Zelfbeschadiging

  • 25 februari 2020
  • 4 reacties
  • 67 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Hoi allemaal,

 

Een week of 3,4 geleden, begon ik met mezelf te snijden. Ik zei toen dat het de eerste en direct de laatste keer was. Alleen sinds een week geleden doe ik het toch weer. 

M’n ouders weten er niets van. Op school met gym zagen klasgenoten het wel en vroegen dan waardoor het kwam. Ik zei dan doordat ik met scouting in een bos wat en toen tegen een boom en takken ben aangelopen, en dat geloofden ze. Ik weet alleen niet voor hoelang ze dat nog gaan geloven, omdat er steeds nieuwe sneden bijkomen.

Ook als ik voor school aan het leren ben, kan ik me gewoon niet concentreren en dan snijd ik.:sweat:

 

Heeft iemand tips hoe ik kan (proberen) te stoppen?

 

Amber


4 reacties

Hoi

 

Je zou allereerst dit topic kunnen doornemen. Daarin staan een hoop gezonde alternatieven voor zelfbeschadiging opgenoemd. Enkele voorbeelden zijn:

  • Maak een playlist. Daarin kunnen vrolijke liedjes, maar ook droevige liedjes die je aan het huilen brengen, wat kan opluchten. 
  • Schrijf op waarom je het niet verdient om pijn(fysiek) te hebben. 
  • Visualiseer dat je problemen wegsmelten. 

 

Zou je een hulpverlener durven opzoeken? Dat kan op school, of via de huisarts. Op momenten dat je het moeilijk hebt zou je contact op kunnen nemen met 113.

 

Ken je de aanleiding voor het snijden? Als je deze kent, zou je ermee aan de slag kunnen gaan. 

 

Gr. Kenshin

Reputatie 2
Badge +1

Hoi Amber,

Ik snij mezelf ook,

Je kan contact opnemen met 113 en anoniem chatten of bellen.

Je kan er ook een online therapie volgen ook anoniem.

Je kan het vertellen tegen een vertrouwings persoon zij  mogen niet zomaar iets doorvertellen.

Ik zal je een paartjes geven voor alternatieven voor zelfbeschadiging 

11.    Maak    een    contract    met    iemand.    Neem    iemand    om    wie    je    geeft    &    die    geeft    om    jou.    Je    hoeft    hem/haar    niet    te    kennen    in    het    echte    leven    –    Internet    vrienden    etc.    zijn    ook    goed.    (Probeer    zeker    hen    te    bereiken    wanneer    je    jezelf    wilt    beschadigen.    Maar    zij    kunnen    ook    offline    zijn,    hou    hier    rekening    mee!)    –    maak    ook    een    lijst    met    telefoon    nummers.    
12.    Schrijf    iets    waar    je    goed    in    bent    op    een    stuk    papier.    Draag    dit    papiertje    bij    je    en    wanneer    je    je    slecht    voelt,    schrijf    je    nog    een    ander    talent    erbij.    Als    je    geen    talenten    meer    kan    bedenken,    denk    dan    aan    goede    karaktertrekken    etc.    
13.    Draag    een    klein    notitieboekje    bij    je    met    complimenten.    Wanneer    iemand    je    een    compliment    geeft    of    iets    leuks    zegt    over    je,    schrijf    het    neer.    Herlees    ze    allemaal    wanneer    je    je    down    voelt    of    slecht    denkt    over    jezelf.    
14.    Neem    een    kalender    speciaal    voor    zelfbeschadiging.    Plak    een    sticker    op    elke    dag    dat    je    zelfbeschadiging-vrij    bent.    Op    het    einde    van    elke    week    kijk    je    naar    de    dagen    dat    je    jezelf    beschadigde.    Probeer    die    dagen    te    verbeteren    de    volgende    week.    Als    je    een    maand    vol    stickers    hebt,    koop    dan    voor    jezelf    een    cadeau.    
15.    Verzamel    iets    zoals    kleine    popjes    of    eendjes,    het    maakt    niet    uit    wat    je    verzamelt.    Als    je    je    erg    slecht    voelt,    koop    dan    een    nieuwe    of    bewonder    je    collectie    of    plan    je    volgende    aankoop(bv.    Een    online    winkel    &    zoek    naar    de    nieuwste    popjes/wat    je    verzamelt)    
16.    Neem    een    doos    en    decoreer    het    zoals    je    wilt.    Leg    er    dingen    in    die    je    blij    maken,    afleiding    geven,    speciale    foto’s    of    brieven    en    een    lijst    of    telefoonnummer    &    redenen    om    jezelf    niet    te    beschadigen.    Open    het    enkel    in    noodgevallen    anders    is    het    niet    speciaal    meer.    Verander    de    inhoud    minstens    elke    2    of    3    maanden.    Laat    een    persoon    die    dicht    bij    je    staat    iets    speciaals    in    de    nooddoos    leggen    terwijl    je    niet    kijkt    zodat    het    er    verrassing    is    als    je    de    doos    nodig    hebt    &    opent.    
17.    Maak    een    playlist    waarnaar    je    kan    luisteren    als    je    je    down    of    kwetsbaar    voelt.    Je    kan    allemaal    vrolijk    liedjes    kiezen,    of    het    kan    nuttig    zijn    om    droevige    liedjes    te    kiezen    die    je    kunnen    helpen    om    te    huilen.    
18.    Draag    veilige    dingen    in    je    (broek)zak.    Dat    kan    een    steen    zijn,    kristallen,    kleine    boekjes    en    stress    verminderende    kneed-dingen.    Alles    wat    je    goed    laat    voelen.    
19.    H.A.L.T(Hungry,    Angry,    Lonely,    or    Tired).    Vermijd    dat    je    hongerig,    boos,    eenzaam    of    moe    wordt.    
20.    Zoek    wat    het    moeilijkste    moment    van    de    dag    is    voor    jou    &    plan    gewone(dagelijkse)    activiteiten    om    je    tijdens    die    tijd    bezig    te    houden.    
 

Reputatie 1
Badge +1

Hi Kenshin en Qianne

 

Dankje voor jullie reacties. Ik denk dat ik aan de tips wel wat heb!

 

Ken je de aanleiding voor het snijden? Als je deze kent, zou je ermee aan de slag kunnen gaan. 

 

 

Ik heb wel het idee dat ik het weet, maar moet dan kijken hoe ik het kan veranderen.

 

Amber

Reputatie 2
Badge +1

Hey,

goed bezig.

ik geloof in je en je kunt het 

 

Reageer