Vraag

Zelfmoord vriend

  • 25 October 2023
  • 6 reacties
  • 79 Bekeken

Hoi, ik ben zelf een meisje van 15 en ik zit in de 4de. Een van mijn vrienden heeft zelfmoordgedachtes. Hij is ook 15 en een trans man. Hij weet dit al sinds zijn 10de (hoever ik weet). Hij heeft ook al lang last van suïcidale gedachtes alleen weet ik niet heel lang.

Ik weer ervan sids dat we vrienden werden in de 2de . Hij heeft het toen gehint aan de vriendengroep waar we in zaten, maar niet iedereen nam het even serieus. Ik en een ander meisje uit de vriendengroep wel en wij wouden er iets mee doen. We gingen uiteindelijk naar onze mentor en toen hadden we een gesprek met hem en de mentor. Hij vond dit niet leuk. Onze mentor was niet echt hulpvol. Ze heeft het aan zijn moeder verteld. Op dat moment gingen we iets minder met elkaar om, maar na een maand zat het weer goed. Hij zei dat hij niet boos was op ons (wat ik totaal niet geloof).

Ergens eind 2de kreeg hij longcovid. In de 3de ging hij eerst halve dagen naar school en daarna helemaal niet meer. Hij is daarom ook blijven zitten. Ook nu gaat hij niet naar school maar we hebben nog wel goed contact. Hij is geen vrienden meer met het andere meisje waarmee ik naar de mentor ging. Hij verteld mij ook niet meer hoe het met hem gaat en als ik vraag hoe het gaat doet hij altijd sarcastisch of achterdochtig. Ik snap dat ik het vertrouwen minder heb gemaakt maar ik wil niet dat er iets met hem gebeurd.

Ik heb een uurtje geleden een appje gekregen van een andere vriendin van hem. Die stuurde screenshots van appjes waarin hij zegt dat hij het niet meer aankan, wat er gebeurt als zijn zelfmoordpoging lukt en waarom hij zo is. Ik wil heel graag helpen alleen ik weet niet wat ik moet doen. Zijn moeder weet het al maar ik weet niet of die er echt iets mee heeft gedaan. Ik weet dat hij word geholpen voor zijn longcovid alleen dat gaat zijn gedachtes niet veel veranderen ben ik bang. 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoihoi, 

Het lijkt erop dat hij jullie niet bepaald mag. Zoals je zei, heb je zijn problemen openbaar gemaakt aan zijn familie en mentor. Ik kan me daarom heel erg voorstellen dat hij nog wat wrok koestert tegenover jullie en jullie hebben onderling niet veel contact meer. Daarnaast doet hij nog sarcastisch/achterdochtig tegen jou. 

Idk of je het al hebt gedaan, maar ik denk dat het belangrijk is om je verontschuldigingen aan te bieden als je dat nog niet hebt gedaan. Zo kan je in ieder geval een beetje vertrouwen “terugwinnen”. 

Misschien kun je een gesprekje met hem beginnen met “hgh het eigenlijk met je” ofzo en daarna zeggen dat je heb gehoord dat het niet goed met hem gaat. Je kunt dan het beste laten weten dat je er altijd voor hem bent voor als hij zijn problemen wilt bespreken. Ik zou hem zo veel mogelijk ruimte geven en af en toe door per 2-3 dagen te vragen hoe het gaat. Ook is het denk ik verstandig om hoi te zeggen tegen hem op school, zodat hij weet dat je niet alleen online bestaat maar ook een echt persoon bent. 

Dit klinkt misschien heel hard, maar als hij na een week of twee ofzo nog steeds niet zijn problemen met jou bespreekt of als je een slecht gevoel hebt, ben je misschien niet de persoon die hem moet helpen. Niemand moet hem helpen voor de duidelijkheid. 

Het is heel goed dat je hem wilt helpen, maar weet dat het voor suïcidale mensen vervelend kan zijn als iemand de hele tijd een gesprek probeert te forceren. Uiteindelijk kan het als “huiswerk” voelen om met jou te praten en dit moet je absoluut niet hebben. Soms moet je iemand gewoon laten gaan, ook als je die persoon heel erg graag wilt helpen. Ik weet vrijwel zeker dat er andere mensen zijn die hem kunnen helpen en soms moet je die andere mensen gewoon vertrouwen. 

Dus: probeer te helpen, maar forceer niks.

Nog succes en sterkte gewenst en groetjes!!

Reputatie 7
Badge +13

Ik ben het eens met @Sano07 

@Sano07 

hey, misschien heb ik et een beetje verkeerd verwoord maar volgens mij gaat het wel goed tussen ons. we praten op dit moment iedere dag best veel met elkaar en we spreken af en toe ook nog af. ik heb idd al mijn excuses aangeboden (meerdere keren) maar ik snap dat hij die niet aanvaard. ik zal vaker vragen hoe het met hem gaat en hopelijk gaat hij me weer iets meer vertrouwen. ik ga doen wat je zegt en het verder ook afwachten. super bedankt voor je reactie.💋

Reputatie 5
Badge +1

Ik snap dat het moelijk voor je is.  Maar ik snap ook heel goed dat hij boos is . En dat ik hem snap komt omdat mijn vriendinnen ook naar de mentor zijn gegaan toen . Ik heb hen een 1  jaar niet gesproken  en ze vroegen wel hoe het ging . Maar ik deed precies wat die vriend deed . Omdat het zo veel pijn kan doen als iemand vraagt hoe het gaat . En wat sano07, ook zegt het kan als huiswerk voelen voor zo iemand . Waardoor die nog slechter kan gaan voelen . En ja soms moet je diegene laten gaan . En ik hoop dat hij er uit komt . Voor je . Maar weet 1 ding 

 Als die het doet . Doet die het omdat het hem rust geeft . En als je denkt dat die hulp nodige heb zeg hem dat hij met 113 kan praten. En zeg tegen hem dat als die Dat niet wilt hij er niet alles aan heeft gedaan om te blijven leven. Dat werd er ook tegen mij gezegd en ik heb het gevoel gehad . Dat ze wel gelijk hebben .

 

 

Veel sterkte met alles .

Liefs anoniempje. 

Reputatie 7
Badge +3

@Thdb 

 

Wat een lastige en nare situatie! Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je hier eens over wil praten. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl. Dat kan namelijk ook als je je zorgen over een ander maakt.

 

Groet,

Luuk

Reputatie 7
Badge +9

@Sano07

hey, misschien heb ik et een beetje verkeerd verwoord maar volgens mij gaat het wel goed tussen ons. we praten op dit moment iedere dag best veel met elkaar en we spreken af en toe ook nog af. ik heb idd al mijn excuses aangeboden (meerdere keren) maar ik snap dat hij die niet aanvaard. ik zal vaker vragen hoe het met hem gaat en hopelijk gaat hij me weer iets meer vertrouwen. ik ga doen wat je zegt en het verder ook afwachten. super bedankt voor je reactie.💋

Dat is goed om te horen! Ohja en een ding, probeer jullie gesprekken echt privé te houden. Als hij erachterkomt dat je over hem praat met bijv. andere mensen die hem willen helpen, kan dat voor nieuwe vertrouwensproblemen zorgen :) 

Nog veel succes en sterkte!! 

Reageer