijfel ik wel weer tussen Arts en psycholoog. Als ik psycholoog wil worden wil ik kinderpsycholoog worden en als ik dus geneeskunde wil gaan studeren wil ik kinder oncoloog worden maar dan moet ik echt vet lang studeren. Gelukkig heb ik nog 3 jaar om daarover na te denken😂

Het Kyra Stoer.

ik zou later graag politieagent willen worden in een auto rond te rijden door de stad lijkt me wel leuk 

Groetjes 

Hallo Kyra Stoer :)

Ik wil later meteoroloog worden. Ik vind het weer erg interessant.

-TheMightySlayer <3

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Kyra stoer,

Ik heb een heleboel beroepen die mij echt leuk lijken. Een van mijn jeugddromen is om boerin te worden. Maar ik zie tegenwoordig ook wel de nadelen daarvan in. 

Nu lijkt het me heel leuk om forensisch rechercheur te worden. Het past wel bij mijn karakter. Maar tegelijkertijd lijkt het me ook een beetje een naar beroep, je komt veel met vervelende gebeurtenissen in contact.

En iets in de politiek, zoals politicus. Of iets meer in de wettige richting, zoals rechter of advocaat. Ook lijkt het me heel leuk om natuurkundige te worden. Wat ik dan precies ga doen weet ik nog niet. Misschien ga ik wel natuurkunde geven, als docent.

Want dat lijkt me ook heel leuk, docent zijn. Ik kan soms een beetje bazig zijn en overkomen, dus dat is op de middelbare school wel handig. Al denk ik dat op de basisschool lesgeven ook heel leuk is.

Ik ben dus nog een beetje een twijfelaar, maar hé, ik ben pas 14, dus ik heb nog tijd.

 

Groetjes,

Paardebloem

Reputatie 3
Badge +3

je moet pas kiezen welken beroep je wilt doen als je graag wil werken Paardenbloem83. je kunt al werken vanaf 16 jaar maar je moet wel denken aan school.

Hi Kyra stoer,

je moet pas kiezen welken beroep je wilt doen als je graag wil werken Paardenbloem83.

Met deze uitspraak ben ik het niet helemaal eens. Ondanks dat ik wel kan begrijpen wat je bedoelt. Het komt best vaak voor dat iemand al op zeer jonge leeftijd weet wat hij/zij wil worden. Het kind heeft dan nog geen weet van het principe werken en beroep. Alleen vanuit de fantasie en verhalen, ervaringen die de omgeving deelt. Toch kan die kinderdroom dan al een keuze zijn voor het beroep, zonder dat het kind gelijk graag wilt werken.

Je kunt natuurlijk ook al werken voor je 16e jaar, maar het is inderdaad wel verstandig om eerst je school af te maken.

Groetjes,
Simply Me

Wat Simply Me zegt klopt helemaal. Als kind heb je vaak een beroep in gedachte wat je super leuk lijkt maar op die leeftijd weet je niet precies wat het nou echt inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken. Brandweerman is zo'n klassiek voorbeeld. Als je onder jonge kinderen zal rondvragen wat ze later willen worden, zal je dit antwoord vaak krijgen. Maar die kinderen beseffen zich dan echt nog niet dat er veel meer bij komt kijken dan alleen brandjes blussen. Werken bij de brandweer betekent bijvoorbeeld ook ernstig gewonde (overleden) mensen uit auto's knippen, kinderen, misschien zelfs baby’s reanimeren, etc etc.  Het is echt niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Maar daar denk je op jonge leeftijd niet bij na.

Er komt een punt, meestal rond de groep 8 - brugklas dat je daar verder over na gaat denken. Maar veel weten ook gewoon nog niet wat ze willen.  Maar wanneer je verder komt op de middelbare school moet je wel gaan nadenken over wat je na de middelbare gaat doen. Dit begint al bij het kiezen van een vakkenpakket. Vaak kom je hier nog wel weg met een ruwe keuze van welke richting je op denkt te gaan aan de hand van de vakken die je leuk vindt. Maar een paar jaar later moet je echt gaan nadenken over een vervolgstudie.

Op dit punt, kijk je echt verder dan alleen ‘dat lijkt me leuk/tof’. Je moet echt gaan bedenken of dat echt is wat je jarenlang wilt gaan doen. En natuurlijk of het haalbaar is, je kunt bijvoorbeeld wel dokter willen worden maar dat gaat niet zomaar. En natuurlijk kan het zo zijn dat je al sinds je 5e roept dat je brandweerman wilt worden en dat je daar 12 jaar later nog steeds achterstaat.  Maar dan heb je tenminste wel een doordachte overweging gemaakt en weet je beter wat het inhoudt.

Je moet pas kiezen welk beroep je wilt doen als je graag wil werken, Paardenbloem83. Je kunt al werken vanaf 16 jaar maar je moet wel denken aan school.

Dit klopt natuurlijk niet. Je zal op de middelbare school toch echt al een richting en daarna een opleiding moeten kiezen. Dat is best een lastige beslissing als je nog zo jong bent, maar dat is wel hoe het werkt. En ja, je kunt werken als je zestien bent, maar dat zijn bijbaantjes. Je kunt niet op je zestiende al zeggen; ‘ik word nu schooljuf’. Daarvoor moet je eerst je school + opleiding afmaken.

 

 

Conclusie: Het is een echt lastige keuze die je pas op latere leeftijd volledig overziet. Toch moet je deze keuze eigenlijk al op de middelbare school maken. Dit is het punt waar je je studie moet kiezen en dus eigenlijk ook het beroep of in ieder geval de richting waar je later gaat werken.

Reputatie 3
Badge +3

werken moet je doen om zelf geld te verdienen maar je moet wel kiezen waar je wilt werken want het kan zo zijn dat een beroep niet bij je past. mijn tip daarvoor is dat je een verhaal luistert over een eigenwijzen doorzetter. klik daarvoor op deze link: Schooltv: Dit ben ik: Vincent van Gogh - Het leven van Vincent van Gogh. ik hoop dat het je helpt.

Reageer