Vraag

sociale angst

  • 14 September 2023
  • 3 reacties
  • 94 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Heyy, Ik zoek een baantje maar ik ben nooit zo goed sociaal geweest, dus dit gaat heel erg moeilijk voor mij worden en weet niet hoe ik dit moet aanpakken.

 

Ik ben 14 jaar oud (meisje) en zit gewoon op een normale school ik loop sinds een paar weken nu ook stage en krijg al wel geld. Ik heb nog nooit echt ergens gewerkt en kreeg altijd gewoon zakgeld. Ik wil gaan verdienen en sparen. Ik zoek dus een leuke bijbaan (waarschijnlijk een supermarkt) , alleen ben ik heel erg slecht sociaal. Ik heb op school ook maar een paar vriendinnen en buiten school geen vriendinnen en dit vind ik erg lastig.

Ik weet niet hoe ik het sollicitatie gesprek aan moet en wat ik moet zeggen. Of hoe ik daar uberhaupt durf te gaan werken. Wat als ik op de eerste dag iets kapot laat vallen, dan schaam ik me dood!

Heeft iemand tips? alles is welkom


3 reacties

Hoi @C1ttingso !

Je kunt ook bij een kleinere supermarkt of drogist werken, misschien is dat voor jou prettiger?

Tijdens een sollicitatiegesprek zullen ze vooral vragen aan jou stellen, je hoeft niet veel voor te bereiden. En als je iets laat vallen ofzo hoef je je echt niet te schamen! 

Reputatie 1
Badge

hey, hoi

 ik kan me hellemaal voldoen aan jou omschrijving. Maar ik heb na heel veel gestress en angst, besloten om wel bij supermarkt te gaan werken. ik werk daar nu iets meer als een half jaar. Maar ik heb in het solicitatie gesprek eerlijk gezegd hoe ik was, dat ik dit ( het solicitatie gesprek heel erg eng vond en ook wel akward. Ik heb heel veel opstart problemen gehad,  Zoals, ik had voor vulpoegmedewerker gesoliciteerd, maar moest achter kassa. Ik vond dat zo eng, ik wist niet wat ik tegen klanten moest zeggen, en als er iets bijzonders aan de hand was wie en hoe ik die gene dan moest roepen als ik hulp nodig had.  Wist echt absoluut niet hoe ik geld terug moest geven. dus heb daar heel hard aan moeten oefenen. ben gepest door persooneel van mijn leeftijd ide er al veel langer werkte omdat, ik dingen die ze uitlegde maar niet snapte. enzo voort het is gewoon niet gemakkelijk. Maar als je laat zien dat je bereid bent om dingen te leren en inzet toont voor het gene wat je moet doen. Dan komt het gewoon allemaal goed. Ik heb ook heel veel klunzigge dingen gedaan en nu nog dat ik echt door de grond heen kon zakken.  Conclussie het zla misschien niet vanzelf gaan, echter ga je het op een gegeven moment steeds leuker vinden en weet je steeds meer hoe dingen werken. Zal gewoon vooral eerlijk, inzet tonen en dan kom je er vanzelf  O ja heb daar o zat gejankt om dingen die gebeurd zijn dus dat is echt niet erg, haha

 

hoop dat je beetje er iets aan hebt, en je mag altijd  iets vragen voor verduidelijking of wat dan ook!

 

ps, sorry voor spelfouten, ik kan gewoon niet spellen haha

Reputatie 1
Badge

Hii!!

Ik ben 16 en heb zelf ook sociale angst. Ik heb lang gelopen met een paniekstoornis en agorafobie.

Mijn advies is daarbij probeer het uit! Sinds ik bij de Albert Heijn ben gaan werken merkte ik dat mijn sociale angst steeds minder mijn leven liet bepalen.

Is het doodeng? Ja… de eerste paar keren is het echt heel erg eng. Maar hoe meer je het doet hoe meer je je vrij voelt en minder in een kooi die jouw sociale angst bepaalt.

Probeer uit je comfort zone te stappen, vooral supermarkten zitten te springen om werknemers en zullen je echt aannemen. 

Reageer