Vraag

zus snijdt

  • 21 April 2024
  • 3 reacties
  • 70 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hi,

Mijn vader heeft gisteren verteld dat m’n zus zich snijdt. Ik schrok me kapot, ook al wist ik al dat ze depressief is en het heel zwaar heeft. Ik zag een snee op haar pols, en zei: ‘Hé, je hebt daar een snee.’ Ze zei: ‘Nee, daar is mijn armbandje.’ ook al zag ik toch duidelijk een snee naast haar armbandje. Ik zag dat haar ogen nat werden, maar het was de eerste keer dat ik het zag, dus dan denk je (en hoop je) dat ze zich per ongeluk ergens aan heeft gesneden. Toen ging ze naar boven en vertelde mijn vader het. Het blijkt dus al een half jaar zo te zijn, zonder dat ik het wist, terwijl de rest van de familie het wel al wist. Ik denk dat ze me wilden beschermen tegen de pijn, maar anders was ik er zelf wel achtergekomen. Meestal zijn het kleine sneetjes maar ze heeft ook 2 keer een hele grote diepe gemaakt, met een keukenmes. Dat was de keer dat mijn vader haar betrapte. Ze zei wel gelijk: ‘Ik wil niet dood.’ , maar toch maak ik me zorgen, stel nou dat ze een keer per ongeluk een slagader doorsnijd? De moeder van mijn beste vriendin heeft laatst zm gepleegd, daardoor ben ik nu extra bang. Ik heb er wel met die vriendin over gepraat. Ik heb eigenlijk niet zoveel contact meer met mijn zus, omdat ze bijna de hele dag op haar kamer zit. Wat kan ik voor haar doen, hoe kan ik me zo min mogelijk zorgen maken en hoe kan ik laten weten dat ik van haar houd?


3 reacties

Reputatie 4
Badge

Hey @Emolélé ik zelf herken mezelf in je zus en heb zelf ook zussen die het niet helemaal volledig weten omdat ik zo weinig mogenlijk mensen wil belasten met mijn problemen of dat ze zig zouden schamen omdat ik hun zus ben en mezelf snij op de pols en nek of armen je snapt wat ik bedoel en hun wil beschermen van mijn daden maar nu ze wat meer weten praten we er op avonden is over als ze het vragen 

 

Wat ik wel tof vind is dat ze er niets over zeggen op random momenten en ik nog altijd hun zus ben als daar voor ookal durf ik nog geen korte mouwen aan te doen in huis ze zien me nog steeds als hun zus wat voor mij heel belangrijk is

 

Dus je zouw haar naar mijn gevoel het best kunnen helpen door te laten zien dat je je zorgen maakt maar geen last is voor jouw en maak ook duidelijk dat ze nog steeds je zus en praat mss soms is over het onderwerp je kan mss ook wat meer buiten komen met haar of samen activiteiten doen dat ze tof vind maar aleen als ze het wilt en kan en probeer ook niet boos te worden als ze geen activiteit wilt doen 

 

Hoop dat dit je helpt

 

Groetjes LOL55 

Reputatie 6
Badge +3

hey, 

het is goed dat je je zorgen maakt, maar ben niet bang dat ze per ongeluk dood gaat. dat gebeurd namelijk niet zo snel. een lichaam is sterk en slagaders zijn beter beschermt dan je denkt. als je echt een keer een hele erge wond ziet waarover je je zorgen maakt , vertel het je ouders.  hoewel de kans op dood klein is, heet dat niet dat snijden altijd ongevaarlijk is. 

als je haar wilt laten weten dat je van haar houd, zeg het gewoon en/ of probeer gewoon wat meer contact te hebben. hoeft niet veel te zijn ofzo. gewoon goedemorgen wensen, aardig doen tegen haar en dat soort dingen kunnen al helpen om haar het gevoel te geven dat jij haar waardeert. 

hoop dit helpt?

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Je kunt haar misschien helpen/als tip geven om een afspraak te maken bij een psycholoog? Daar kan ze mee praten, en die hebben ook wat meer ervaring met dit soort dingen. Dan wordt het misschien minder, en stopt ze hopelijk uiteindelijk.

Reageer