Vraag

Wat moet ik doen?

  • 2 August 2023
  • 4 reacties
  • 70 Bekeken

Aight eerste keer dat ik dit doe toch
Ik ben een jongen van 15 jaar en ik heb redelijk veel problemen thuis. En mijn ouders geven natuurlijk straf enzo. Maar hoe moet ik duidelijk maken dat als zij mij als straf binnen laten zitten in de zomervakantie dat ik niet ineens aardig ga doen of zo. En ik heb al gewoon gezegd dat ze het alleen maar erger maken als ze me straf geven. Maar dan gaan ze janken dat ik ze aan het bedreigen ben enzo. dus ja ik snap er gwn niks meer van. En als iemand weet hoe ik dit gwn normaal tegen mijn ouders kan zeggen zou best wel chill zijn.


4 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Haii @dirk_1 

 

Ik weet niet waarom je huisarest krijgt. Komt het door misverstanden? Dat je je afspraken niet na komt? Ect.

 

Als je huisarest krijgt kan je 2 dingen doen. Slikken of vervelend zijn. Ik snap idd dat je het niet tof vind dat je huisarest hebt maar je moet er toch mee dealen. Uit eigen ervaring weet ik dat vervelend doen de sfeer alleen maar slechter maakt, de dagen langer maken en je uiteindelijk niks uitvoert. Ik zou het proberen te laten gaan en gewoon te nemen voor wat het is.

 

Nu naar je vraag. Je hebt 2 manieren

1. Vervelend

Je gaat naar je ouders toe, zegt zoiets als: Als ik geen leuke vakantie heb, mogen jullie dat ook niet. En vervolgens smijt je de deur dicht

 

2. Redelijk zijn

Gewoon morgen opstaan en er het beste van proberen te maken. Gewoon normaal doen

 

Het zijn je ouders, ze staan boven je en moet ze respecteren. Hoe moeilijk dit ook is.

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @dirk_1,

 

het is allemaal wat en ik zie dat @Mirage  eigenlijk al een hele goede reactie geschreven heeft, dus  echt veel anders heb ik niet toe te voegen, maar ergens voel ik tussen de regels door dat jij het niet verkeerd bedoeld. Wat je zegt, bedoel ik dan. Ik denk alleen dat jouw ouders het anders begrijpen dan dat jij het bedoelt. Van twee kanten is het niet expres, denk ik, dus probeer dat duidelijk te maken.

Dat er een kleine spraakverwarring is.

Wat misschien kan helpen is dat jij het opschrijft en dan er duidelijk bij zet dat je soms niet de goede woorden vindt om dingen te zeggen en dat je echt snapt dat sommige dingen niet goed zijn, maar dat je ook wilde uitleggen dat straf op zich, dus dat je binnen moet blijven niet echt goed kan helpen volgens jou. Dat je wel dingen wilt veranderen, maar dat je je niet goed voelt en zelf slechter doordat je binnen moet blijven.

Dat je wel begrijpt dat ze duidelijk willen maken dat niet alles zo maar kan en dat je daar ook wel je best voor wilt doen om het beter te doen en dat je begrijpt dat ze daarom straf willen geven.

 

Ik weet niet precies wat er gebeurd is, maar als je er oprecht spijt van hebt, probeer dat dan te vertellen. Dat je wel straf accepteert, maar een ander soort straf, omdat je doodongelukkig wordt van binnen zitten en je daardoor soms nog onaardiger wordt, terwijl je dat zelf niet wil, maar dat je niet weet hoe je het beter moet doen. Zoiets.

 

Kun je daar iets mee of praat ik onzin. Dat mag je ook zeggen, want je hoeft niet alles te slikken wat ik zeg. Ik weet niet hoe het tussen jullie thuis allemaal gaat.

 

Iig het beste en ik lees het wel, als je iets post 😉

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @dirk_1 ,

Wat lastig voor je, dat je hier niet goed over kunt praten met jouw ouders. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

 

Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

Reputatie 7
Badge +12

Ik herken mij echt heel erg in jou, ik heb thuis ook problemen, en ik ben ook autistisch, ik denk dat onze ouders onze logica niet begrijpen omdat ons hoofd anders werkt dan die van hun. Misschien kan je uitleggen in een brief wat je voelt, en waarom je zo doet, wat je vervelend vind, en wat jou helpt om dingen makkelijker te maken, en dan die brief een keer geven en niet als je boos bent, maar gewoon een keer vlak voor je naar school gaat ofzo, zodat ze rustig samen kunnen gaan zitten, of je verzend hem echt via de post. Je kan het ook mailen of iets anders verzinnen ofzo. Zoals een presentatie, een filmpje, kan van alles zijn.

-OnlyMe

Reageer