Schuldgevoel

  • 14 April 2020
  • 2 reacties
  • 76 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Heyy, ik voel me erg schuldig. Ik weet niet of ik het echt schuldig kan noemen want ik heb niks verkeerds gedaan. Ik zal het uitleggen. 

Een tijdje geleden was ik hard aan het sparen voor een eigen pony. Ik had een baantje genomen waar ik best veel mee verdien. Maar op een gegeven moment wilde ik geen pony meer. Nu heb ik dus super veel geld (echt bijna €1000) omdat ik voor een pony aan het sparen was. Ik heb al wat uitgegeven maar het is alsnog veel. 

Ik voel me een soort van schuldig dat ik zo veel geld heb omdat andere kinderen dat niet hebben. Ik weet ook niet waar ik dat aan uit moet geven. Ik ga wel tegen m’n ouders zeggen dat ik geen zakgeld meer wil. 

Hebben jullie tips om me minder schuldig te voelen? Alvast heel erg bedankt!

Liefs :heart:


2 reacties

Hey,

Je hebt er toch zelf voor gewerkt? Je hebt niks gestolen ofzo of het gewoon gekregen.

Geen reden dus om je schuldig te voelen!

En geld sparen is wel handig, ook voor later.

Je zou natuurlijk ook ( en deel) geld kunnen doneren aan goede doelen, maar voor jezelf houden is ook echt niet erg, kun je leuke dingetjes mee doen (nieuw kleding, iets voor in je kamer, iets leuks doen met vriendinnen)

hopelijk heb je hier wat aan.

 

groetjess,

Iemand-Niemand

Ik zou inderdaad niet zeggen dat jij jezelf schuldig zou moeten voelen.
Je hebt immers niets fout gedaan.
Dat anderen minder geld hebben vanwege een ongelukkig situatie is natuurlijk jammer, maar daar kun jij niet echt iets aan doen.
Als je oud genoeg bent en tijd hebt om te werken, maar niet werkt en als het gevold daarvan minder geld hebt, dan is dat alles behalve jouw schuld.

Jij levert jouw vrije tijd in en krijgt er geld voor terug.
Het lijkt mij dan wel dat je dat verdiend hebt.
Je had immers ook gewoon iets leuks kunnen doen, of kunnen niksen.

Reageer