Vraag

afwassen bijbaantje

  • 20 May 2021
  • 6 reacties
  • 256 Bekeken

Badge +3

hey, Het leek me leuk om als bijbaantje te afwassen in een restaurant. Ik ben nu 13 jaar en in de zomer word ik 14. Heeft iemand ervaring met dit werk? En vanaf welke leeftijd mag het?

groetjess!


6 reacties

Reputatie 7
Badge +19

hee,

Ik zelf heb ik dit nog nooit gedaan als bijbaantje maar heel veen vrienden en vriendinnen van mij wel. Zij zeggen dat het wel leuk is omdat je (meestal) een beetje kan kletsen met collega's enzo. Maar ze vinden het wel zwaar werk omdat je veel moet tillen, met heet water werkt en je best veel druk hebt omdat alles snel gedaan moet worden. Ook vinden ze het heeeeel erg warm haha. Maar het is een prima bijbaantje denk ik.

Reputatie 2
Badge +3

Een 15-jarige mag (hulp)werkzaamheden in de horeca uitvoeren, dus geen geïndustrialiseerde arbeid. Wel mag een 15-jarige de hoofdafwasser helpen met het wegzetten van de afwas of lichte werkzaamheden verrichten in de keuken, zoals poleren en met de hand afwassen.

van het internet

Hoi E_Anoniem.nl

Op  je 13e mag je nog niet in de horeca werken en dus ook niet afwassen. Dit mag volgens mij pas op je 15e

 

Wat je op je 13e wel mag doen is: Een krantenwijk lopen, Vakkenvullen, Folders rondlopen.

Op deze link van de Rijksoverheid staat wat meer over wat je voor werk mag doen op je 13e

Groetjes van mij.

Reputatie 7
Badge +19

Dat is inderdaad wel waar, dat je volgens mij pas vanaf 15 in de horeca mag werken. Je zou even bij die werkgever kunnen nagaan of hij mensen van 14 zoekt. Ik ken best veel mensen die 14 zijn en in de afwas zitten dus dat verschild.

Hey!

Super leuk dat je dit wil doen, ik doe dit al sinds mijn 15e (ben nu 17) bij een restaurant in het dorp naast waar ik woon. Vanaf je 15e mag je dit werk doen maar dan nog tot 19.00 geloof ik dus dan alleen nog voor de lunch, vanaf 16 mag je ook 's avonds. Zelf vind ik avond altijd wel zwaar want er blijven ook vaak mensen nog tot heel laat zitten (dan kan het zo 1 a 2 uur in de nacht worden voor je werk er op zit) dus wees bereid om hard te werken. Ik word zelf gewoon handje contantje betaald, sommige restaurants doen dit wel gewoon via je bankrekening. Het verschilt per restaurant maar sommige betalen je echt weinig (echt maar 4 of 4,50 per uur soms) dus het verdient niet altijd even goed.

Dus: als je gemotiveerd genoeg bent, het een interessante sector vind en bereid bent er hard voor te werken zou ik het zeker doen. En anders kan in een supermarkt werken ook best leuk zijn!

Groetjes, 

Lucas

Reputatie 2
Badge +1

dat klinkt leuk! misschien kun je er met je ouders over praten om nog meer hulp te krijgen!

Reageer