Vraag

In dubio over studiekeuze

  • 21 February 2023
  • 5 reacties
  • 98 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Dit klinkt misschien als zorgen maken om niks (wat het in feite is, aangezien ik nog vier jaar op school zit) maar de laatste tijd heb ik veel nagedacht over wat ik wil doen met mijn leven. Mijn dilemma is kiezen tussen iets wat ik bijzonder leuk vind, en enigszins goed in ben en iets waar ik grote interesse voor heb (en ook enigszins goed in ben) en mij waarschijnlijk een betere baan zou opleveren. Een paar maanden geleden ben ik redelijk plots gestopt met gamen, omdat ik er gewoon helemaal klaar mee was en ben ik meer gaan tekenen. Mijn vader was, voordat hij ziek werd schilder, en het was dan ook best leuk om te ontdekken dat ik zijn talent heb georven. Tekenen, en iets in de kunstindustrie in het algemeen doen, geeft je echter niet een een heel stabiel inkomen, en als een schilder zal je niet snel veel geld naar binnen harken. En dan is er nog de andere optie: iets in de taalwetenshap doen. Ik ben altijd al erg goed in talen geweest, ik heb er ook altijd interesse voor gehad, ook kan ik goed leren. Dus dit zou absoluut geen slechte optie voor mij zijn, aangezien je er waarschijnlijk wel een beter inkomen mee verdient en ik het dus ook nog leuk vind. Echter vind ik het niet zo leuk als tekenen, en lijkt het mij ook mooi om iets wat mijn vader vandaag de dag niet meer kan voort te zetten in mijzelf. Dus twee dingen die ik leuk vind, maar beide met hun pro'’s en con's, ik weet het gewoon even niet meer. 

En ik ga er dan ook niet vanuit dat iemand anders iets over mij kan weten zonder dat ik het zelf weet, maar ik ga toch maar een poging wagen.


5 reacties

Schilderen kan je ook als hobby doen en dat zie ik niet zo bij taalwetenschap.  

Reputatie 7
Badge +19

Doen wat je leuk vindt en wat je gevoel zegt. Maar je hebt nog alle tijd

Reputatie 7
Badge +15

Volgensmij heb je nog veel tijd, maar wel leuk om er overna te denken ja! 
 

Ik weet dat de meningen hierover nogal verschillen, maar ik zou doen wat jou gelukkig maakt; bekijk het maar eens zo;

 

- een goedbetaalde baan, maar je doet veel liever iets anders. (Je kan opzich een hobby hebben) 

- of iets waar je gelukkiger van wordt, waar je misschien een minder inkomen mee hebt… 

 

wat vindt je dan belangrijker?! Geld?! Of gelukkig zijn?! (Sommige mensen worden heel gelukkig van geld….) 


Mij_Niet_Gezien 
 

Reputatie 7
Badge +17

Met creatieve beroepen is het idd moeilijker een stabiel inkomen te hebben. Zoals al is gezegd kun je het altijd als hobby blijven doen. Aan de andere kant is er ook niks mee om je passie te volgen. Een lastige keuze maar die kun jij alleen zelf maken.

Badge

Bij mij in de klas zijn er ook heel veel personen die nog niet weten welke studie ze willen doen of die twijfelen tussen bepaalde studies. Maar als ik jou was zou ik vooral de tijd nemen om te ontdekken wat echt bij je past. Er komt vast nog wel een moment/gebeurtenis in je leven waarbij je overtuigd wordt voor een bepaalde studie. Veel succes!

Reageer