vriend is dood

  • 30 January 2018
  • 5 reacties
  • 167 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi allemaal
voor de herfstvakantie heeft een "vriend" van mij zelfmoord gepleegd.
ik praat erover met mijn moeder maar toch vind ik het fijn om hier er ook over te praten
hebben jullie misschien tips om nog aan hem te blijven denken?
of andere dingen?
dankjullie alvast
xxx

5 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Hey,

Ten eerste: heel veel sterkte en wat erg dat ie zo jong is overleden.

Hebben jullie leuk dingen mee gemaakt? Zoja denk aan die tijden. Zo denk je nog aan hem EN het zijn leuke herinneringen.
Dit is eigenlijk wat mij het beste voor je lijkt.

Sterkte!
Heyo,

Begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat het rond deze tijd een beetje verstandiger is om hem een beetje te "vergeten". Want hij heeft zelfmoord gepleegd, en elke keer als je aan hem denkt, denk je weer aan verdriet. Ik zou: Met vrienden//vriendinnen op stap gaan, sporten (Sportschool bijvoorbeeld). En allerlei andere dingen doen die je even van hem laat afdwalen. Als je denkt dat je er klaar voor bent (Dat je niet meer verdrietig bent als je aan hem denkt) Dan zou je misschien oude foto's van jou & hem onder een klein herdenken "boompje" thuis zetten (Hoeft niet groot zijn). Dan blijf je altijd aan hem denken op een positieve manier. Klonk een beetje lullig, maar beter kan ik het helaas niet verwoorden! Sorry.

-Robin 😉
Hoi!

Wat verschrikkelijk dat die vriend zelfmoord heeft gepleegd. Iemand verliezen door de dood is verschrikkelijk, maar door zelfmoord, dat doet vaak nog meer pijn.

Het is goed dat je hierover met je moeder praat. Ook goed dat je hier een topic hebt aangemaakt. Het zou kunnen helpen om alle gevoelens waar je mee zit, op te schrijven. Je kunt die ook hier posten als je dat fijn vindt. Als je dingen opschrijft, zit je hoofd minder vol, omdat een deel van je zorgen ergens vaststaan.

Als je hem niet wilt vergeten, kun je ergens in huis een "gedenkhoekje" voor hem maken. Iets met zijn foto, wat kaarsjes en eventueel een voorwerp dat je associeert met hem, bv. een armbandje of zo.

Ik weet niet of je een goede band hebt met zijn familie, maar je zou naar hen kunnen gaan voor steun. Zij hebben ook veel verdriet hiervan, en zullen vast blij zijn dat er iemand is waarmee ze herinneringen kunnen ophalen, zodat die vriend niet vergeten wordt.

Je kunt ook een afspraak met jezelf maken dat je elke twee weken of één keer per maand naar de plek gaat waar hij begraven of gecremeerd is, zodat je daar even aan hem denkt. Je kunt je moeder meenemen, of iemand anders. Je kunt ook bloemen meenemen. Dat hoeft niet, alleen als jij dat een fijn idee vindt.
Hoe vaak je die plaats gaat bezoeken moet je zelf bepalen. Zo vaak als je er nood aan hebt.

Het is ok om terug te denken aan geliefden die overleden zijn, maar blijf er niet in hangen. Af en toe terugkijken naar dingen die gebeurd zijn is ok, maar focus vooral op het nu en heb vertrouwen in de toekomst.

Groetjes
x
dankjulliewel allemaal
ik vind het erg fijn dit te horen.
mijn band met de familie is helaas niet zo sterk...
oja nog een klein dingetje:de politie heeft uitspraak gedaan:
het is waarschijnlijk een uit de hand gelopen grap.
hij wou een grap uithalen maar deze is mis gegaan...
iig. heel erg bedankt allemaal.
xxx
Ben blij te horen dat de reacties hier je helpen :)

De band met zijn familie is niet zo sterk. Als het je de moeite lijkt, kun je aan die band werken en hen opzoeken, maar als je vermoedt dat je bij andere personen die dichter bij jou staan meer steun gaat vinden, zijn die even goed.

Een uit de hand gelopen grap? Wat vreselijk... Je weet al wat preciezer wat er gebeurd is, helpt jou dat om er mee om te gaan? Vaak kun je de dood van iemand beter "accepteren" als je de omstandigheden en het verhaal errond kent.

Groetjes
x

Reageer