Bijbaan zonder te praten

  • 20 October 2020
  • 3 reacties
  • 208 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hai,

Ik heb last van stotteren waardoor gesprekken heel moeilijk en ongemakkelijk worden. Werken in de supermarkt lijkt me wel wat, ook al moet je af en toe mensen helpen en communiceren met je collega’s. Zijn er andere baantjes waarbij je vooral zelfstanding kan werken? Ik heb een jaar folders gelopen alleen heb daar geen zin meer in


3 reacties

Hoi! Dat lijkt me erg lastig idd. Gelukkig zijn er best wel wat baantjes waarbij je niet tot weinig hoeft te praten.

in de supermarkt wordt denk ik wel lastig, ik werk er zelf en je moet best veel praten met collega’s en leidinggevenden en als klanten iets aan je vragen. Desalniettemin kan het misschien ook juist wel helpen om er beter in te worden.

Hieronder een lijstje met alvast 2 dingen die je zou kunnen doen, hopelijk heeft iemand anders nog meer tips:

• magazijn werk, orders bij elkaar zoeken bijvoorbeeld

• oppassen op kinderen

 

Hi tjv,

 

ok, supermarkt lijkt je wel wat, dan heb je vast ook wel bedacht dat je ook bij andere winkels zou kunnen werken, zoals bouwmarkten en bijv. Blokker, Het Kruidvat, Action, een tuincentrum, een lokale bakker of slager enzo meer.

Ik weet niet of je aan de horeca hebt gedacht. Op het moment ff lastig door Corona, maar misschien als ze straks weer open zijn dat ze dan toch nieuwe mensen nodig hebben. De horeca bestaat uit verschillende dingen, je kan als afwashulp beginnen en misschien doorgroeien naar de kok helpen of in de bediening.

Een vriend van ons werkt bij een hovenier en die helpt met tuinen aanleggen en onderhouden. Een andere vriend poetst auto's bij een garage of je kunt vrachtwagens wassen bij een transportbedrijf. Misschien vind je het leuker om op een boerderij te helpen. Trek je ‘stoute laarzen’ (ja schoenen kunnen snel vuil worden op een boerderij, dus beter neem je laarzen) aan  en stap naar die boer toe en vraag of iets leuks voor je te doen heeft. Je kan ook in de kassen gaan werken (als die bij jou in de buurt zijn). Misschien bij een aannemer helpen om het magazijn op te ruimen zodat alles weer op zijn plek ligt en de werknemers de volgende week alles makkelijk kunnen vinden en een schone werkruimte hebben.

Als er een attractiepark ofzo bij jou in de buurt is kun je ook een hele dag in een Mickey Mouse of berenpak lopen, afhankelijk van wel thema het park heeft.

Ik weet niet of je een beetje handig bent , maar veel mensen hebben thuis klusjes waar ze zelf niet aan toe komen of die ze niet kunnen. Mijn twin en ik doen dat soort klusjes regelmatig en dat kan van alles zijn: gras maaien, bladeren opvegen, schilderen, stoepje (helpen) leggen, de tuin netjes maken, dus onkruid weg halen, dakgoot schoonmaken en van die dingen.

Wij hebben wel gemerkt dat inzet zeker in het begin belangrijker is dan kennis. Misschien weet je niks van planten, maar wil je ze wel afknippen als de buurvrouw uitlegt hoe dat moet. Jij blij, buurvrouw blij. De buurvrouw weet ook wel dat je nog niet alles kan, maar jij bent fit en sterk en kunt misschien wel de heg knippen of het grasmaaien en de buurvrouw niet, dus samen kunnen jullie de klus wel klaren. Wij zeggen altijd dat we weinig van planten weten, maar we kunnen wel doen wat ze vragen.

Btw, vaak is het wel gezellig om bij iemand die je al een beetje kent te klussen. Je kunt je tijd vaak wat meer zelf indelen, zolang je je afspraken maar na komt. Dat is wel belangrijk.

Het leuke is ook dat als ze blij zijn dat jij hun tuin netjes hebt gemaakt, dat je weet dat het vanzelf weer een rommeltje wordt en dat je dan weer een keertje langs kunt komen. Net als een heg knippen, die groeit weer aan en wij adviseren dan ook altijd om die heg minstens 2 keer per jaar te knippen haha. Dus als je zeg 5 klanten hebt met dergelijke klussen dan zit je gebakken, want er is altijd wel ergens wat te doen en dan heb je ook nog wat vrije tijd.

Je kunt pizza's of ander eten bezorgen. Dan mag je op een elektrische fiets van je baas of een scooter. Lekker een beetje rondscheuren en nog betaald worden ook haha.

Als je ergens heel goed in bent, bijvoorbeeld een sport dan kun je misschien daar iets me doen, misschien wel trainer van jongere kinderen worden.

Werken in een lokale snackbar of bij de McDonalds of één van die andere ketens. Werken in een wasstraat, zo'n automatische bij een benzinepomp of achter de kassa bij de benzinepomp.

In een animatieteam op een camping. Ik noem zo maar random van alles op. Er zijn overal kansen als je ze ziet en er op af durft te stappen. Inzet is belangrijk en leergierigheid, je hoeft niet altijd al iets te kunnen voordat je er aan kunt beginnen.

Wij verdienen geld met op de foto gaan. Wij doen o.a. kleding voor webshops enzo. Misschien kun je fruit plukken, maar ik weet niet precies in welke maanden dat buiten is.

Dus, allerlei mogelijkheden. Oh ja, als je handig bent met computers kun je vaak ook wel mensen helpen.

Iig heel veel succes en een update mag altijd.

 

FF iets heel anders. Heb je wel eens hulp gekregen om van het stotteren af te komen? Toevallig hoorde ik van de week Erben Wennemars in een praatprogramma met nog wat anderen die meer of minder last hadden van stotteren dat ze de methode van del Ferro hadden gevolgd. Ik weet niks van die methode af en of het voor iedereen geschikt is, maar het klonk wel alsof je er als stotteraar iets aan kunt hebben. Ik heb hieronder een linkje naar wat meer info daarover:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Len_del_Ferro

 

Nou ja, zet ‘m op

 

Groetjes,

M&M's

 

Dankje voor de uitgebreide antwoorden. Ik denk dat ik gewoon pizzabezorger ga worden omdat het me wel leuk lijkt om op een e-bike dat te doen. Ik vind die dingen zelf echt laf maar het lijkt me wel heel leuk om ze te gebruiken.  En met het stotteren wordt ik ook steeds handiger, dus hopen dat het ooit weg gaat

Reageer