Vraag

Ruzie met bedrijfsleider

  • 24 March 2020
  • 4 reacties
  • 111 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

In mijn vorige topic omschreef ik al een confrontatie (soort van) die ik met mijn bedrijfsleider heb gehad. Voor de mensen die het niet weten: ik werk in een supermarkt, en we hebben nu extra klanten in verband met het coronavirus. Vandaag liep de bedrijfsleider door de winkel, en hij had al meteen wat op mij aan te merken. Omdat het nu nog steeds druk is, zijn de schappen snel leeg en zijn de gangpaden soms wat rommelig. Hij keek even naar het halflege stuk waar normaal het toiletpapier staat en vroeg toen “Vind jij dit nou echt netjes gespiegeld?”.

Daar was ik nog niet geweest, en ik had dat nog niet kunnen vullen, dus nee, het was inderdaad niet echt netjes. Het gesprek daarna ging ongeveer zo:

Ik: Nee, dat is niet echt netjes, maar daar ben ik nog niet bezig geweest. Dat ga ik doen na het wasmiddel. (Dat staat naast het toiletpapier).

Hij: Dat boeit me niet, het moet netter.

Ik: Ik heb het idee dat je nog steeds boos bent over ons telefoongesprek van een paar dagen geleden.

Hij: Ja. Het is namelijk ook niet de eerste keer dat jij zoiets geflikt heb. Jij mag heel dankbaar zijn dat je vandaag nog mocht komen. Als het aan mij had gelegen, had jij hier niet meer terug hoeven komen.

Ik antwoordde daar niet op. Ik wilde geen ruzie met hem starten en al helemaal niet in de winkel.

Hij: Hoor je me? Wat mij betreft had je op mogen rotten hier. Voor jou tien anderen.

Ik: Nou, dan ga ik weg. Zodra mijn contract afloopt, ben je van me af.

Mijn contract eindigt helaas pas in oktober, maar ik ben er wel echt klaar mee. Ik heb er ook een ander meisje over aangesproken omdat ik weet dat het tussen haar en de bedrijfsleider ook niet echt botert. Zij kan beamen dat hij weinig in de winkel is, maar dat hij, als hij er al is, altijd wat aan te merken heeft op de mensen die aan het werk zijn. Ik zit er over na te denken om bij een Albert Heijn in de buurt te solliciteren en dan maar eerder weg te gaan. Misschien was die laatste opmerking van mij niet netjes, maar die opmerkingen van hem vind ik ook ongepast.

Wat zouden jullie doen? Maar meteen weg of toch nog even afwachten?


4 reacties

Ik heb je vorige topic ook gelezen.

Misschien dat de bedrijfsleider een paar euros extra verdient door jullie af en toe voor nop te laten werken. En hij vindt het niet leuk dat jij daar iets over zegt.

Nu heb je wel pech. Hij heeft je staan uitdagen en jij hebt gehapt.  Hij kon je niet ontslaan maar hij heeft je zover opgejut dat je zelf zegt dat je ontslag gaat nemen.

Voor een baan als vakkenvuller maakt dat niet veel uit. Maar let hierop als je een ‘echte’ baan hebt (waar je van moet leven). Als je dan voor jezelf opkomt en men vindt jou lastig, dan kunnen ze dit ook proberen.

In jouw geval:  Alleen sta je niet sterk en je verliest altijd.
Ik zou ik de rest van de medewerkers allemaal vragen hun uren te controleren. En wie dat niet belangrijk vindt moet even bedenken dat hij vrijwilligers-werk doet.   Je zegt dan niet dat er iets niet klopt (want dat is een beschuldiging, en op die uitspraak kun je gepakt worden).  Maar dat het belangrijk is dat ze zelf controleren of de uren wel kloppen.

 

Dat is ook een probleem van mij. Ik weet dat ik af en toe feller kan zijn dan ik dat bedoel. Het ding is ook dat de mensen die me goed kennen ook weten dat ik af en toe wat bot uit de hoek kan komen, maar dat ik het nooit verkeerd bedoel.

Maar alsnog: Heel leuk voor hem dat hij bedrijfsleider is, maar dat geeft hem nog niet het recht om te doen zoals hij doet. Hij zal er vast wel hard voor gewerkt hebben om te komen waar hij nu staat, maar dan is zijn gedrag alsnog onbeleefd. 

Ik controleer mijn uren trouwens al zolang als ik werk. Maar alsnog bedankt voor de tip. 

Ik overweeg om een klacht bij het hoofdkantoor te maken. Een collega van mij vertelde mij dat hij bij haar iets soortgelijks had geflikt. Ze zegt dat als ik een klacht indient, ze daarin mee zal gaan. 

Heyo,

Ik heb ook even je andere topic gelezen omdat ik wel benieuwd was naar het telefoongesprek wat uit de hand was gelopen. 

Ik vraag me wel af wat bedoeld de bedrijfsleider ermee dat je niet zo onbeschoft moet zijn? Wat is daarvoor dan gebeurd? En wat heb je dan geflikt? 

Ik vind persoonlijk dat je bedrijfsleider ergens wel een punt heeft. Het zijn drukke tijden voor de supermarkten. En dan is normaal dat iedereen zijn extra beentje bij zet. Als jij ziet dat een vak leeg is, dan kan je dat toch wel even bijvullen? Of als je ziet dat een vak enorm rommelig is, dan kan je best even eerst dat vak een beetje netjes maken. 

Dat je bedrijfsleider zo reageert is inderdaad wel een beetje overdreven,  alleen had jij ook anders kunnen reageren. En om dan een situatie die een paar dagen geleden heeft plaats gevonden opnieuw naar boven te halen helpt ook niet. Je bedrijfsleider zou trouwens nooit extra geld verdienen om mensen niet op aanwezig te zetten. Het zou natuurlijk kunnen dat er een probleem zit in het systeem. 

Als laatste maakt het ook niet uit of jij hebt gezegd dat je zelf wel weg gaat. Je contract loopt sws nog tot oktober. Dan gaat je bedrijfsleider pas opnieuw kijken of ze je een nieuw contract willen aanbieden.  

Je kan altijd kijken of je ergens anders aan het werk kan. Maar zorg er dan wel voor dat je eerst ander werk hebt voordat je ontslag aanvraagt. Want wordt het niks, dan heb je ook niks. In de tussentijd kun je het beste de gehele situatie laten rusten. Als hij je weer is wat vraagt, of een opmerking maakt,  bekijk het dan via zijn weg. En reageer ook zo. Dus als hij naar je toe komt en zegt :" vind je dat nou netjes". Dan kun je iets zeggen van Nee, ik ga het gelijk aanpassen. Of nee, maar vul het zo aan. Zoiets. Dat vind je bedrijfsleider fijn om te horen. 

En op die manier kan je ook met hem in bespreking gaan over de uren. Vanplaatst dat je hem beschuldigt over dat hij expres uren zou weghalen, kan je hem ook vragen of er een fout in het systeem zit, omdat je uren er niet op zijn gekomen.

See ya!

Spookyzx 

Reageer