Vriendin snijdt zichzelf.

  • 6 December 2014
  • 9 reacties
  • 499 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Mijn beste vriendin snijdt zichzelf dus.. ik weet hoe het is omdat ik het zelf ook heb gedaan, maar ik ben er (gelukkig) nu 3 weken mee gestopt. Ze heeft een geheim account op instagram en plaatst daar foto's op die niemand van school, of haar omgeving hoort te zien. Maar ze heeft mij dus de naam gegeven. Vorige week plaatste ze een foto met een dieet dat ze wilde volgen. Maar daar is ze mee gestopt omdat ze 500 calorieën op een dag te veel vond.. nog erger dus. Op schooldagen eet ze niks, en als het moet kotst ze het daarna weer uit. Ook heeft ze deze week 2 zelfmoordpogingen gedaan. 1 keer heeft ze haar polsen proberen door te snijden, alleen dit mislukte en ze zorge ervoor dat niemand er vanaf wist. de 2de keer was gisteren, met een overdosis. Ze heeft ADHD dus slikt veel pillen, ze heeft in 2 cl water 35 pillen gedaan.. ze heeft het gelukkig niet helemaal opgedronken.. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb haar mentrix al heel vaak gemaild, maar ze doet er niks aan. Ook praat ze met de school-psycholoog en praat met een psychiater. Alleen ze weten geen van allen de hele waarheid. Ze weten alleen dat ze zichzelf snijdt. Niet van haar dieet, of pogingen. Het probleem is, als ik nog meer actie onderneem wordt ze boos, maar dit kan zo niet langer door blijven gaan want voor dat ik het weet is het echt te laat.. heeft iemand een idee wat ik kan doen? Alle ideeën zijn welkom.

9 reacties

Hee meid!

Pfoe dit vind ik echt heel erg heftig! 😞
Ik weet ook niet zo goed wat je kunt doen..

Jouw vriendin moet nu gewoon echt hulp hebben, hulp heeft ze. Maar niet voor datgene waar ze écht hulp voor nodig heeft.
En dat komt omdat ze dus niet eerlijk is tegen de hulpverlening.. Ik kan me dat erg goed voorstellen. En dat komt ook niet echt door haar, dat is haar depressiviteit.. En die neemt haar in zijn macht. Echt verschrikkelijk! Hoe machteloos moet jij je voelen!? :(

Ben jij de enige die wat weet over haar problemen met eten en zelfmoordpogingen?
Vraagt ze van je om dat niet door te vertellen? Ik kan het me voorstellen..
Maar ik vind niet dat ze dat van je mag vragen..

Kan je met haar praten en vertellen hoe jij je nu voelt?
Je voelt je niet goed. Je maakt je veel zorgen. Je wilt graag helpen, maar staat nu machteloos. Je weet niet hoe je haar kunt helpen. Je houdt van haar.. En hoopt heel erg dat ze wel eerlijk kan zijn naar de hulpverlening toe.
Zou je haar naar de site van 113Online kunnen verwijzen?

Ik vind dat jij wel met iemand mag gaan praten. Jij hoeft hier niet alleen mee te zitten..
Lijkt het je wat om sowieso met iemand te praten over dat je je heel erg zorgen maakt en niet weet wat je kunt doen?
Je verdient het niet om hier in je eentje `s nachts wakker van te liggen..

Verder weet ik niet zo goed wat je kunt doen.. Probeer het in ieder geval bespreekbaar te maken. Ik weet echt niet wat je kunt doen.. Sorry daarvoor!
Mijn moeder was depressief en heeft zichzelf van het leven beroofd. Ik herken de problemen wat betreft eerlijkheid tegenover de hulpverlening. En herken ook jouw machteloosheid. Ik weet niet wat je kunt doen om je vriendin te helpen (je kunt haar wel steunen), maar wel wat je kunt doen om jezelf wat te `helpen`. Let goed op jezelf meisje. Ook jij verdient het om je hart te luchten. Iemand steunen met zulke gedachten is heel zwaar..

Heel veel sterkte! Ik denk aan jou en je vriendin!

Xxx!

Ps: Als ze in gevaar is, 112!
Heey, tja..
Ik kwam gisteren (eigenlijk eergisteren nu) een vriendin van haar en mij tegen in de supermarkt. Ze sprak me aan en begon over die vriendin. We zijn samen tot de 'oplossing' gekomen om nog 1 keer haar mentrix te mailen en te vragen om een gesprek. Als ze nu geen actie onderneemt moeten we iets anders verzinnen.. Ik heb momenteel ook ruzie met haar. Omdat ik haar mentrix nog een keer gemaild heb toenstraks. Ik heb er geen spijt van maar voel me toch erg schuldig.. Ik weet niet zo goed wat ik nu nog kan doen om haar te steunen.
Hee,

Er is dus nog een meisje dat ervan weet. Maar dat is vast geen volwassene hè? Misschien is het goed dat er een volwassene is die het weet.
Goed dat jullie haar mentrix hebben gemaild. Met wie gaan jullie praten als dit niet werkt? Kunnen jullie je zorgen misschien uitspreken bij de school-psycholoog?
Ik bewonder erg hoe jij zo eerlijk durft te zijn tegenover je vriendin over wat je onderneemt. Ik heb dat heel vaak niet gedurfd bij mijn moeder. Achteraf heb ik daar spijt van. Ik denk dan niet dat ik het had kunnen voorkomen, maar het had misschien wel iets anders kunnen lopen.
Ik denk dat je niet veel meer kunt doen dan duidelijk maken dat je je erg zorgen om haar maakt en veel om haar geeft..

Ga maar gauw slapen! Je hebt nu alles gedaan wat je kon. Beter en meer kan je nu niet, zeker niet in de nacht.
Sweet dreams!

Xxx!
Nouja, de reden waarom ik niet naar de school-psycholoog ga is omdat ik daar zelf ook loop, en een verschrikkelijke hekel aan die vrouw heb. Ik heb tegenover die vriendin belooft dat we altijd eerlijk tegen elkaar zouden zijn, en ik dus ook tegen haar.. ookal durfde ik eerst niet. Maar ik krijg nogal snel paniekaanvallen en weet dus niet wat ik moet doen. Vooral omdat ik bang ben dat mensen het hypocriet vinden. Haar moeder weer ervan, en haar mentrix dus ook. Alleen niemand ziet hoe erg het eigenlijk is..
Hai,

Ik kan begrijpen dat dat je tegen kan houden om daar je verhaal te doen. Maar misschien is het toch wel goed..
Wat een fantastische belofte! Echt heel mooi! Echte vriendschap. Jullie mogen elkaar niet verliezen, dat mag gewoon niet.
Vervelend dat je gauw paniekaanvallen krijgt! 😞 Let echt goed op jezelf hè meid! Jij mag er niet aan onderdoor gaan..
Wat zouden mensen hypocriet kunnen gaan vinden? Kan je dat uitleggen? En is dat het ergste wat er kan gebeuren?
Je schrijft dat haar moeder ervan weet, maar kijk eens wat je daarna schrijft, ze ziet niet hoe erg het is..
Dus eigenlijk weet ze er niet echt van.. Kan je voorstellen aan je vriendin om samen met haar met haar moeder te gaan praten?
Kan je je vriendin een brief of een lief kaartje sturen? Iets kleins dat zo'n grote indruk achterlaat!

Ben je op dit moment een beetje rustig? Zo niet, heb je ideetjes over hoe je wat rustiger kunt worden?

Xxx!
Ik heb vorige week om 4 uur 's nachts een brief geschreven, die ik een paar uur later op school aan haar heb gegeven. Het probleem is, haar moeder krijgt snel woedeaanvallen. Vroeger werd ze ook wel eens geslagen, dat gelukkig niet meer. En waarom ik het hypocriet zou vinden.. Op school vinden ze dat als je 3 weken jezelf niet meer hebt gesneden, je niet officieel gestopt bent. Dus als ik nu naar een leraar zou gaan ben ik bang dat ze dingen zeggen van, "ja, maar je bent zelf nog niet eens gestopt" en ik wil toch dat het goedkomt met haar.. En ik ben nu niet bepaald rustig.. al heb ik geen idee hoe ik dat moet veranderen.
Hee,

Je ligt er dus echt wakker van.. Dat kan ik me ook goed voorstellen.
Lief dat je een brief schreef, hoe reageerde ze daarop?
Een onverwachts kaartje in haar locker is misschien nog wel een goed idee.

Wat naar dat ze vroeger is geslagen en dat haar moeder woedeaanvallen heeft.. Maar kunnen jullie dus echt niet met haar praten?
Is samen naar de mentrix een optie?

Oh zo bedoel je dat.. Sja, natuurlijk is dat wel een beetje waar. Maar zou het heel erg zijn? Het is juist héél goed dat jij je vriendin probeert te helpen. En die drie weken dat jij clean bent, pakken ze je écht niet meer af. Ik vind dat ontzettend knap van jou.
Ik denk eigenlijk dat leraren zoiets niet gaan zeggen. Jij bent namelijk een ander persoon dan je vriendin. Er zijn hier op het forum bijvoorbeeld ook kinderen die zichzelf snijden en toch anderen proberen te helpen om dus niet te snijden.
Iets weten is iets heel anders dan iets voelen.. Jij weet heel goed dat snijden niet goed is, maar voelde je drie weken geleden nog niet zo dat je het echt niet meer ging doen. Ook jouw vriendin weet vast heel goed dat snijden slecht is voor haar. Maar ze voelt zich gewoon nog zo slecht, dat ze niet anders kan..

Je bent dus nog niet echt rustig.
Geheimpje: Ik ook niet, maar wel heel moe. Dus ik ga zo echt mijn telefoon wegleggen hoor! Maar voordat ik dat doe ga ik je vertellen wat ik probeer te doen en te bedenken als ik onrustig ben.
1) Bedenk eerst dat je niet de enige op de wereld bent die onrustig en wakker is. Je bent niet alleen, ik ben er ook. Ik vind dit een troostende gedachte.
2) Je kunt op YouTube een ontspanningsoefening opzoeken. Volg dan de aanwijzingen van het filmpje. Ook kan je liedjes luisteren.
3) Leg je handen op je buik en voel hoe jouw buik jouw handen op en neer laat gaan. Focus je op die ademhaling. Hopelijk kom je zo een beetje tot jezelf.
4) Even wat drinken misschien?
5) Schrijf je gevoelens van je af. En iets wat ik heel veel doe: Vechten tegen mijn gevoelens. Dus, vecht niet tegen je gevoelens. Laat ze er zijn, ze mogen er zijn.
6) Bedenk dat het nacht is. Je kunt nu niks doen.. Hoe graag je dat ook wilt! En je hebt je slaap echt nodig om overdag weer goed te kunnen functioneren. Dit moment is niet leuk. De situatie is niet leuk. Aan de situatie kan je nu even niets doen. Maar aan dit moment wel, je kunt proberen om het toch zo `prettig` mogelijk te maken voor jezelf.. Dat is niet gemakkelijk, maar je kunt het oefenen.
7) Probeer te denken aan alle dingen die wel goed gaan. Het liefste aan de dingen die gewoon lekker automatisch gaan. Bijvoorbeeld: Regen valt automatisch, jij hoeft er niks voor te doen. En de zon komt ook weer op zonder enige moeite van jouw kant. Gras groeit. En alles in New York gaat ook wel mooi door als jij even lekker gaat dromen.

Slaap lekker meid! Je lijkt me een hele lieve vriendin, jouw vriendin mag heel blij zijn met jou.
Echt slapen gaan hoor! 😉 Hopelijk helpt het je een beetje.

Xxx!
Ps: Luister het liedje Safe and sound van Taylor Swift.
Mijn beste vriendin snijdt zichzelf dus.. ik weet hoe het is omdat ik het zelf ook heb gedaan, maar ik ben er (gelukkig) nu 3 weken mee gestopt. Ze heeft een geheim account op instagram en plaatst daar foto's op die niemand van school, of haar omgeving hoort te zien. Maar ze heeft mij dus de naam gegeven. Vorige week plaatste ze een foto met een dieet dat ze wilde volgen. Maar daar is ze mee gestopt omdat ze 500 calorieën op een dag te veel vond.. nog erger dus. Op schooldagen eet ze niks, en als het moet kotst ze het daarna weer uit. Ook heeft ze deze week 2 zelfmoordpogingen gedaan. 1 keer heeft ze haar polsen proberen door te snijden, alleen dit mislukte en ze zorge ervoor dat niemand er vanaf wist. de 2de keer was gisteren, met een overdosis. Ze heeft ADHD dus slikt veel pillen, ze heeft in 2 cl water 35 pillen gedaan.. ze heeft het gelukkig niet helemaal opgedronken.. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb haar mentrix al heel vaak gemaild, maar ze doet er niks aan. Ook praat ze met de school-psycholoog en praat met een psychiater. Alleen ze weten geen van allen de hele waarheid. Ze weten alleen dat ze zichzelf snijdt. Niet van haar dieet, of pogingen. Het probleem is, als ik nog meer actie onderneem wordt ze boos, maar dit kan zo niet langer door blijven gaan want voor dat ik het weet is het echt te laat.. heeft iemand een idee wat ik kan doen? Alle ideeën zijn welkom.


==============
Vind het al enorm knap dat je hulp voor haar wilt zoeken, complimentje dus! ik weet eigenlijk hoe dit gaat eindigen heb ook zoke vrienden gehad en ben ook zo gweest. Dit gaat in principe om haar leven dus als je enorm veelomhaar geeft moet je het haar ouders vertellen.. die zouden verder actie ondernemen! ze kan inderdaad boos zijn maar ze moet juist blij zijnmet een vriendin als jij die dit zegt. Dan krijgt ze eindelijk hulp zijn er geen geheimen meer & kan ze zich zelf een keertje gaan zoeken. Ze kan inderdaad boos worden maar dat is het waard want geloof me dit gaat om haar leven. Later zult ze jou enorm dankbaar zijn geloof me en vertrouw op mijn woord want dit heb ik zovaak meegemakt..

Succes meis! als er wat nodig is moet je het zeggen:)

Reageer