Vraag

bijbaantje 14 jaar

  • 3 January 2022
  • 2 reacties
  • 148 Bekeken

Badge

Hoi iedereen! Over ongeveer 2 maanden word ik 14, en dat is ook de leeftijd dat je aan de slag kan gaan met werken enzo!

Nu is mijn vraag bij welke winkels/supermarkten of wat dan ook je vanaf je 14e aangenomen kan worden. 

Alvast bedankt!


2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @13jarigevent , 

hier alles wat je wel of niet mag doen als bijbaantje voor 13 en 14 jarigen:

Wat voor werk mag ik doen als ik 13 of 14 jaar ben?

Als je 13 of 14 jaar bent, mag je alleen klusjes doen. Ook mag je helpen bij licht, niet-industrieel werk. Zoals helpen bij het vakken vullen in een winkel. Een aantal werkzaamheden is verboden als je 13 of 14 jaar bent.

Werk dat kinderen van 13 en 14 jaar mogen doen

Als je 13 of 14 jaar bent, mag je het volgende werk doen:

  • Je mag klusjes doen rond het huis en in de buurt. Bijvoorbeeld oppassen bij familie of kennissen of auto’s wassen. Dit mag op schooldagen en op vrije dagen.
  • Je mag op vrije dagen helpen bij ander licht, niet-industrieel werk. Bijvoorbeeld vakken vullen in de supermarkt of reclamedrukwerk bezorgen.
  • Je mag meehelpen in de winkel of het landbouwbedrijf van je ouders. Dit mag alleen als woonhuis en bedrijf 1 geheel vormen. 
  • Je mag meewerken aan een uitvoering. Bijvoorbeeld een modeshow lopen, toneel spelen of in een reclamespotje spelen. 
  • Jongeren vanaf 14 jaar mogen onder voorwaarden stage lopen.

Niet-industrieel werk betekent dat kinderen niet mogen werken in een fabriek of met (of bij) machines.

Helpen bij licht niet-industrieel werk

Als je 13 of 14 jaar bent, mag je helpen bij licht, niet-industrieel werk. Voorbeelden:

  • Je mag helpen bij lichte werkzaamheden in een winkel, zoals helpen bij het vakken vullen of inpakken.
  • Je mag helpen bij lichte werkzaamheden in de landbouw. Zoals helpen bij lichte oogstwerkzaamheden, het voeren van kleine dieren of groenten en fruit plukken. Groenten en fruit plukken is verboden als er pas met bestrijdingsmiddelen is gespoten.  
  • Je mag helpen bij lichte werkzaamheden op bijvoorbeeld een manege, een camping of in een speeltuin.

Verboden werkzaamheden

Als je 13 en 14 jaar bent, mag je niet:

  • werken in een fabriek;
  • werken met of in de omgeving van machines;
  • werken met gevaarlijke en/of giftige stoffen;
  • dingen tillen die zwaarder zijn dan 10 kilo;
  • dingen duwen of trekken van meer dan 20 kilo;
  • achter de kassa werken;
  • vrachtwagens laden of lossen;
  • zelf kranten bezorgen (helpen bij het verspreiden van folders en huis-aan-huisbladen mag wel);
  • werken in de horeca als daar alcohol wordt geserveerd;
  • werken als maaltijdbezorger op de fiets of op een e-bike.

Als je 13 of 14 jaar bent, mag je uiteraard ook niet: 

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijbaan-vakantiewerk-en-stage-door-jongeren/vraag-en-antwoord/wat-voor-werk-13-of-14-jaar

hoop dat je hier iets aan hebt :) . 
 

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +14

Nog even een toevoeging met eigen ervaringen:  

Ik ben zelf begonnen met de hond van de overburen uitlaten  toen ik 13 was. Die mensen hadden allebei werk waarvoor ze soms weg waren en dus de hond niet uit konden laten en haar eten te geven. Daar verdiende ik erg goed mee voor een 13 jarige en ook 14 jarige, ongeveer 5 euro per 2/3 keer uitlaten en eten geven. Maar dat is natuurlijk verschillend bij wie je de hond uitlaat.

Ook heb ik in de kerstvakantie een weekje de poezen van de buren  gevoerd omdat ze op vakantie waren. Daar heb ik 10 euro mee verdiend.

Oppassen zou ook nog kunnen, dan hoef je meestal als je s’avonds komt de kinderen in bed te doen (soms liggen ze al in bed) en Dan mag je doen wat je wilt ( natuurlijk als er een wakker wordt moet je er wel naar toe maar goed das niet zo’n groot probleem) en het verdient ook goed.

Ik woon op een boerderij en soms help ik mijn vader met de kalfjes of de koeien voeren, voer aanvegen en dat soort dingen. Er is een jongen van 15 en die helpt mijn vader meestal op zaterdag van  s’middags tot het donker wordt (ongeveer 5 uur) die krijgt er wel voor betaald. 

Een goede vriendin is begonnen bij werken in de kassen (groente en fruit plukken). Dat vond ze ook heel leuk om te doen en dat verdiende goed. 

Maar niet te vergeten: het belangrijkste is dat je het werk leuk vind. 
 

Hoop dat je hier iets aan hebt! :)  
 

xx Eenmeisje004 

Reageer