Vraag

vriend gaat (misschien) dood, en ik was erbij

  • 21 May 2023
  • 10 reacties
  • 303 Bekeken

Reputatie 6
Badge +12

Hoi mensen.

Gisteren voelde ik me niet zo goed, mijn moeder is in het ziekenhuis, en ik moest er steeds aan denken. Toen kreeg ik opeens een berichtje van een van m’n vrienden of ik met hun mee wou gaan, wat we zouden doen zeiden ze niet.

Ik was al lang blij dat ik iets te doen had ipv verdrietig zijn over mijn moeders toestand, dus ik schreef meteen ‘ja’, zonder eerst maar te vragen wat we zouden doen. 

Ik was iets te laat op de afgesproken plek, dus ik zag ze nergens. Opeens hoorde ik, ‘Kom hier!’, ik keek om maar ik zag ze nergens. ‘Hier boven!’ 

Ze waren op een dak geklommen. Ik klom ze achterna, en daar stonden we met z’n vijven. Op het dak van een metershoog huis. Zo der beschermende kleding of iets. 

Toen kreeg een van m’n vrienden het onzalige idee om over te springen. ‘Leuk! Doen we!’ Zei ik meteen.  Een van ons had er niet zo’n zin in, maar wij gingen alvast.

Toen we daar met z’n 4en op het tweede dak stonden, wou de laatste vriend (die niet wou springen), blijkbaar toch niet achterblijven. Hij nam een aanloop, maar hij sprong niet ver genoeg en hij viel precies tussen de twee gebouwen naar beneden. 

Hij ligt nu in het ziekenhuis, en er is een kans dat hij het niet overleefd. Ik voel me nu heel schuldig en ik krijg het beeld van hem die valt maar niet uit mijn hoofd. Dit wou ik even kwijt. En ik wou weten of jullie vinden dat dit (deels) mijn schuld is en hoe ik kan zorgen dat dat beeld niet meer door mijn hoofd spookt.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Je moet jezelf niet de schuld gaan geven. Ok, wat jullie gedaan was niet echt handig zeg maar, maar hij heeft er wel zelf voor gekozen te springen. Het is logisch dat je je nu kut voelt maar met jezelf de schuld geven verander je niks aan de situatie.

Ik zou er zoveel mogelijk met anderen over praten. Blijf er niet mee rondlopen.

Heel veel sterkte (voor je vriend en voor jou)

Reputatie 7
Badge +12

Wat naar! Ik snap dat je je schuldig voelt, maar het is niet jouw schuld. Jouw vriend heeft ervoor gekozen om te springen, maar miss voelde hij wel groepsdruk van jullie, dus mijn tip is volgende keer, niet stoer gaan doen en springen, want het is dus gevaarlijk, en zeggen tegen je vriend dat hij niet hoeft te springen als hij niet wil. Maar ja, dit soort situaties zijn nou eenmaal heel lastig, en meestal weet je achteraf pas wat je beter had kunnen doen. Ik hoop dat je vriend het overleeft, vertel je het hoe het afloopt?

 

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @xShqdow,

 

wow, iig sws sterkte met alles…

Je moet het jezelf niet kwalijk nemen, je hebt hem tenslotte niet gedwongen om het te doen, maar ik snap wel dat je je er niet echt lekker bij voelt.

 

Zelf heb ik dit soort dingen ook wel meegemaakt en anderen er nooit verantwoordelijk voor gehouden. Ik klim ook vaak op dingen en ben al een paar keer echt rottig gevallen, maar ja, dat is ook wel het risico van freerunning/parkour dat ik af en toe doe

Ik ben well eens van een balkon gevallen op een plat dak een paar verdiepingen eronder, uit bomen gevallen door afknappende takken of uitglijden en een keertje doordat een regenpijp afbrak en ik met regenpijp en al achterover op de straat viel….

Springen tussen gebouwen (of sws springen of klimmen op grotere hoogte)  is altijd risicovoller, dus altijd mee oppassen…

Kennelijk was de afstand tussen de 2 gebouwen niet heel erg groot, want anders hadden jullie (die 4 die wel gesprongen zijn) dat ook niet gedaan, maar ja, als je twijfelt maak je eerder fouten en spring je soms niet zo ver als dat je zou kunnen springen normaal gesproken…..bij slootje springen levert het dan soms alleen maar een nat pak op, maar op grotere hoogte kan je echt wat breken en zo...

 

Wat je nu kunt doen is er voor je vriend zijn….. bezoek hem, praat met hem...is ie bij kennis of houden ze 'm in slaap?

 

Ik ben om die reden wel eens een tijdje in slaap gehouden in het ziekenhuis, maar je kunt dan wel nog dingen tegen iemand zeggen. Ik kan me niet echt herinneren dat ik dingen echt gehoord heb, maar ik had na die tijd wel het gevoel dat ik sommige dingen kon herinneren of dat ze me bekend voor kwamen, dus alsof ik ze  ergens wel heb onthouden...idk.. het kan dus geen kwaad en het is niet raar om te praten tegen iemand die in ‘coma’ ligt, je kunt hem ook aanraken als dat voor jou fijn voelt en anderen die er bij zijn (zoals zijn familie ofzo)  het niet gek vinden overkomen. Vraag gwn of ze het goed vinden als je hem even aanraakt/streelt. Volgens mij kan het geen kwaad en eerder goed zijn voor jullie allebei.

 

Laatst heb ik nog iets meegemaakt wat nog extremer was, maar ik wil er zelf een topic over maken, maar weet niet goed waar ik moet beginnen. Het is iets heel moois, maar ook heel verwarrends. Ik tag je wel als ik dat topic heb gemaakt, sorry voor de onduidelijkheid.

 

Mag je wel op visite in het ziekenhuis? Als dat nu nog niet kan kun je misschien iets van een kaartje sturen, iets met ‘ik hoop dat je je snel weer beter voelt’ en tegen zijn familie zeggen dat je er ook van geschrokken bent en met je eigen familie en vrienden erover praten.

 

Btw, ook sterkte met jouw eigen moeder.

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Hey,

Het was misschien niet het handigste idee om op dat dak te klimmen, maar het is niet jouw schuld. Kinderen doen nou eenmaal zulke dingen zonder na te denken over eventuele gevolgen. Ik zou van te voren ook niet bedacht hebben dat dat kon gebeuren. Helaas is het toch gebeurd en ik wens je veel sterkte de komende tijd. Hopelijk komt het goed!

Reputatie 7
Badge +9

Zeker geen schuld gevoel hebben man. Als hij het niet wou maar het toch doet, dan is dat volgens mij niet jouw schuld. Wel kut dat jullie dat hebben gedaan, maarja gebeurd is gebeurd. En ik denk echt wel dat hij er doorheen komt hoor. 

 

Volgende keer maar niet meer doen. Tenminste niet meer springen. Ik hoop dat dit een wijze leerles was waarom je dit niet moet doen. 

 

Tenminste veel sterkte.

Reputatie 6
Badge +12

Mijn vriend leeft nog, maar kan zich niet meer bewegen. Zijn nek is gebroken en hij is nu verlamd. Hij kan nog wel zijn hoofd bewegen maar verder niks.

Ik voel me hier heel schuldig over, maar ik heb het gevoel dat hij misschien beter af was geweest als hij niet meer uit ‘slaap’ was teruggekomen. Is dit een erge gedachte?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @xShqdow,

 

ik was al bang dat er meer aan de hand was na die val. Ik bedoel je was hier niet meer online, dus ja .....dan ga je wel denken en ik heb me ook verschillende keren afgevraagd hoe het zou zijn.

Nu weet ik het en het is een shock voor iedereen die er bij was en op een andere manier betrokken is, zoals familie en zo.

 

Logisch dat je andere dingen aan je hoofd hebt gehad en nog hebt.

Dat je je schuldig voelt dat kan ik mij voorstellen, ook al is schuld in dit geval wat moeilijker aan jou toe te wijzen.

Als jij iemand een klap geeft of aanrijdt met de fiets is er een duidelijker verband tussen jouw actie en de gevolgen daarvan.

 

Als je iemand een klap geeft of iemand opzettelijk aanrijdt, dan is schuld het duidelijkst. Bij iemand per ongeluk aanrijden met de fiets al een stuk kleiner, want hoe verwijtbaar is het echt.

In jouw geval, dat jullie met zijn allen van het ene dak naar het andere dak sprongen is het volgens mij nog moeilijker om van schuld te spreken.

Maar nog steeds snap ik dat het in jouw gedachten zit en ook dat je je afvraagt of ie niet beter af zou zij als ie niet meer wakker geworden zou zijn.

Allemaal vragen waar niet gemakkelijk een antwoord op te geven is.

 

Ik vroeg me, ook daarom, af of jij daar ook hulp bij krijgt.

Natuurlijk vind jij hem belangrijker en zeker in het begin moest alle aandacht en hulp naar hem toe gaan, maar volgens mij is Slachtofferhulp er ook voor anderen die bij een ongeval aanwezig waren. Heb jij dat aangeboden gekregen of heb je daar al gebruik van kunnen maken?

https://www.slachtofferhulp.nl

Op zichzelf maak je hem daar niet beter mee en verander je niet echt iets in wat er gebeurd is, maar het is ook wel belangrijk dat jij ook verder kunt.

 

Gr.MickeyMouse

@MickeyMouse

 

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +12

Hoi, het (blijkbaar niet) onmogelijke is gebeurd. Mijn vriend is zich aan het herstellen. Hij wordt waarschijnlijk niet meer de oude, maar dit is toch goed nieuws!

Reputatie 7
Badge +12

Wat fijn! Dat is een grote opluchting neem ik aan! Goed om te horen!

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +11

Hey @xShqdow, ik had heel dit topic nog niet gezien, anders had ik al veel eerder gereageerd!

Heel heftig wat is gebeurt! Maar fijn dat je vriend aan het herstellen is!

Groetjes, @Monkeyboy08

Reageer