Vraag

geeft te veel geld uit

  • 4 January 2021
  • 5 reacties
  • 116 Bekeken

Reputatie 1
Badge

hallo, ik ben Lindsay  14j

Ik krijg elke week 10 euro van me ouders (soms iets meer). Alleen na week is me geld weer op. Ik koop teveel dingen online en als ik iets leuks zie koop ik het gelijk. Ik heb veel gesprekken met me ouders gehad dat ik niet meer zoveel geld mag uitgeven, maar die gesprekken helpen niet echt. Me ouders hebben later gezegd dat ik geen zakgeld meer krijg als ik nog zo door ga. Wat moet ik nou doen?? Hebben jullie misschien spaartips?? of wat zouden jullie doen in deze situatie??


5 reacties

Je kunt met je ouders afspreken dat je bv maar 5euro krijgt, op die manier he  je sowieso minder geld. Je kunt samen met je ouders bijvoorbeeld proberen dat je een bepaald bedrag krijgt en dan met dat bedrag de hele maand moet rondkomen voor alles wat je wil. Op die manier leer je een beetje bewust omgaan met geld.

 

Wat ik altijd doe, is voor dat ik iets wil kopen, eerst twee weken wachten en dan zien of het nog steeds hard nodig is. Zo niet, dan koop je het niet. Voor mij werkt dat heel goed. Je moet gewoon even de tijd nemen om na te denken of je die dingen echt nodig hebt. Trouwens, spullen online bestellen is echt super slecht voor het klimaat, en de berzorgers worden ook nog heel slecht betaald. Daarom koop ik uberhaupt niet veel online.

Dus mijn tip is twee weken wachten, en dan kijken of je het nog steeds heel hard nodig hebt. Is dat niet zo, dan moet je het niet kopen. Dit vergt denk ik wel een beetje zelf disipline, maar dan kan je uiteindelijk iets waardevols kopen met 100 euro in plaats van prutsjes van 3 -10 euro.

Hoi Lindsay,

Is het een idee om met je ouders of te spreken dat je samen een soort spaarpot gaat bijhouden, waarin je dus €10 stopt. Dan kun je het dus niet online uitgeven, en zo’n spaarpot maak je niet zomaar open. Of je overlegd dat je ouders het geld bij hen houden, en als jij wat wilt, dat je dat dan aan hun vraagt of je daarvoor je spaargeld mag pakken.

Je kan ook een soort boekje bijhouden met inkomsten en uitgaven, en dan kan je overzien waar het mis gaat.

Ooit zul je veel meer geld krijgen in een maand, als je gaat werken. Je kunt er dus niet vroeg genoeg mee beginnen om er anders mee om te gaan en ik vind het dapper dat je wilt doen!

Een gesprek met je ouders is ook nooit fout, zeker niet als je uitlegt dat je het wel anders wil, maar wel hun hulp nodig hebt. Misschien hebben zij dan nog weer een ander idee!

Succes ermee en ik hoop dat het lukt!

Lizet

Reputatie 1
Badge

Dankje wel voor de reacties. Ik ga me best doen. 

Misschien kan je iedere keer dat je zakgeld krijgt bijv. een beetje in een bakje stoppen waarvan je het geld niet gaat gebruiken, of je stopt het in een spaarpot waar je lastig bij kan ofzo. Dan heb je nog wel geld om uit te geven, maar je spaart ook. 

Reageer