Vraag

Geld voorgeschoten


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo allemaal, een paar dagen geleden was ik samen met 2 vrienden aan het winkelen. Een vriendin zag een leuk kledingstuk alleen had ze maar €10 mee.. 

Ze ging het alsnog passen en vond hem erg leuk dat ze hem wou kopen. Het kledingstuk kostte €22,50. Ik wou het wel voorschieten en ze zou het met een tikkie terug betalen. 

Eenmaal thuisgekomen bij mij zei ik: ik kan je het tikkie alvast sturen voordat ik het vergeet (want soms vergeet ik het) ze zei toen "nee, nee, doe maar als ik thuis ben" dit vond ik vreemd maar ging akkoord. 

Later toen ik nog zei over de tikkie zei ze dat ze nog geen cadeau had voor haar verjaardag van mij (haar feestje moet ze nog organiseren en ik was/ben van plan dan cadeaus te geven, rond de €15 omdat ik zelf aan het sparen ben en niet teveel uitgeef) ik zei tegen haar dat ik het fijner vond on zelf iets anders voor haar te kopen om haar te verrassen. 

Ik heb haar toen ze thuis was de tikkie gestuurd en we zijn nu steeds aan het appen over van alles en nog wat. Ik krijg het gevoel dat ze het niet meer gaat betalen en er om heen draait.. ik weet dat ze zelf ook wat krap bij kas zit maar hoe ze nu doet vind ik erg jammer.. 

Ik weet niet wat ik moet doen.. moet ik haar nog een paar dagen geven en dan een reminder sturen? Ik zou namelijk graag het geld terug willen. Het is tenslotte Mijn Geld. (We zijn trouwens 16 jaar oud)


20 reacties

Ik weet niet wat ik moet doen.. moet ik haar nog een paar dagen geven en dan een reminder sturen? Ik zou namelijk graag het geld terug willen. Het is tenslotte Mijn Geld.

Misschien kun je tijdelijk de rollen omdraaien en zeggen dat ze snel dat terug moet betalen, omdat jij net wat geld tekort komt voor een super leuk cadeautje of zoiets. Het kan zo weg zijn, dus het heeft weinig zin om te wachten tot je weer geld krijgt van je ouders of uitbetaald wordt. Als je hiervoor kiest is het wel handig om ook een cadeau direct te halen, zodat het deels waar is.

omdat ik zelf aan het sparen ben

Je geeft hier aan dat je aan het sparen bent en het is niet ongebruikelijk dat mensen al hun geld op een spaarrekening zetten en dus niet altijd voldoende geld direct tot hun beschikking hebben om iets mee te kopen.

Ik kan mij voorstelle dat je met dat plan problemen hebt.
Niet alleen omdat je dan liegt, maar het kan ook zo zijn dat je helemaal niet met een spaarrekening werkt en dat zij dat doorheeft.

 

Je kunt haar altijd een reminder sturen, maar de kans bestaat dat ze dan weer haar excuus aangrijpt dat ze dat geld ziet als een cadeau voor haar verjaardag.

Hallo, dat zou inderdaad kunnen maar ik spreek eigenlijk bijna nooit met haar af omdat ze wat ver weg woont..

Ik zou gewoon graag willen dat ze het tikkie betaalt, dan is het opgelost.

Ik ga het haar nog een keer vriendelijk vragen over een paar dagen, ik denk dat ze dan zegt: 'dit wil ik als cadeau voor mijn verjaardag dus ik betaal je niet.' (Ze is erg bot soms)

Maar het probleem is dat ik nooit zulke dure cadeautjes geef en daar gaan mijn ouders ook niet mee akkoord als ik ze het vertel. (ik vind €22,50 prijzig voor mijn leeftijd (16) sorry..  liever iets rond de €15) 

Reputatie 2
Badge +1

Hoii,

Als ze dan weer zo reageert zou ik gewoon tot het punt komen. Vraag aan haar: “Waarom betaal je niet gewoon? Het is mijn geld en we hadden dit zo afgesproken. Ten slotte mag ik toch zelf kiezen wat ik jou geef voor je verjaardag?”

Ik weet niet of jij (of je ouders, kun je eventjes snel overzetten in je eigen telefoon) het nummer van haar ouders hebben. Dit zou ik wel als laatste doen, maar als ze weer niet wilt betalen zou ik zoiets zeggen: “Ik wil het liefst gewoon mijn geld terug want ik heb het zelf ook nodig. Als je niet betaald voel ik me toch genoodzaakt om je ouders dit te gaan vertellen.”

Ik weet dat dit dan misschien een beetje “defenceless” overkomt, maar ik kan niks anders bedenken.

 

Groetjesss,

PersoonMens

 

PS. Dit zijn gewoon tips, je hoeft dit natuurlijk niet te doen.

Hey,

Bedankt voor je reactie, hier heb ik zelf ook al aangedacht en ben ook van plan het te gaan doen!

Bedankt, alleen is het zo dat ik met 2 vrienden te shoppen was en zij meer close met elkaar zijn.. waarschijnlijk gaat zij die andere vriendin erbij betrekken en spannen ze samen tegenmij en gaan ze dingen zeggen als: 'wat boeit het?' 'Het is maar €22,50' en 'wat voor cadeau wil je dan aan haar geven?' (Ik ken ze namelijk langer als vandaag..)

Maar ik ga volhouden en hoop dat het lukt!

Reputatie 2
Badge +1

Hiii,

 

waarschijnlijk gaat zij die andere vriendin erbij betrekken en spannen ze samen tegen mij en gaan ze dingen zeggen als: 'wat boeit het?' 'Het is maar €22,50' en 'wat voor cadeau wil je dan aan haar geven?' (Ik ken ze namelijk langer als vandaag..)

Ik zou gewoon dan op deze vragen antwoord gaan geven.

Wat boeit het? Ik heb zelf ook niet zoveel geld en ze had zelf tegen mij gezegd dat je zou terugbetalen.

Het is maar €22,50. Als het toch zo weinig is, waarom betaalt ze dan niet gewoon terug?

Wat voor cadeau wil je dan aan haar geven? Volgens mij is het idee van een cadeau dat het een verrassing is?

(Dit zijn voorbeeldantwoorden.)

 

Ik weet niet of jij (of je ouders, kun je eventjes snel overzetten in je eigen telefoon) het nummer van haar ouders hebben. Dit zou ik wel als laatste doen, maar als ze weer niet wilt betalen zou ik zoiets zeggen: “Ik wil het liefst gewoon mijn geld terug want ik heb het zelf ook nodig. Als je niet betaald voel ik me toch genoodzaakt om je ouders dit te gaan vertellen.”

Is dit misschien een optie?

 

Groetjesss,

PersoonMens

Ik weet niet of jij (of je ouders, kun je eventjes snel overzetten in je eigen telefoon) het nummer van haar ouders hebben. Dit zou ik wel als laatste doen, maar als ze weer niet wilt betalen zou ik zoiets zeggen: “Ik wil het liefst gewoon mijn geld terug want ik heb het zelf ook nodig. Als je niet betaald voel ik me toch genoodzaakt om je ouders dit te gaan vertellen.”

Is dit misschien een optie?

Ik denk dat wel heel defensief is, ik zou persoonlijk eerst gewoon reminders blijven sturen en je ouders erbuiten houden.

Reputatie 2
Badge +1

Ik denk dat wel heel defensief is, ik zou persoonlijk eerst gewoon reminders blijven sturen en je ouders erbuiten houden.

Daarom had ik er ook bij gezegd dit als laatste doen (als je denkt dat er geen andere optie meer is) 😅

Ik bedoelde ook niet haar eigen ouders, maar die van haar vriendin. Misschien als ze namelijk zoiets al hoort dat ze het al betaalt? Weet ik niet zeker… Zou er nog mee wachten tot je geen andere keuze (eigenlijk) meer hebt.

Bedankt voor jullie hulp!

Ik ben van plan morgen nog een aardig berichtje te sturen zoals: hey, zou je die tikkie nog even willen betalen? 

Waarschijnlijk nergeert ze het eerst, maar dan stuur ik wel een vraagteken. Ik weet zeker dat ze die andere vriendin erbij gaat halen.. (helaas ben ik wat het derde wiel geworden en vind ik het niet meer fijn om met ze af te spreken.) Hun gaan dan zeggen van 'ja geef dit maar als cadeau' en vervolgens komt er een hele discussie (want de laatste tijd is het vaak 2 tegen 1 met discussies)

Maar goed ik blijf volhouden want ik wil gwn mijn geld terug zoals afgesproken,  nogmaals bedankt! Ik hou jullie op de hoogte!

Hallo allemaal,

Ik heb haar vriendelijk gevraagd of ze het nog wou betalen en zoals ik al verwacht had.. ze nergeert me gewoon. Ik heb al meerdere vraagtekens gestuurd maar ze blijft me gewoon negeren, ik weet niet wat ik nu moet doen want haar vol spammen met vraagtekens heeft geen zin. Ze blijft toch  de hele tijd nergeren..

 

 

Ik weet niet meer wat ik moet nu.. ze nergeert me en ondertussen is ze me en in de groepsapp van ons drieën aan het uitlachen.. ik wil niet gelijk haar ouders erbij betrekken maar ik wil wel mn geld terug..

Hoeveel waarde hecht je nog aan jullie vriendschap? Ze komt bij mij niet echt over als een goede vriendin. Als je er zelf ook klaar mee bent zou ik iets sturen in de richting van: ‘Je kan kiezen, of je geeft me vandaag m’n geld nog terug, of ik regel dat ik het terugkrijg via je ouders.’

Of: ‘Prima dat jij te beroerd bent om mijn geld terug te betalen, maar verwacht van mijn kant dan ook niets meer, ook geen verjaardagscadeau, noch een vriendschap.’

Dit lijkt misschien wat hard - en dat is het ook wel een beetje - maar ik zou er persoonlijk helemaal klaar mee zijn, zeker gezien zij zich ook nog zo gedraagt.

Bedankt voor je reactie!

Ik ben er ook klaar mee en een goede vriendin is ze niet.. Ik ben er al een paar maanden wat klaar mee, maar dit is de druppel. Het schooljaar is bijna afgelopen dus dan zeg ik ook vaarwel tegen haar. 

Het is zo triest hoe zij zich gedraagt, over een paar dagen ga ik denk ik haar moeder bellen en gewoon vertellen dat ze weigert te betalen.

Badge

-Onnodige quotes verwijderd-

Tevens is dit wel een les. Dus positief zien kan gelukkig ook. Zoals je ziet, kan iemand zo zijn/haar rug omkeren naar je. Ook van de personen waar je het niet bij verwacht (zelf ook meegemaakt) Zorg er dus altijd voor dat je gelukkig bent met jezelf. Triest verhaal is dit wel. Bedankt voor het delen en ik hoop dat je je geld nog krijgt.

Reputatie 6
Badge +7

Bedankt voor je reactie!

Ik ben er ook klaar mee en een goede vriendin is ze niet.. Ik ben er al een paar maanden wat klaar mee, maar dit is de druppel. Het schooljaar is bijna afgelopen dus dan zeg ik ook vaarwel tegen haar. 

Het is zo triest hoe zij zich gedraagt, over een paar dagen ga ik denk ik haar moeder bellen en gewoon vertellen dat ze weigert te betalen.

 

Dat doe je helemaal goed!

Mijn advies is om vooral te benadrukken dat jullie een afspraak hadden: terugbetalen.

Dat heeft verder niets te maken met verjaardagen of cadeautjes.   Dus niet teveel over nadenken, en wijs op de afspraak.

Helaas zijn sommige mensen zo. Ze gebruiken een vriendschap om kleine rotbedragen te krijgen en dan niet thuis te zijn als het gaat om terugbetalen.

En dan maken ze dat jij je een gierige krent voelt als je om je eigen geld moet zeuren. 

 

Echt héél goed om haar moeder te bellen.

 

 

Hallo allemaal nogmaals bedankt! Toen ik zei dat ik haar moeder zou gaan bellen begon ze opeens te reageren dat ze zou gaan betalen. We hebben afgesproken dat ze het contant gaat betalen en ik krijg als het goed is over een paar dagen mijn geld. (Ik houd jullie nog steeds op de hoogte) Ik ben dan ook van plan de vriendschap te beëindigen.

Waarom wordt er opeens contant betaald?
Je betaalverzoek is als het goed is een maand geldig en verdwijnt niet zomaar uit een chat.
Super fijn dat het dus geregeld is, maar zo krijg ik het idee dat er tijd wordt gerekt.
Misschien heeft zij alleen cash, weet ik veel.

Hallo allemaal nogmaals bedankt! Toen ik zei dat ik haar moeder zou gaan bellen begon ze opeens te reageren dat ze zou gaan betalen. We hebben afgesproken dat ze het contant gaat betalen en ik krijg als het goed is over een paar dagen mijn geld. (Ik houd jullie nog steeds op de hoogte) Ik ben dan ook van plan de vriendschap te beëindigen.

Ah top! Ja ik zou de ‘zaak’ afronden en dan de vriendschap beëindigen. Goed opgelost!

Dankjewel! Ja klopt ze heeft het alleen cash helaas..

Ik heb een datum met haar afgesproken dat is namelijk ook de laatste x dat we elkaar zien, op school..

 

Hopelijk "vergeet" ze het niet..

Hallo allemaal! 

Ik heb het geld teruggekregen en ben zo blij! Ik heb nu eindelijk mijn eigen geld weer terug, ook danzij jullie hulp! 

Ze was 10 cent "vergeten" kwam ik later achter maar dat boeit mij niet, zo gierig ben ik nou ook weer niet ;)

 

Nogmaals bedankt! Ik denk ik zet hier nog even een laatste bericht op zodat jullie weten dat het goed is gekomen.

Ah wat fijn! Je hebt het echt top gedaan. :)

Reageer