Skip to main content
Vraag

Waarom vinden mijn ouders dat het 'meisjesachtig' is om rode nagellak te dragen als jongen?

• November 21, 2025
  • 13 reacties
  • 213 Bekeken

Wolkje
Forum|alt.badge.img+4

Hoi,

Long story short: Ik heb een nieuwe trui gekocht die deels rood is. Ik draag nooit rood, dus het leuk mee leuk om iets toe te voegen. Ik dacht aan rode nagellak. (Dat had ik nog nooit gedragen, ik draag meestal zwart of donkerblauw) Ik zat net aan tafel met mijn broertje en ouders. Ik vroeg hun wat ze ervan vonden. Zeggen ze dus dat het 'meisjesachtig' is en niet bij me past. Dat maak ik zelf toch uit? 

Ik ben er een beetje klaar mee dat ik me als een 'jongen' onder aan paar dingen moet voldoen. Dat doet pijn. Het 'hokje' jongen is gewoon zo klein. Ik heb soms gewoon het gevoel dat ik genderdysforie begin te krijgen doordat dat 'hokje' zo klein is. Ik voel wel dat het 'hokje' non-binair ook niet echt m'n ding is. Ik voel me nu een beetje dead inside.

Ik merk dat ik het even niet meer snap. Herkennen jullie dit?

Liefs ​@Wolkje 

13 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi lieve ​@Wolkje ,

Wat vervelend dat er gelijk gezegd wordt dat het 'meisjesachtig ' is, snap goed dat je er klaar mee bent. Je maakt ook zeker zelf uit wat voor kleuren je draagt qua kleding/ nagellak etc.. en zolang je het zelf mooi, fijn en prettig vind who cares, ik hoop dat je door blijft gaan wat je zelf leuk vind en je oordelen en belachelijke opmerkingen van anderen negeert! ♥️ snap dat ook dat wel lastig is hoor, maar helaas is er altijd wel iemand die ergens iets van vind en het is het niet waard dat je daardoor twijfelt om het te laten, het is jouw keuze dus zullen anderen dat moeten accepteren. 😉🙂

Veel liefs en knuffel ♥️

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • November 21, 2025

Heyy lieve ​@Wolkje ,

Ah dat is echt niet zo hoor, kan prima bij een jongen!!❤ Ik draag zelf geen rode nagellak maar wel soms rode kleding.. krijg daar eigenlijk nooit opmerkingen over.🙂

Rot dat ze zo reageerde en slaat nergens op, welke kleur je leuk vind (en dus bij je past) kan je alleen zelf bepalen :) 

Snap je wel en is ook stom dat zoveel in hokjes wordt gezet.. Struggle daar zelf ook wel mee..

Was laatst ook een beetje aan het nadenken over hoeveel jongens vallen nou eig buiten dat stereotype beeld… en dat zijn er best wel veel, als je er op gaat letten dragen veel jongens dingen zoals pastelkleding (wat ik zelf nu ook aan heb😅)/paars/roze , oorbellen, soms nagellak.. Terwijl dat toch vaak als vrouwelijk wordt gezien.🙃 Er zijn echt veel meer mensen die buiten dat stereotype hokje vallen en denk eig dat je ouders er ook wel aan gaan wennen❤

Liefs🙂

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 21, 2025

Hey ​@Wolkje  ik herken wat je zegt. Bij mij is het dan niet mijn moeder maar wel andere mensen die allerlei meninkjes moeten hebben. Het enige dat je kunt doen is het langs je heen laten gaan en bij jezelf denken " ik weet wel beter" en vol blijven houden dat je die dingen gewoon wil. Geurtjes,nagellak, rokjes en noem maar op. Ik zelf heb op dit moment een lijntje onder mn ogen en heerlijk een rok (kilt) aan en dat komt omdat ik dat nu fijn vind. Zo zou het toch altijd moeten zijn, gun ik jou ook! 

Liefs, Tover xxx

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 21, 2025

@Tover01  zo is dat! Groot gelijk! 

Trouwens als dat de kilt is die we gezien hebben is dat een goede keus 😍

Doby xxx

Wolkje
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • November 22, 2025

@Boterbloempjee, ​@Cantaloupe, ​@Tover01,

Ik heb de mindset wel van 'who cares, ik weet wel beter', alleen is het gewoon ontzettend lastig in deze maatschappij om een beetje buiten het 'hokje' man te vallen. Alles is gelijk 'gay' als je als jongen sieraden, pastelkleuren, hakken, jurken, rokken etc. draagt. Dat is gewoon ontzettend naar. Ik merk dat dat gevoel me vanbinnen gewoon opvreet. Ik durf in een voorstelling bij mijn theaterclub zelfs geen jurk aan, omdat het anders 'gay' is. (Ik heb ooit een topic over het fijt dat ik weleens een jurk/rok aan heb gehad aangemaakt) Dat doet pijn. 

Ik heb ontdekt dat het misschien beter voelt voor mezelf om me gewoon als het persoon ​@Wolkje te identificeren. Dat is zoveel fijner. 

Er vallen veel meer jongens/mannen buiten het 'hokje' man. Ik ben er bijna zeker van dat niemand daarin past. Ik denk dat de meesten het wegstoppen. Alleen ben ik niet zo. Ik wil kunnen leven zonder een schuldgevoel aan het eind van mijn leven dat ik niet volledig mezelf zou zijn geweest. Ik wil van mijn leven kunnen genieten!

F*ck mensen met zo'n k*tmening! F*ck 'em!

Bedankt voor jullie lieve reacties :)

Groetjes ​@Wolkje

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 22, 2025

Misschien kun je je soms kleden zoals ​@Tover01 ? In zijn "rokje naar school" topic zie je zijn rokje en kilt, dat is toch echt gewoon stoer hoor 💪🏼 niks mis mee. Of zoals wat ​@Tartan16  wel eens beschrijft. Stoer achtige kilt met (spijker)jasje en cool shirt. Of iets wat crosst tussen broek en jurk. Of een skort met kniebroekje er onder.. Er zijn enorm veel variaties. Ik zou het je echt gunnen om net als hun ermee te kunnen lopen. 

Doby xxxx

Voorbeeld 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • November 22, 2025

Heyy lieve ​@Wolkje ,

Ja klopt idd.😬 Ik werd ook weleens aangezien als gay, maar dat doet me eig niet zo veel.. Als iemand die ik leuk vind (of zij mij) maar weet dat dat niet zo is, is het voor mij goed😊  Maar ligt ook wel aan de persoon die het zegt.. Bijv. bij mij was het gewoon meer van dat ze dachten dat ik gay was, verder niet dat ze daar een probleem mee hadden ofzo.. maar is alsnog naar dat dat gebeurd en slaat ook nergens op om dat direct te denken, opmerkingen over te maken.  Vind het wel rot dat je daardoor bepaalde dingen niet durft, maar snap het wel..😔

Op mijn school zijn best wat jongens die pastelkleuren dragen, sieraden.. zij krijgen misschien ook wel opmerkingen, maar er zijn iig echt meer die dat gewoon doen hoor❤ En 1 jongen die dat doet zat eerder in mijn klas maar hij heeft een vriendin😉

Liefs🙂

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • November 22, 2025

@Wolkje Als ze je meisjesachtig vinden, bedoelen ze dat dan negatief of willen ze gewoon zeggen dat ze rode nagellak ongebruikelijk vinden voor een jongen.  Er is trouwens niets mis met meisjesachtig, je hoeft je daar niet beledigd door te voelen.  

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 22, 2025

@Diana  Eens, ik krijg dat regelmatig te horen en ik vind dat een groot compliment! ♥️

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • November 22, 2025

@Tover01  en mij noemen ze dan weer vaak een jongen, met mijn korte haar en lichaamsbouw  en kledingstijl.  Ik vind dat niet bepaald een compliment maar ook geen belediging; ik begrijp de verwarring.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 22, 2025

Dat is cool ​@Dobymeis13  zoiets heb ik ook wel. Soort rok effect over de korte broek. Meestal heb ik dat met een biker short. Je kunt die plooirand ook wat hoger of lager doen ​@Wolkje . Elke dag een stukje 😉

Liefs, Tover xxx

Wolkje
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • November 22, 2025

Hoi allemaal, Bedankt voor jullie lieve reacties. Ik reageer morgen even per reactie, ik ben nu een beetje moe. Ik heb een lange dag achter de rug :)

Liefs ​@Wolkje.

Wolkje
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • November 26, 2025

Hey guys,

Ik reageer nu pas, want ik heb een paar drukke, volle (en sommige niet zo leuke) dagen achter de rug. Vandaar dat ik nu even reageer.

Ik reageer even per forummer.

@Dobymeis13@Tover01,

Ik denk er even over na. Het is een leuk idee :)

Ik wil wel graag m'n eigen stijl houden, dus ik weet niet of ik exact hetzelfde ga dragen.

@Cantaloupe 

Bedankt voor je lieve berichtje, dat vind ik heel fijn! ❤️

Het is niet dat ik het niet durf om mezelf te zijn. Het is gewoon een stukje waarin ik mezelf bescherm. Ik denk dat ik daarin zeker mezelf ben. Het woord 'gay' doet mij ook niet zoveel meer. Het is alleen dat ik zelf wel op jongens val. Aan het begin vond ik het heel lastig om het de hele tijd te horen. Je voelt je eigenlijk de hele tijd aangesproken. Gelukkig heb ik dat nu niet meer.

@Diana

Ik denk het tweede. Ze moeten er gewoon aan wennen. Bij mij zit het ermee dat ik niet van hokjesdenken hou.

De afgelopen dagen waren best wel moeilijk voor me, maar dat ligt aan iets anders. Misschien maakt ik er nog een topic over. Ik heb ook een gesprek gehad met mijn ouders over deze situatie. Ze zeiden dat ze het helemaal oké vinden dat ik dit doe. Dat was heel fijn.

Doei doei!

Liefs ​@Wolkje.