Vraag

zelfbeschadiging wordt erger

  • 21 March 2024
  • 5 reacties
  • 70 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Hoi 

Ik ben een hele tijd clean geweest van automutilatie (dat is een heeeeel duur woord voor zelfbeschadiging). Ik ga steeds slechter op school maar sinds ik weer begonnen ben gaar het weer beten. Ik heb het perongeluk aan een vriendin verteld en zij bleek het ook te doen, een paar dagen geleden kwam ik erachter dat nog iemand het deet. Ik ken er nu 3 (de eerste ken ik al een jaar ofzo).heeft iemand tips op het te verbergen want, eerst doet het pijn maar dan voelt het goed. Ik hoef nog geen hulp want, ik wil over gaan dit jaar. Mensen gaan zich dan heel erg met me bemoeien. Ik krap mezelf nu onderde douche tot dat er veel rode plekjes zijn. Dan doet het pijn en een paar dagen later weer opnieuw of eerder op een andere plek. Graag antwoord.

Doei 


5 reacties

Hey, helaas zal ik je geen tips geven om het te verbergen, zoals je weet is namelijk jezelf beschadigen heel erg ongezond.

 

ik denk ook niet dat jezelf pijn doen geen positief effect heeft op je, ja misschien kan je er beter door leren en concentreren, maar het is niet echt een oplossing voor als je ergens moeite mee hebt. Als je als volwassene een probleem hebt, ga je dit toch ook niet doen? Het hele idee van de middelbare school is dat je al vroeg leert om goede oplossingen te vinden voor problemen die je hebt, zodat je daar als volwassene makkelijk mee kan dealen. Nu mis je dat, het enige wat je nu leert is de makkelijke uitweg nemen.

 

(De reden dat ik vooral op school inga is omdat dit jouw motivatie is om het te doen, ik vind dat dus geen goede motivatie.)

 


 

hey, ik snap je helemaal. ik doe het nu precies een jaar, maar zit al veel langer met gedachtes. ik hebb gister voor het eerst ooit om hulp gevraagd. aan de vertrouwenspersoon op school. ik ben ook bang dat mensen heel erg op je gaan letten als ze erachter zouden komen. maar ze letten juist meer op je als ze dneken dat het niet helemaal goed gaat. als je vertelt dat je hulp hebt, voelen de mensen om je heen zichh ook geruster en zullen ze minder op je vingers kijken.
zelf merk ik ook dar school eronder lijdt. en dat is kut. wantja dat is natuurlijk niet wat jje wil.

vertel het alsjjelieft tegen iemand die je volledig vertrouwd. zorg dat je iemand. kan bellen als jej denk het te doen. en vraag hulp. je bent niet de enige. ik weet dat het eng is. maar het voelt daarna echt beter.

Reputatie 7
Badge +5

Hey! Ik snap je gevoel wel want ik heb zelf ook wel eens de neiging gehad om mezelf pijn te doen, maar heb dat nog nooit gedaan omdat ik wel weet dat het niet goed voor je is. Jezelf pijn doen geeft misschien wel een positief effect voor je, maar het is natuurlijk alles behalve goed voor je huid en de littekens blijven altijd. Je moet ook niet hebben dat je wonden gaan ontsteken ofzo. Ondanks dat je niet wilt praten met anderen is dat toch het advies wat ik ga geven. Je verdient echt hulp om hier uit te komen en je kan bijvoorbeeld je mentor in vertrouwen nemen omdat je problemen zich vooral op school focussen omdat je over wilt gaan. Je mentor kan je vast goed helpen. Je kan natuurlijk ook altijd met iemand anders die je vertrouwd gaan praten zodat je steun kan krijgen. Je kan ook altijd een keer met iemand van de KT bellen of chatten.

Omdat je hoe moeilijk het ook is echt wel moet stoppen met SH heb ik nog even op het forum rondgezocht naar topics met tips tegen SH. Ik kwam toen 1 topic tegen met allemaal alternatieven tegen zelfbeschadiging dus misschien heb je daar ook iets aan.

 

Sterkte en groetjes van ItsJustMe!

Reputatie 1
Badge +1

Hi @ItsJustMe ik kan niet met mijn mentor praten want hij is een hij en hij denkt dat het slecht gaat met school omdat ik mijn best niet doe. Ik zal je aangeraden topic zekker openen maar ik weet niet of ik er iets aan heb.

 

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Roodborstje! Jammer dat je mentor zo over je denkt.. Misschien is het dan juist wel goed om met hem te gaan praten zodat hij jou beter begrijpt en zodat hij weet waar je mee struggelt?

Je kan ook een keer met de kindertelefoon bellen of chatten want de mensen daar hebben denk ik ook wel goede tips en adviezen voor je.

Ik hoop dat je wat aan dat topic hebt er staan echt heel veel alternatieven tussen tegen zelfbeschadiging dus misschien kan je 1 van de dingen die er tussen staat wel proberen want het is echt beter voor je om er mee te stoppen ondanks dat het een positief effect heeft op je. 

Liefs van ItsJustMe❤️

Reageer