Beantwoord

Zelfbeschadiging impuls

  • 11 March 2020
  • 5 reacties
  • 926 Bekeken

Badge

Hoi, ik ben Melody en ik ben 13 jaar oud. Ik heb last van een angststoornis en paniekaanvallen, waarschijnlijk ook een beetje een depressie. Soms heb ik rare impulsmomentjes waarbij ik begin te trillen en het wazig wordt (net geen paniekaanval) en dan is de neiging om te snijden/krassen groot. Zo ben ik begonnen met zelfbeschadiging.  Ik kras vooral op mijn bovenarm, bij mijn schouder en ik snij bij mijn heup. Zijn deze impulsen raar? Kan ik er iets aan doen? Alvast bedankt voor het reageren <3

icon

Beste antwoord door Anonymous 12 March 2020, 11:38

Bekijk origineel

5 reacties

Hey Melody

 

Wat vervelend voor je dat je last hebt van zulke aanvallen. Best beangstigend moet het zijn. Denk je dat je bij het voelen opkomen van zo’n aanval je je zou kunnen richten op je ademhaling? Probeer diep in en uit de ademen, en daarbij eventueel je ogen te sluiten. 

 

Je zou het topic Alternatieven zelfbeschadiging kunnen doornemen. Daarin zijn een hoop nuttige tips te vinden rond het omgaan met automutilatie. Echter lijkt jouw situatie me lastig, aangezien je vrijwel in volle paniek verkeert wanneer je de drang naar zelfbeschadiging ervaart. 

 

Op moeilijke momenten zou je je kunnen omringen met anderen. Huisgenoten bijvoorbeeld, of een docent die je vertrouwt. Ook zou je contact op kunnen nemen met de Kindertelefoon. Heb je professionele hulp voor deze aanvallen? Gezien de ernst hiervan lijkt me dat aangewezen. 

 

Gr. Kenshin

Badge

Denk je dat je bij het voelen opkomen van zo’n aanval je je zou kunnen richten op je ademhaling? Probeer diep in en uit de ademen, en daarbij eventueel je ogen te sluiten. 

Zal ik proberen :)

Heb je professionele hulp voor deze aanvallen? Gezien de ernst hiervan lijkt me dat aangewezen. 

Ja, ik heb hulp van een psychologe. Wat ook erg fijn is.

Dank je wel voor je antwoord Kenshin!

Badge

Hoi, ik ben Melody en ik ben 13 jaar oud. Ik heb last van een angststoornis en paniekaanvallen, waarschijnlijk ook een beetje een depressie. Soms heb ik rare impulsmomentjes waarbij ik begin te trillen en het wazig wordt (net geen paniekaanval) en dan is de neiging om te snijden/krassen groot. Zo ben ik begonnen met zelfbeschadiging.  Ik kras vooral op mijn bovenarm, bij mijn schouder en ik snij bij mijn heup. Zijn deze impulsen raar? Kan ik er iets aan doen? Alvast bedankt voor het reageren <3

Hey, wat je kan proberen is iets bedenken wat je kan doen ipv snijden. (Denk aan bijv een tekening maken op je arm ipv snijden of een blad verkreukelen of knippen) Ook kan je misschien iets van anti-stress dingen gebruiken zoals een fidget cube. Ik weet niet zeker of deze dingen werken maar je kan het natuurlijk altijd proberen.  Ademhaling is idd ook een goede. En praat er vooral over. Ook kan het handig zijn om bijv een ouder bij je te hebben of te roepen als je een aanval krijgt zodat die je op dat moment kunnen helpen. 

Badge

Heyyy,

 

Een van mijn beste vriendinnen heeft precies hetzelfde en haar moeder weet het eindelijk, in elke paniekaanval belde ze mij, ik kon haar geruststellen. Maar uiteindelijk ben ik niet de persoon die haar kan helpen. Zoek alsjeblieft help voordat het erger word. Praat er altijd over met iemand die je kan vertrouwen, miss je vertrouwenspersoon. Goed dat je hier hulp vraagt en miss moet je opschrijven wat er gebeurt tijdens paniekaanval. Welke oorzaak, hoe lang duurt hij, hoe erg en hoe werd je weer rustig. Ik hoop dat het snel beter gaat.

 

 

Xx Anoniempje2008

 

Reputatie 2
Badge +1

Hoi, ik ben Melody en ik ben 13 jaar oud. Ik heb last van een angststoornis en paniekaanvallen, waarschijnlijk ook een beetje een depressie. Soms heb ik rare impulsmomentjes waarbij ik begin te trillen en het wazig wordt (net geen paniekaanval) en dan is de neiging om te snijden/krassen groot. Zo ben ik begonnen met zelfbeschadiging.  Ik kras vooral op mijn bovenarm, bij mijn schouder en ik snij bij mijn heup. Zijn deze impulsen raar? Kan ik er iets aan doen? Alvast bedankt voor het reageren <3

nee dit is helemaal niet raar! ik ken dit gevoel ook. Wat mij hielp was om een elastiekje rond mijn arm te doen en dan als ik boos ben ging ik die mega hard op mijn pols laten kaatsen. 

 

maar uiteindelijk had ik ook woede erbij en hielp dat niet. het is belangrijk om heel goed in en uit te ademen en iets te doen dat je leuk vindt bv. tekenen ofz of misschien kan je op je gsm/laptop/tablet een document maken en je verhaal daar tegen vertellen. 

 

als je snel hulp nodig hebt raad ik je aan om te praten via chat of bellen met de kindertelefoon.

 

hopelijk ben je ok. 

mvg

celina_hehe

 

Reageer