Vraag

Mag Mijn Werkgever Mij De Schuld Geven Voor Financiële Problemen?

  • 21 April 2021
  • 1 reactie
  • 60 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik werk sinds een aantal maanden bij een klein restaurant. Door de corona crisis kunnen er geen gasten in het restaurant zelf dineren maar het afhalen van eten kan nog wel. Het is de meeste avonden (waarop ik werk) erg rustig, en soms vind ik dat ook wel fijn. Maar ik begin steeds meer akkefietjes met mijn werkgever te krijgen.

De laatste paar weken let ze heel streng op alles wat ik doe. Hoewel ik normaal alleen achter de balie sta en de bestellingen zelfstandig opneem en afhandel, drentelt mijn baas nu continu achter de balie heen en weer. Ook als er geen klanten zijn blijft ze hele tijd bij mij. Ze doet verder niets, maar ze kijkt de hele tijd naar me. Iets waar ze heel erg goed op let is of ik wel de juiste bedragen afreken. Als ze denkt dat het niet klopt kijkt ze het bonnetje na voor ze de klant laat betalen. Het is wel handig omdat ik natuurlijk ook maar een mens ben en ik foutjes kan maken, maar tot dusver is het nog nooit voorgekomen dat ik het verkeerde bedrag heb ingetypt. Ik kijk alle bonnetjes aan het einde van de shift nog even na om zeker te weten dat het goed is.

Daarnaast begint mijn baas ook wat agressiever naar mij te worden. Als ze vindt dat ik iets niet goed doe, drukt ze me aan de kant en doet ze het zelf, meestal met een snauw naar mij toe. Wanneer ze zich enkele seconden later naar de klant toe keert is ze heel vriendelijk en gezellig. Zodra de klant weg is wordt ze boos op mij.

Ik heb er met een collega over gepraat en zij zegt dat de baas ook zo naar haar is. Ik was eerst een beetje bang dat haar gedrag er misschien mee te maken had dat ze mij niet mocht. Van horen zeggen weet ik namelijk dat ze nogal “van de oude stempel” is en een familielid dacht zelfs dat het kwam om dat ze het misschien niet acceptabel vond dat ik homoseksueel ben. Zo draag ik geen make-up meer naar werk omdat ze me een van de eerste keren dat ik ging werken ervoor uit lachte.

Het echte probleem is echter dat ze mij gisteren heeft verteld dat ze mijn loon in gaat houden. Dat komt omdat ik volgens haar korting geef aan klanten. Ze hield me als bewijs een bonnetje voor waarop 27.80 stond. Volgens haar had ik maar 27.00 afgerekend. Die bestelling zou ik vorige week af hebben gerond.

Ik weet echter zeker dat ik die bon niet afgehandeld heb omdat het een bestelling “op tijd” was. Dat houdt in dat iemand een aantal uur van tevoren belt om zeker te weten dat de bestelling op de gewenste tijd klaar is. De persoon die de bestelling via de telefoon had gedaan had gezegd om half zes bij ons te zijn. Vijf voor zes was diegene er nog niet. Ik ging naar het toilet en toen ik terug kwam zei de baas dat de bestelling “eindelijk een keer opgehaald was”.

Ik weet natuurlijk niet alle bedragen van de afgelopen 4 maanden uit mijn hoofd, maar ik weet zeker dat ik geen korting verreken. De baas zegt elke week geld te missen. Ook zegt ze zeker te weten dat ik dat iedere keer doe terwijl zij intussen bijna alle bestellingen van mij overneemt door mij van de kassa weg te drukken zodra er een klant binnenkomt.

Heel eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik hiermee moet. Mijn ouders hebben voorgesteld dat ik bewijs ga verzamelen, maar ik weet niet hoe. Mijn moeder zei dat ik misschien camerabeelden op moet vragen, maar er hangen geen camera’s bij de kassa - of tenminste geen waar ik van weet.

Ik geloof best dat het weleens voor komt dat er geld mist, maar ik weet vrij zeker dat het niet komt door die paar bestellingen per week die ik zelf af moet handelen. Weet iemand misschien hoe ik de baas kan overtuigen om wat meer onderzoek te doen naar het missende geld? Het probleem is niet eens dat ik 5 tot 10 euro per maand niet kan missen, maar het gaat me er meer om dat ik de schuld krijg voor iets wat ik niet gedaan heb.


1 reactie

Heey LeighW,

Wat rot dat je werkgever je zo controleert en je de schuld geeft, ze lijkt je niet te vertrouwen. Als ik zo je verhaal lees kan ik me dat niet voorstellen, ik denk dat je de schuld dan ook niet bij jezelf hoeft te zoeken.

Hoe je werkgever je behandeld is echt niet normaal, je uitlachen om wie je bent en dan opeens dingen doen als loon gaan inhouden.

Ik denk dat het verstandig is om te bedenken of je daar wil blijven werken? Je zult ongetwijfeld van je werk houden en zo te lezen doe je het graag, maar niet in deze omstandigheden.

Is het een idee om naar een andere werkplek op zoek te gaan en zodra je die hier hebt te stoppen?

Je zou dan nog met je werkgever en ouders een gesprek kunnen hebben, meer voor jezelf dan voor haar. Om zelf de dingen te bespreken die je niet vind kloppen en waarom je weg zou gaan.

Tuurlijk zullen bij haar ook dingen van de corona situatie meespelen en wil ze daarom alles goed in de gaten houden, maar zij kan je niet zomaar de schuld geven zonder bewijs.

Ook als je er wel blijft werken, wat ik je ook zou gunnen, zou ik het wel bij haar aankaarten. Of desnoods met alle werknemers en je werkgever met eelkaar.

Je kunt ook je contract erbij pakken en goed kijken met welke voorwaarden je hebt ingestemd, ook of er bijvoorbeeld dingen instaan over je functie en salaris. Mogelijk kun je daar nog wat mee.

Ik kan me voorstellen dat het een lastige situatie is en je niet goed weet wat je wilt en moet doen. Bedenk of je nog plezier/voldoening uit je werk haalt en als dat niet zo is wat er dan zou moeten veranderen en hoe je dat kunt bereiken?

Succes!

Groetjes,
Simply Me

Reageer