Vraag

solliciteren

  • 13 October 2020
  • 3 reacties
  • 141 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

hallo allemaal ik heb een vraagje, ik wil graag solliciteren maar weet helaas niet hoe, want tjah waar moet ik beginnen? ik wil graag bij een kledingwinkel werken maar weet niet hoe ik het moet vragen want naar wie moet ik lopen? of moet ik gewoon online iets doen?


3 reacties

Tja, hangt van een aantal dingen af. Al is het een grote winkelketen, hebben ze waarschijnlijk hun vacatures op hun site staan. Vaak vul je dan een sollicitatie formulier in. Kleinere winkelketens of lokale winkeltjes zullen dit waarschijnlijk niet hebben. Dan kun je proberen om ze een mail te sturen (met evt je cv erbij, maar deze zal voor de meeste tieners niet veel voorstellen en is daarom waarschijnlijk niet de moeite waard om hem mee te sturen). Om zoveel mogelijk kans te maken zou ik dit altijd doen. Ook als er geen vacature online staat of wanneer je zo'n sollicitatie formulier moet invullen. Ik denk dat je met een goede brief meer kans maakt. Het is persoonlijker en je kunt je motivatie, ervaring etc. beter uitleggen.

Hoe je een sollicitatiebrief schrijft, heb je misschien al bij Nederlands gehad. Anders zou ik hier zelf even onderzoek naar doen of dit bijvoorbeeld doen met hulp van je ouders.

 

Houd er wel rekening mee dat in deze corona periode de kans veel kleiner is dat je een baantje bemachtigt dan voorheen. Veel bedrijven hebben het moeilijk dus er zullen sws niet vele vacatures zijn. Tegelijkertijd is de werkeloosheid ook behoorlijk gestegen. Er is dus veel vraag maar weinig aanbod naar banen. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

 

Suc6 ermee,

Groetjess

Als je weet waar je graag wilt werken, kan je ook misschien de winkel ingaan en daar aan een medewerker vragen of ze nog iemand zoeken. En dan zeg je dat je daar graag wilt werken en of hun nog iemand kunnen gebruiken. En dat je dan bijvoorbeeld met de filiaalmanager of teamleider een sollicitatiegesprek houdt. Dat is heel eng en spannend, maar ik denk wel de snelste manier. Want vaak dan krijg je op je mailtjes niet eens antwoord of gewoon zo'n automatisch antwoord. En het is persoonlijker als je gewoon naar de winkel gaat. 

En als ze geen vacature hebben kan je ook vragen of ze misschien een plek weten waar ze wel iemand nodig hebben.

En inderdaad zoals xLisa zegt een sollicitatiebrief+CV gebruiken. Je moet heel goed je eigen motivatie en kwaliteiten kennen en dat helder kunnen verwoorden en uitleggen. Waarom jij zo goed in die functie past en daar zou kunnen werken.

Succes,

Xx Simply Me

Heyo,

Late reactie, maar misschien heb jij of andere er nog wat aan idk.

Het is inderdaad wel handig als je al weet waar je wilt werken. Als je dat nog niet weet, maar bijvoorbeeld wel opzoek bent naar bijbaantjes, dan kun je ook zoeken op vacaturesites zoals Indeed of vacaturebank.

Maar stel jij weet al waar je werkt dan kun je zoals Simply Me al zei de winkel inlopen en aan een medewerker vragen of de leidinggevende, of bedrijfsleider er is. En dan kan je aan hun vragen of ze nog mensen zoeken.

Het kan zijn dat ze je vragen om online een sollicitatie te doen. Lidl bijvoorbeeld doet het allemaal online. MediaMarkt ook. En er wordt dan vaak gevraagd om je cv. Hier zet je alleen je gegevens op en je werkervaring en schooldiploma's.  Dus geen persoonlijke verhaaltjes, of hobby's die je hebt. Ook wordt er wel is gevraagd om het sturen van een motivatiebrief. Het is hierbij belangrijk dat je veel weet over het bedrijf waar je gaat werken. Lees bijvoorbeeld is op hun site hun doelen, over ons, geschiedenis als ze dat hebben, hun visie, etc.

Als je bijvoorbeeld kijkt bij Jumbo. Dan zou je iets in je motivatiebrief kunnen zetten over de 7 zekerheden van Jumbo. Je zou bij elke 7 zekerheden een kleine voorbeeld kunnen geven hoe jij er mee om zou gaan.  Of je kan iets schrijven over hoe zij omgaan met duurzaamheid en hoe jij dat zou toepassen in praktijk. Hun doel en missie is om de beste en leukste supermarkt te zijn van Nederland. Ook hier kan je wat over schrijven. En niet te vergeten je kan over klanttevredenheid schrijven dat vind Jumbo er belangrijk. Dit was maar een voorbeeld! 

Dus dat is je motivatiebrief. Je zoekt dus eerst informatie op van het bedrijf en vervolgens pik je een paar belangrijke punten daaruit en schrijf je hoe jij je daarin ziet. Een bedrijf kan het meestal erg waarderen als iemand al best veel weet over waar de winkel voor staat, wat hun doel en visie is, en hoe de toekomstige medewerker er mee om gaat.

Uiteindelijk wordt je uitgenodigd voor een sollicitatie.  Dit is best spannend, maar als je gewoon jezelf blijft is het ook heel leuk. Ga voor dat je de sollicitatie ingaat alvast sterke en min sterke punten voor jezelf te bedenken. Waar ben je goed in? En wat kan beter? Niet iedereen vraagt daar naar, maar sommige ook wel. En dan is het fijn als je al een antwoord hebt daarop. Uiteindelijk legt diegene wat uit over het bedrijf, en wat jij gaat doen. En je moet gegevens achterlaten en/of een formuliertje invullen. Aan het eind vraagt diegene of je nog vragen hebt. Het is dus belangrijk dat je goed luistert wat hij zegt, zodat je tenminste 1 vraag kan stellen, of misschien heb je wel iets gelezen over hun doel en visie of iets anders waar je een vraag over had.  Het kan zijn dat je daarnaar wordt aangenomen, maar het kan ook zijn dat ze een 2e gesprek willen.

Voor dat je een 2e gesprek begint ga je nog meer in op het bedrijf, jouw werkplek, de vragen die hij/zij de vorige keer stelde, en vragen die hij/zij nog kan vragen. Kom dus goed voorbereid. Het 2e gesprek vind ik persoonlijk nooit meer spannend. In dit gesprek gaat het meestal nog meer over je werkplek, collega's werkkleding, en het maken van een contract. Ik heb eigenlijk nooit gezien dat je 3x wordt uitgenodigd dus ik denk ook niet dat jij dat hebt.

Oh en niet te vergeten blijf enthousiast in elke sollicitatiegesprek. Zodat zij ook kunnen zien dat je het echt leuk lijkt.

See ya!

Jixx.

Reageer