Vraag

dingen eruit floepen op werk

  • 11 July 2020
  • 4 reacties
  • 124 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey, sinds kort heb ik een nieuw baantje en ik moet vaak werken met de dochter van een vriendin van mn moeder. T gaat gw prima enzo maar nu komt t: als ik ergens aan denk wat ik op dat moment kwijt moet, zeg ik het gelijk. Ik denk vaak niet eraan of het wel handig is om te zeggen. Vandaag nog: er werkte bij ons in  de school een bruin meisje. Ik kende haar een beetje en ze is super aardig. Ik dacht vandaag aan dat racisme enzo. Ik zei: iedereen doet panisch maar volgends mij is er niet zoveel rasisme in nederland. Ik werkte dus met de dochter van de vriendin van mn moeder en ik zei het dus tegen haar. Ze reageerde er verder niet echt op. Maar toen we terugfietsten zei ze: miss had je dat beter niet kunnen zeggen. Ik dacht ja je hebt helemaal gelijk. Maar ik dacht daar gewoon niet aan en thet was zeker niet naar haar bedoeld. En ik vertelde ook laatst dat ik mn benen voor het eerst had geschoren , maar achteraf daxht ik: tsjaa wou ze dat wel weten? Maar ik heb er gw geen controle op. Als ik ergens aan denk moet het eruit ofzo. Iemand tips? En bedankt voor het lezen xx


4 reacties

Hey,

Ik zou gewoon echt je best doen en eerst nadenken voor je iets zegt en als je wat wil zeggen denk dan na over de gevolgen van die uitspraak. 

 

Groetjes Gebruiker c 

Hey Annoniemm

 

Zoals Gebruiker c zei, kan het helpen om jezelf eerst wat vragen te stellen. Hoe klinkt wat ik ga zeggen in mijn hoofd? Hoe klinkt wat ik ga zeggen in de oren van de persoon waar ik tegen spreek? Is dit een gepaste uitspraak op dit moment, op deze plek? Heb je snel deze vragen overlopen, krijg je al een beter idee of hetgeen wat je gaat zeggen gepast is. 

 

Heb je soms het idee dat wat je zegt er zo snel uit floept, dat je jezelf deze vragen niet meer kan stellen? Misschien is het dan wel handig om een paar personen in je omgeving in te lichten rond je dingen eruit floepen-gewoonte, zodat ze je zo nodig kunnen wijzen op sommige onhandige uitspraken. Daar leer je vast van. 

 

Moest het dan toch gebeuren dat je achteraf beseft dat je misschien wat onhandigs hebt gezegd, kan het geen kwaad om even naar diegene toe te gaan, zodat je je uitspraak even recht kan zetten of toe kan lichten. Op die manier kan je het een beetje goed maken, als je het gevoel hebt iets onhandigs gezegd te hebben. 

 

Gr. Kenshin

Bedankt voor julie andwoord. Maar dat is het nou juist: als ik ergens aan denk moet het er gelijk uit. Ik denk vaak van tevoren niet zo na of het wel handig is om te zeggen, maar k zal het proberen

Hmm ja, als het er meteen uit floept is het misschien te lastig om jezelf eerst enkele vragen te stellen. Vind je het anders een idee om een paar personen in je omgeving te vertellen dat je er weleens dingen uit floept? Op die manier zijn ze hiervan op de hoogte, en kunnen ze er begrip voor opbrengen, moest jij ineens wat randoms zeggen. Niet dat het per se slecht is hoor, om zo’n flapuit te zijn, te gesloten zijn is namelijk ook niet gezond, maar anderen laten weten dat dit gebeurt, kan volgens mij geen kwaad. Je hoeft dan bijvoorbeeld ook maar gewoon wat te zeggen als ‘Hey, ik zeg vaak regelrecht wat er in me opkomt, ‘t is maar dat je ‘t weet.’

 

Gr. Kenshin

Reageer