Vader zit mij dwars

  • 11 June 2021
  • 6 reacties
  • 100 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

(J16)

Sinds een paar maanden heb ik nu een nieuw baantje als bezorger bij de domino’s. Hier ben ik dan ook superblij mee. Ik word ook steeds meer ingeroosterd. Eerst was het 7 uur per week, daarna 11, 13, en deze week is het 19,5; maar ik moet ook vaak overwerken dus wss wordt dat 22>

Ik zit nu in 4 vwo en op school gaat het redelijk prima. Ik sta voor veel vakken een 6, sommigen een 7, één 8, twee vijven en een vier.  Allebei de vijven kan ik makkelijk ophalen (eentje is al zeker, maar moet er nog opgezet worden), en de 4 is eigenlijk een 4,4 dus als het een 4,5 wordt is het afgerond een 5. Voor dat vak (maatschappijleer) heb ik vandaag nog een herkansing gemaakt en die ging echt veel beter dan verwacht, dus er is een hele grote kans dat het toch een 5 wordt. Ik ga ook heel waarschijnlijk over

Dus samengevat gaat het op school prima. Door de afwisseling tussen werk en school voel ik me echt productief.  Ik werk nu elke dag in de week, maar dit wisselt soms af

Ineens komt mijn vader in mijn kamer, en vertelt dat ik vanaf nu maximaal 3 dagen kan werken. Dit vind ik echt nergens op slaan. Hij zegt dat 20 uur per week teveel is voor mij, omdat ik een werklast kan hebben van 45 uur, en school daarin meetelt. Hij zegt dat de lessen + huiswerk + werk teveel werklast is. Maar ook omdat ik soms elke dag werk en dan kan ik niet aan tafel met hun, want dit werk doe je vooral rond etenstijd. Hij merkt soms ook dat ik er moe uitzie en weinig eet (dit komt ook door andere persoonlijke dingen maar ik heb nu geen zin om dat helemaal uit te leggen). Ik zou hier wel verandering in kunnen brengen, maar mijn vader vindt dat ik beter aan school moet zitten dan om te werken. Hiervoor zat hij constant te zeuren over dat ik werk moet vinden, nu heb ik het, en zit hij mij ineens compleet dwars. Hij heeft het al met mijn moeder afgesproken en daarom vindt hij dat ik niet mag discussiëren. Elke keer als ik iets zeg, reageert hij door zijn vingers op te steken gevolgd door '’3 dagen'’. Ik was zo blij dat ik zoveel kon werken en ik vind dit dus echt nergens op slaan


6 reacties

Ik ga ook heel waarschijnlijk over

 en de 4 is eigenlijk een 4,4  (...) dat vak (maatschappijleer) 

Ik sta voor veel vakken een 6, sommigen een 7,

Dus samengevat gaat het op school prima. 

Ik wil niet flauw zijn, maar dat klinkt niet als “prima”.
Gemiddeld een 7 zou ik prima noemen, maar niet dit en zeker niet met deze cijfers in de vierde.
Een 4 of een 5 voor maatschappijleer is ook echt niet handig, omdat dat onderdeel is van je combinatiecijfer in 6V en ervoor kan zorgen dat je makkelijker slaagt.
Jij geeft zelf aan dat er een kans bestaat dat je niet over gaat, wat absoluut geen goed teken is.

 

Hij zegt dat de lessen + huiswerk + werk teveel werklast 

Ik geef je vader hier dan ook gelijk in.
Zijn manier om een conflict op te lossen keur ik niet goed, maar jij kunt zeker aangeven bij je leidinggevende dat je niet zo veel kan werken. In de zomervakantie kun je weer meer werken.

Als je daadwerkelijk prima zou presteren op school zou het geen probleem zijn voor je ouders, maar dat lijkt niet het geval te zijn. Zij zien die drie onvoldoendes en zij zien dat het niet zo goed met je gaat en dan is de logische conclusie dat je werk een probleem kan zijn.


Het is een simpele en misschien niet leuke keuze:
Werk nu minder en werk harder aan school en dan kun je meer werken in de zomervakantie totdat je naar 5V gaat.
Nu loop je het risico dat je dit jaar nog een keer moet doen.
​​​​​​​

 

Reputatie 3
Badge +1

Ah, ik begrijp je pijn. Ouders kunnen eigenwijs zijn.

Ik heb geen goede tips tbh.

Hey @Gerda ,

 

Ik snap je vader wel, je staat een vier en een vijf en dan ga je net wel of net niet over. En 20 uur werken in de week voor een 16 jarige is ook best wel veel, zelf ben ik ook 16 en werk ik 10 uur in de week.

 

Groetjes van mij!

Robin Hood

Hoiii, 

 

Ten eerste,  fijn dat je blij bent met je baantje. Vergeet alleen niet dat school ook belangrijk is en dat dat ook belangrijk is voor jouw baan van later.  Ik denk dat “prima” misschien niet helemaal het goede woord is voor hoe je nu staat voor school. Je staat (waarschijnlijk) op overgaan, maar zit nog wel in de twijfelzone. Ik begrijp daarom je vader ook, want hij wilt ook gewoon dat je overgaat en dat je  een goede toekomst hebt later en niet hoeft te blijven zitten of af te stromen. 

Ik denk dat je vader hierin wel gelijk heeft, alleen probeert hij het te zeggen op een, misschien een beetje, rare manier.  Hij ziet dat het niet zo goed met je gaat en probeert je denkelijk te helpen of een oplossing te vinden op zijn manier. Daarnaast vindt hij het misschien ook wel jammer dat hij je minder vaak ziet dan voorheen. 

Ik denk dat het misschien beter is om naar je vader te luisteren, en het eens met je leidinggevende er over te hebben. Misschien zou je de niet-gewerkte tijd kunnen compenseren in de vakanties, zodat je dan toch, in totaal, net zoveel gewerkt hebt. 

Hopelijk heb je hier iets aan!

 

Groetjess van mij!

 

Reputatie 6
Badge +7

Je school is belangrijker dan die paar tientjes die je nu verdient.

Als je nu je school verziekt kun je de rest van je leven in een pizzeria werken.

Als je je school goed doet kun je later alles doen wat je wilt.

 

Je vader zit je ook niet ‘compleet’ dwars want hij vindt 3 dagen nog goed. Dus niet overdrijven, ‘compleet’ betekent ‘helemaal niet werken’.

 

Goed dat je een bijbaantje hebt maar het moet wel een bijbaantje blijven.

Reputatie 3
Badge +2

Onnodige quotes verwijderd

Mijn advies is ga tien uur per week werken zodat je genoeg tijd voor school hebt 

Reageer