Vraag

TW: suicide

  • 30 October 2020
  • 2 reacties
  • 109 Bekeken

Badge

Hoi iedereen,

Ik ben dus een 12 jarig kind alleen soms heb ik zelfmoord gedachtes en ik heb mijzelf net nog gesneden. Alleen ik weet niet wat ik moet doen. Soms komt het door mijn ouders. Eigenlijk het meeste van de tijd. Soms ook door school. Alleen ik voel me schuldig als ok het doe voor mijn zus en beste vriendin. Mijn vriendin is door depressie heen gegaan, maar toch heb ik soms het gevoel dat ze dan tegen mij gaat zeggen: je faked het, of waarom ben je niet gemotiveerd om dingen te doen. Zij was door een speciaal persoon vast gesteld met depressie maar ik wil er thuis niet over praten want mijn ouders denken niet altijd dat het echt is en op school wil ik er al helemaal niet over praten. Ik denk dat ik depressie heb maar ik wil mijzelf niet diagnosen. Dus hebben jullie misschien tips? 

Groetjes,

BlueGreen 


2 reacties

Reputatie 1
Badge

Heb je op school geen vertrouwenspersoon? Die zijn daarvoor praat met hem/haar en vertel ook dat je ouders het niet serieus nemen. En je vriendin kun je het ook vertellen zij heeft een zelfde soort iets meegemaakt dus kan ze je misschien wel helpen. Je kan ook eventueel het zelfmoord nummer bellen

Hey Bluegreen,

Wat naar dat je die gedachtes hebt en je jezelf net hebt gesneden!

Goed dat je weet waar de gedachten/de gevoelens vandaan komen. Ik denk niet dat je je schuldig hoeft te voelen. Het is juist nu belangrijk dat je ervoor kiest wat op dit moment het beste is om te doen. En dat lijkt mij dat je erover praat. Met iemand, maakt niet uit wie. Ik snap dat hierover met je ouders praten een beetje een grote stap is. Je zou misschien met een vertrouwenspersoon op school kunnen praten of iemand anders waarmee je eerst de situatie kan bespreken en dan kijken wat je zou kunnen doen.

Je vriendin kan misschien zeggen dat je het faked, maar je weet niet of ze dat gaat zeggen en niemand kan daarover oordelen. Jij weet dit zelf het beste. Het is misschien moeilijk voor je vriendin en zus, maar ik denk dat zij het wel fijn vinden als jij eerlijk bent. Je kunt dan ook steun van hen krijgen. Dat lijkt me wel fijn voor jou.

In dit topic kan je heel veel alternatieven vinden voor zelfbeschadiging. Ik zou dat eens doorkijken en dan voor jezelf op een lijstje zetten wat je zou kunnen doen als alternatief. Als je dan de neiging hebt kun je dat lijstje pakken en je op een andere manier uiten.

Voor je zelfmoordgedachten kan je terecht bij 113. Je kan met hun chatten, www.113.nl of bellen, 0800-0113 (24/7). Dat is gratis en anoniem. Ook hebben zij een therapie en ik denk dat dat jou heel erg zou kunnen helpen. Je hebt dan ongeveer 8 sessies met een vaste psycholoog. Ook de therapie is gratis en anoniem en wordt gegeven via de chat, bellen of mailen. 

Sterkte gewenst!

Simply Me

Reageer