Vraag

zelfbeschadiging/littekens

  • 21 March 2023
  • 6 reacties
  • 89 Bekeken

Badge

Hee, 

ik zit het laatste jaar erg diep in mijn mentale problemen. Ook heb ik fases waarin ik mezelf snijd. Ik doe het nu met iets anders dan eerst. Sinds ik dit voorwerp gebruik gaan mijn wondjes ook erg bloeden terwijl ik dat eerder nooit had omdat mijn vorige voorwerp minder scherp is. Blijven deze sneetjes lang en worden het dan littekens of trekken ze zo goed als helemaal weg??

 

De tekst is aangepast omdat deze in strijd was met forumregel 10. Plaats geen illegale, schadelijke, triggerende en/of choquerende (seksuele) inhoud of links op het forum.


6 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hallo Kj2008.

Het kan verschillen per mens en grote. Krassen worden bij mij soms een klein litteken. En diepe wonden worden een litteken maar naar een half jaar trekken die soms wel weg.

Een andere vraag kunnen wij helpen met je mentale problemen?

Met vriendelijke groet Humpiv.

 

hey,

Ik sluit me aan bij Humpiv. Ik wil wel toevoegen dat je ermee moet stoppen, het is gewoon echt niet goed voor je lichaam. je moet de wondjes goed verzorgen, anders krijg je misschien infecties.

Heel veel sterkte!

Badge

Ik ben erg bang dat het in de zomer nog zichtbaar is want ik schaam me er dood voor🫣. Hoe kan ik de wondjes het beste verzorgen. Gisteren heb ik er maar een pleister op geplakt want het bleef maar bloeden

hey,

Het beste is als je het wondje met (lauw) water uitspoelt en daarna een pleister er op plakt. als het grotere en diepere wonden zijn kan je er jodium op doen.

succes!

Badge

Hoi,

Mijn vader werkt in het ziekenhuis/ambulance en die krijgt veel te maken met mensen die zich zelf snijden. Wat hun meestal doen  is het eerst afspoelen met lauw water en dep hem daarna voorzichtig droog. Blijft je wond bloeden pak dan een vers/schoon gaasje of wc papier wat je in huis heb. En druk dat zo lang erop totdat het stopt met bloeden. Wat veel mensen zouden zeggen is er vaseline erop te doen. Maar dat is juist niet goed voor je wond, je krijgt hier juist duidelijker littekens van.  Als er een korstje op komt ga er dan vooral niet aan zitten of krabben. Want dan maak je de wond/litteken groter en geneest het minder snel.

 

Je moet jezelf vooral niet te kwalijk nemen dat je het doet. Niet dat ik nu zet dat ik het toejuich maar er is een reden voor dat je het doet. Focus op reden en probeer het te veranderen. Vraag hulp. En vind je dat te spannend of durf je dat niet wat ik volledig begrijp probeer dan alles waar je je zelf mee zou kunnen verwonden weg te doen of weg te gooien. Of stel voor jezelf een reden voor waarom je we mee wilt stoppen. En telkens waneer je jezelf weer wil snijden denk dan aan die reden. Dat heeft bij mij ook gelukt eraf te komen

 

Ik hoop dat je er iets aan heb. Ik geloof dat je het kunt.

Succes!

Badge

Dankjewel Femke Mea, ik ga het vervolgens met lauw water afspoelen. Heel erg bedankt voor je tips

Reageer