Hoi
Je zou allereerst dit topic kunnen doornemen. Daarin staan een hoop gezonde alternatieven voor zelfbeschadiging opgenoemd. Enkele voorbeelden zijn:
- Maak een playlist. Daarin kunnen vrolijke liedjes, maar ook droevige liedjes die je aan het huilen brengen, wat kan opluchten.
- Schrijf op waarom je het niet verdient om pijn(fysiek) te hebben.
- Visualiseer dat je problemen wegsmelten.
Zou je een hulpverlener durven opzoeken? Dat kan op school, of via de huisarts. Op momenten dat je het moeilijk hebt zou je contact op kunnen nemen met 113.
Ken je de aanleiding voor het snijden? Als je deze kent, zou je ermee aan de slag kunnen gaan.
Gr. Kenshin
Hoi Amber,
Ik snij mezelf ook,
Je kan contact opnemen met 113 en anoniem chatten of bellen.
Je kan er ook een online therapie volgen ook anoniem.
Je kan het vertellen tegen een vertrouwings persoon zij mogen niet zomaar iets doorvertellen.
Ik zal je een paartjes geven voor alternatieven voor zelfbeschadiging
11. Maak een contract met iemand. Neem iemand om wie je geeft & die geeft om jou. Je hoeft hem/haar niet te kennen in het echte leven – Internet vrienden etc. zijn ook goed. (Probeer zeker hen te bereiken wanneer je jezelf wilt beschadigen. Maar zij kunnen ook offline zijn, hou hier rekening mee!) – maak ook een lijst met telefoon nummers.
12. Schrijf iets waar je goed in bent op een stuk papier. Draag dit papiertje bij je en wanneer je je slecht voelt, schrijf je nog een ander talent erbij. Als je geen talenten meer kan bedenken, denk dan aan goede karaktertrekken etc.
13. Draag een klein notitieboekje bij je met complimenten. Wanneer iemand je een compliment geeft of iets leuks zegt over je, schrijf het neer. Herlees ze allemaal wanneer je je down voelt of slecht denkt over jezelf.
14. Neem een kalender speciaal voor zelfbeschadiging. Plak een sticker op elke dag dat je zelfbeschadiging-vrij bent. Op het einde van elke week kijk je naar de dagen dat je jezelf beschadigde. Probeer die dagen te verbeteren de volgende week. Als je een maand vol stickers hebt, koop dan voor jezelf een cadeau.
15. Verzamel iets zoals kleine popjes of eendjes, het maakt niet uit wat je verzamelt. Als je je erg slecht voelt, koop dan een nieuwe of bewonder je collectie of plan je volgende aankoop(bv. Een online winkel & zoek naar de nieuwste popjes/wat je verzamelt)
16. Neem een doos en decoreer het zoals je wilt. Leg er dingen in die je blij maken, afleiding geven, speciale foto’s of brieven en een lijst of telefoonnummer & redenen om jezelf niet te beschadigen. Open het enkel in noodgevallen anders is het niet speciaal meer. Verander de inhoud minstens elke 2 of 3 maanden. Laat een persoon die dicht bij je staat iets speciaals in de nooddoos leggen terwijl je niet kijkt zodat het er verrassing is als je de doos nodig hebt & opent.
17. Maak een playlist waarnaar je kan luisteren als je je down of kwetsbaar voelt. Je kan allemaal vrolijk liedjes kiezen, of het kan nuttig zijn om droevige liedjes te kiezen die je kunnen helpen om te huilen.
18. Draag veilige dingen in je (broek)zak. Dat kan een steen zijn, kristallen, kleine boekjes en stress verminderende kneed-dingen. Alles wat je goed laat voelen.
19. H.A.L.T(Hungry, Angry, Lonely, or Tired). Vermijd dat je hongerig, boos, eenzaam of moe wordt.
20. Zoek wat het moeilijkste moment van de dag is voor jou & plan gewone(dagelijkse) activiteiten om je tijdens die tijd bezig te houden.
Hi Kenshin en Qianne
Dankje voor jullie reacties. Ik denk dat ik aan de tips wel wat heb!
Ken je de aanleiding voor het snijden? Als je deze kent, zou je ermee aan de slag kunnen gaan.
Ik heb wel het idee dat ik het weet, maar moet dan kijken hoe ik het kan veranderen.
Amber
Hey,
goed bezig.
ik geloof in je en je kunt het