Wat vinden jullie van het christelijk geloof?

  • 5 October 2023
  • 9 reacties
  • 195 Bekeken

Reputatie 6
Badge +3

Hey allemaal, ik ben zelf christelijk en ben benieuwd naar al julie meningen over het christelijk geloof en wat julie goed/fout vinden en wat julie zelf allemaal geloven en waarom.

Voor de duidelijkheid, ik respecteer elk antwoord en wil gewoon weten wat julie er van vinden dus niet elkaar haten omdat julie iets anders vinden.

Groetjes sinasappelbroodje.


9 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik vind het prima, ik ben zelf niet gelovig, maar ik ken 4 volwassenen die gevlucht zijn uit Iran, omdat daar de doodstraf staat op christelijk zijn. Hier in Nederland hebben ze gelukkig een huis, en ze hebben een  tijdje bij mijn oma gewoond. Altijd als ik met hun eet vind ik het mooi hoe ze proberen in het Nederlands te bidden, wat steeds beter gaat.

Ik weet zelf niet wat waar is van alle geloven. Ik denk zelf dat ik het wel zie als ik sterf.

 

Liefs,

          M.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb op een katholieke basisschool gezeten. Later is het naar een normale openbare basis school veranderd. Ik ken dus wel wat van het geloof. 

Ik ben niet geloofig (ben ik nooit geweest) en daar is een rede voor. Zelf vind ik dat we allemaal de vrijheid verdienen om onze levens op onze eigen manieren aan te pakken. Soms kan je niet hetgene doen wat goed wordt gekeurd door een bepaald iets. Zelfs al is dat het beste wat je dan kan doen. Een geloof geeft mij het gevoel dat hoe ik mijn leven aanpak nooit goed genoeg zal zijn. Zelfs al doe ik mijn best. En dat maakt mij niet comfortabel

Geloof kan iets moois zijn maar voor mij zou het maar stress op leveren over of ik goed genoeg ben en goed genoeg doe (Zelfs al doe ik niks verkeerds). 

Dat is denk ik de grootste rede dat ik niet geloofig ben. Ik heb die hou vast van wat goed en fout is momenteel niet nodig. 

Reputatie 7
Badge +18

Hoi, nou het christendom kent zoveel variaties, bij de ene, zwaar conservatief en veroordelend naar andere mensen toe, voel ik mij totaal niet thuis. Bij de vrijzinnige stromen zoals doopsgezinden of remonstranten voel ik me prima. Deze kerken hebben namelijk de moed om iedereen als uniek mens te zien en in de waarde te laten. Zoals Jezus ook deed . Dus dat vind ik prima.  Ik vind ook dat geloof iets is voor je binnenste en om te beleven op je eigen manier omdat we allemaal uniek zijn. Aan andere mensen vertellen hoe en wat ze moeten geloven is niet oké. En er zijn zoveel andere godsdiensten die elk hun eigen uitleg hebben van hoe dingen zitten dat ik me niet kan voorstellen dat er maar 1 de waarheid vertelt. Volgens mij vergeten veel religies de 4 miljard jaren voordat ze ontstonden, en had de heer Darwin het behoorlijk bij het rechte eind destijds. Maar dat neemt niet weg dat ik elk gelovig mens graag respecteer zolang dat wederzijds is en we elkaar niet gaan vertellen hoe fout of goed we zitten. Als een God Almachtig is heeft hij daar trouwens ook helemaal geen mensen voor nodig lijkt mij. Ik vind het altijd behoorlijk arrogant als mensen uit naam van hun god aan mij dingen gaan uitleggen en opleggen. Geef elkaar lekker de ruimte en geniet van je vrijheid en je geloof of atheïsme, ook prima! 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +14

Citaat uit ander topic van mijn eigen reactie:

Hey, ik ben altijd verbaasd dat mensen zich zo massaal laten leiden door boeken die ooit geschreven zijn door maar een paar mensen. En ook nog zonder dat er ergens keihard bewijs is voor wat er in staat. Ik respecteer ieders geloof hoor, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat mensen hun hele leven in angst moeten zitten omdat ergens honderden jaren geleden een paar anderen iets opschreven. Opvallend ook dat straffen en oordelen uit naam van dat geloof ook altijd door mensen worden uitgedeeld. Ik zou denken dat een almachtige daar helemaal geen mensen voor nodig heeft. Elk geloof claimt de waarheid en elk geloof is maar mensenwerk. En inmiddels ook al lang door de werkelijkheid en wetenschap ingehaald. Ik geloof dus niet maar als ik wordt gerespecteerd is dat geheel wederzijds 😄

 

Tover xxx

Reputatie 2
Badge

Hoi, 

Ik vind het christendom een heel erg mooi geloof, maar alleen als het echt goed uitgeoefend wordt. 

Ik vind het christelijke normen en waarden heel mooi en ik vind dat christelijke gebouwen ook ongelofelijk mooi zijn gebouwd. Ik heb zelf ook een vriend die hartstikke christelijk is, hij is orthodox. Hele aardige jongeman die volgens mij alles goed doet volgens het geloof. 

Ik heb wel een probleem met christenen die hun geloof op andere mensen. Zoals “als je dit doet ga je naar de hel volgens de Bijbel” bladiebla. Dat vind ik nou best dom om eerlijk te zijn. Volgens mij is dat niet eens de bedoeling. Als je nou het wat anders verwoord als “volgens de bijbel mag dit niet, maar Jezus is gestorven op het kruis voor je en hij vergeeft je”  of dergelijk als je snapt wat ik bedoel. 

Ook vind ik het heel apart dat sommige christenen zeggen dat iets mag volgens de Bijbel, terwijl dat helemaal niet dat geval is. Maar ja dat heeft ieder geloof. 

In ieder geval: mooi geloof wanneer het goed wordt uitgeoefend en daar heb ik respect voor, alleen moet mensen (net zoals bij andere religies) hun geloof niet op anderen forceren. 

Hoop dat je iets hieraan hebt!!

Groetjes

Reputatie 3
Badge

Ik geloof er zelf niet in, maar ik vind het erg fijn en goed dat degene die er wel in geloven er comfort in kunnen vinden

Badge

Goed geloof, heel based.

Reputatie 7
Badge +11

Hey @sinasappelbroodje,

Ikzelf geloof het niet, ik vind persoonlijk die geloven best stom omdat het 'regels' heeft van dingen die je niet / wel mag.

De mensen die het wel geloven, het is helemaal prima dat je het gelooft, niks mis mee

Groetjes, @Monkeyboy08

ik denk gwn dat je moet geloven wat je wilt maar mensen met een ander geloof gwn hun ding laten doen anders komt er toch alleen maar oorlog ik ben zelf ni gelovig trouwens

Reageer