Vraag

Wat moet ik?

  • 15 December 2018
  • 2 reacties
  • 110 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi allemaal, ik heb een vraag maar wil ook gewoon even mijn verhaal kwijt.
Eerst zal ik wat achtergrond info geven

Ik zit sinds vorig jaar bij een meisje in de klas die depressief is en ook nog andere stoornissen heeft. Ik noem haar even T. Daar praatte ik niet veel mee tot begin dit schooljaar. We werden best close (geen relatie) maar ik heb ook dingen gezien en meegemaakt zoals een (bijna) zelfmoordpoging, fotos van haar arm na het snijden etc...

Ik weet dat dit best heftig is, maar nu probeer ik er ook niet naar te vragen. soms is dat best moeilijk omdat je er gewoon voor haar wilt zijn.
Zelf voel ik mij niet lekker in mijn vel en heb gesneden (niet veel) en vaak aan zelfmoord gedacht. Van mijn snijwondjes had ik fotos gemaakt op mijn telefoon
Maar die foto's van mijn arm + die van T zijn automatisch gesynchroniseerd met mijn google photos die stond ingelogd op onze laptop die we thuis allemaal gebruiken.

Blijkbaar heeft mijn moeder op de laptop al mijn foto's zitten bekijken (zonder toestemming van mij) en ze vond het te ver gaan met de "invloed" die ik van T zou hebben gehad, nu heb ik een contactverbod met haar. Ik mag geen contact meer hebben met T. ik heb haar moeten blokkeren elke manier mogelijk en mijn instagram account is ook verwijderd...
We hebben elkaar vandaag op school gezien en ik heb gewoon uitleg gegeven over de situatie (dat kon ik amper uitleggen via whatsapp, ik moest meteen blokkeren). En ik ben ook nog naar een vertrouwenspersoon gegaan op school omdat mijn ouders meteen naar hun hadden gebeld. Die zegt ook dat het verbod waarschijnlijk niet de oplossing zou zijn om me beter te voelen. dat had ik ook tegen mijn moeder gezegd maar die zegt "ja uhh wij vinden dat dit de beste oplossing is en we gaan het niet meer veranderen".

Ik denk dat een gedeelte van de dingen heb ik "afgekeken" van T, maar ik ga niet mezelf zonder reden lopen snijden. Dus ik denk dat zij niet de enige reden zou kunnen zijn waardoor ik me slecht voel.

ik vind licht en geluid nogal leuk dus daar heb ik ook wat spullen voor, hier zou ik ook nog mijn toekomstig werk van kunnen maken en mijn vader zei letterlijk "als je nog zoiets doet dan geen waarschuwing, ik pak die meuk van je en pleur die T*ring zooi van je bij stort" ik zelf vind dit gewoon dreigen maar daar kan ik best fout liggen

nu komen de vragen ;P

  1. mag mijn moeder wel in mijn fotos kijken? ik weet dat ik zelf ingelogd heb maar ik heb dat op een gegeven moment uitgelogd en ze heeft zelf die stappen genomen om weer in te loggen.
  2. heeft T echt zoveel invloed op mij dat ik me zo slecht voel?
  3. heeft een contactverbod wel nut? we waren best close en we konden bij elkaar terecht om over dingen te praten wat we snappen elkaar.
  4. vinden jullie dat het "dreigen" kan?
sorry voor de lange tekst en veel vragen en waarschijnlijk ook heel onoverzichtelijk maar ik voel me er zo rot over en ik wil het gewoon even kwijt maar t is 5 uur 's ochtends zonder geslapen te hebben 😁

groetjes

2 reacties

Hoi

Heftig hoe je moeder gereageerd heeft. Een contactverbod lijkt me inderdaad niet de oplossing. Hoewel het nu en dan zwaar kan zijn om te horen over zelfmoordgedachten en snijden, vonden jullie vast veel steun bij elkaar.

Je moeder had niet door je foto’s mogen kijken. Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat, als haar oog valt op een foto met snijwonden, ze bezorgd wordt. Ze heeft zware maatregelen genomen door contact met T te verbieden, wat misschien eerder aan de schok lag dan aan wat ze denkt dat goed is.

Jij hebt een erg goede stap gezet door naar de vertrouwenspersoon op school te gaan. Krijg je op school verdere hulp, of gaan ze je doorverwijzen? Voor zowel T als jou zou het goed zijn om professionele hulp te krijgen.

Het kan dat de pijn die T heeft, jou verdrietig maakt. Iemand zien lijden waar je een band mee hebt, doet pijn. Daarnaast kunnen nog andere gebeurtenissen of ervaringen meegespeeld hebben.

Dreigen vind ik nooit ok. Zou je dit met je vader kunnen bespreken als jullie beiden kalm en ontspannen zijn? Ik vermoed dat je vader, net als je moeder, best geschrokken was van de situatie. Is je vader in het algemeen vriendelijk?

Je kan altijd en met alles terecht op het forum. T en jij kunnen ook altijd contact opnemen met de KinderTelefoon en 113. Zo’n anoniem gesprek kan opluchten.

Groetjes
Kenshin
Heyy

Echt heel erg vervelend dat dit is gebeurd

  1. mag mijn moeder wel in mijn fotos kijken? ik weet dat ik zelf ingelogd heb maar ik heb dat op een gegeven moment uitgelogd en ze heeft zelf die stappen genomen om weer in te loggen
Ik vind van niet. Ze hoort je te vertrouwen en het je te vragen of ze mag inloggen. Maar verder denk ik dat ze niet perse een vervelende bedoeling erbij had.

2.heeft T echt zoveel invloed op mij dat ik me zo slecht voel

Nee ik denk van niet. Vaak ontstaan die gevoelens door veel meer dingen in je omgeving. Niet door 1 persoon

3heeft een contactverbod wel nut? we waren best close en we konden bij elkaar terecht om over dingen te praten wat we snappen elkaar.

Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig nut heeft. Maar het is ook belangerijk dat je zelf kijkt en nadenkt of je beter voelt na een contact verbod

4.vinden jullie dat het "dreigen" kan?

Nee dreigen vind ik sowieso nooit de oplossing. Vertrouwen en het samen oplossen vind ik belangerijkerz.

Reageer