Tip gelukkig zijn

  • 24 December 2018
  • 7 reacties
  • 195 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hii,

Ik had een vraagje want ik ben niet echt gelukkig dus mischien heeft iemand tips om wel iets gelukkiger te worden?

7 reacties

Hey Lise,

Vertel eens over de dingen waar je gelukkig over bent! Laten we deze topic lekker positief beginnen!

GR. Lemac
Hey Lise123

Hoewel ik niet veel ervaring heb met gelukkig zijn, zal ik proberen wat tips te geven. Hopelijk voel je je ermee geholpen.

  • Vermijd een hele dag binnen. Buitenlucht heeft een positief effect op je. Een wandeling van een kwartiertje is al heel goed. Vaak voelt je hoofd fijner aan als je even buiten bent geweest.
  • Dit kan iets zijn wat slechts voor mij persoonlijk werkt, maar houd routine in je dag. Je begint met een gezond ontbijt, je leest wat, gaat wandelen, en als je je activiteiten die je die dag gedaan wilde hebben afgerond hebt, kan je jezelf belonen met een film en popcorn.
  • Vermijd stress. Als je voelt dat je gespannen raakt, is het vaak nuttig om je taken even te laten voor wat ze zijn, en te ontspannen. Sport, zeker buiten, is hier ideaal voor. Een grappige video of even bellen met een vriend(in) is ook goed.
  • Zoek steun. Je kan steun vinden bij vrienden, familie, een geloof of overtuiging, etc. Heb je kennissen of een plek waar je terecht kan?
  • Jezelf belonen is zeker een aanrader. Als je het zwaar hebt kunnen kleine dingen lastig worden, en daarom is het goed om trots op jezelf te zijn als je een taak volbrengt.
  • Vind iets om voor te zorgen. Dit kan alweer iets zijn dat persoonlijk voor mij werkt, maar als je de verantwoordelijkheid hebt over iets, kan dat een bepaalde motivatie opbrengen. Ik heb twee bonsai (van die Japanse boompjes). Voor die boompjes zorgen vind ik ontspannend.
  • Laat je gevoelens eruit. Dit kan je doen door te schrijven of te praten. Voor een anoniem gesprek kan je terecht bij de KinderTelefoon.
  • Zoek een hobby. Zoek iets waarvoor je je nu en dan de deur uit moet sleuren. Voor mij is dat aikido. Soms heb ik er helemaal geen zin in en zou ik liever onder een dekentje kruipen, maar als ik me toch bij elkaar kan rapen en naar aikido vertrek, kom ik vaak met een fijner gevoel thuis.
Veel van de tips die ik geef zijn kleine dingen, maar die kleine dingen kunnen een verschil maken. Ik hoop dat je je vroeg of laat gelukkiger voelt.

Groetjes
Kenshin
@N_V Ik weet niet waar ik gelukkig van word. Mischien dansen ofzo of van S en S (vriendinnen)

@Kenshin en @Pin Lees morgen even julie antwoorden

@Kenshin

 

  • Zoek steun. Je kan steun vinden bij vrienden, familie, een geloof of overtuiging, etc. Heb je kennissen of een plek waar je terecht kan?


Niet echt, over mijn problemen

Thnxx voor de tips ga ze proberen

 

 

 

 

Hoi,

Overrated is Engels. Het betekent "overschat". Dus wat ik bedoelde, is dat ik vind dat men "gelukkig zijn" altijd zo de hemel in prijst, terwijl het helemaal niet zo geweldig is. Dat geluk echt hét ding zou zijn, maar dat dat in de werkelijkheid wel meevalt.

Je denkt dat je altijd goed voelen beter is. Beter dan je altijd slecht voelen of beter dan allebei de gevoelens ervaren? Misschien is je altijd beter voelen wel beter dan je altijd slecht voelen, maar ik denk dat men daar geluk ook niet kan vinden.

Hmmm ja, de strip verwoord erg goed wat ik probeerde te zeggen, dus als je die niet snapt, snap ik dat het lastig wordt om te begrijpen wat ik bedoel.

Ik kan de strip ook wel vertalen: (met notities)

Ik ben geen gelukkig persoon.
Als ik dit aan mensen vertel, denken ze meteen dat ik ongelukkig ben.

Ze gaan ervan uit mijn status binair is (*note* binair kun je een beetje uitleggen als zwart of wit, dus geen grijs)
Of ik ben een vrolijke triomf
Of ik ben een miserabel wrak
(*note* dat zwart wit gebeuren dus)

Ze erkennen geen spectrum, alleen 2 stadia: gelukkig zijn en ongelukkig zijn.

Maar ik heb me nooit "gelukkig" gevoeld.
Ik heb vreugde gevoeld, ik heb geluk ervaren.

Maar die gevoelens zijn kortstondig / van korte duur
''Gelukkig'' zijn impliceert permanentie (*note* dus dat het er altijd is)

Het betekent dat je alle vereisten hebt gehaald / voltooid
En dat je nu voor altijd op je grote stapel geluk zit

Het impliceert dat je hebt gewonnen.
Dat je de eindbaas hebt verslagen
Dat het je is gelukt.

Je bent een triomf
Je bent ongelooflijk

Je bent heel


Wanneer ik dit idee van geluk veracht / minacht
is de weerlegging altijd hetzelfde:

''Oh dat weet ik. Het gaat allemaal om de reis'' (*note* de weg naar het geluk toe)

Maar dat is het ook niet.
Het gesprek over ''de reis'' is altijd gekoppeld aan het idee dat het een vreugdevolle reis is, vol gelach en lol.

Ook vereist een reis een eindpunt. anders ben je Frodo niet (*note* Frodo is een karakter uit Lord of the Rings. Dat ken ik verder ook niet, maar hij is zegmaar de held (en hoofdpersoon) uit het verhaal (van zo'n boek). Dus het zal waarschijnlijk daarmee te maken hebben. Hier nog de Wikipedia pagina van Frodo) Je bent gewoon een zwever die rondloopt met gestolen juwelen (*note* waarschijnlijk weer die Frodo referentie die ik ook niet begrijp, maar je kan makkelijk verder lezen terwijl je deze alinea lekker negeert)


Het probleem met ''geluk'' lijkt heel erg op het probleem met Pluto.
Een aantal jaren geleden verloor Pluto z'n titel als planeet, wat veel oproer veroorzaakte.

Pluto zelf was nooit het probleem. Onze definitie van het begrip ''planeet'' was het probleem. ''Planeet'' komt van een Grieks woord wat ''wanderer'' (=dwaler / zwerver) betekent en het werd gebruikt voor lichamen die in de lucht bewegen tegenover een vaste achtergrond van sterren.

Het was een vage manier om iets complex te beschrijven.

Beweegt een planeet in een vaste baan om de zon?
Maakt het een pad vrij in die baan?
Heeft het manen?
Moet het van een bepaalde grootte zijn?

Dit waren vragen die opkwamen, toen we de definitie van ''planeet'' gingen ophelderen. Dit waren slimme vragen die Pluto een downgrade gaven.

Pluto is geen planeet meer, omdat onze definitie van planeet niet erg goed was.

Ik ben niet ''gelukkig'' omdat onze definitie van geluk niet erg goed is.
Het is een monotoon (eenduidig, eenstemmig) woord, wat gebruikt wordt om een rijk, pijnlijk spectrum voor menselijke gevoelens te beschrijven.
Ons gevoel van geluk is zo bros (breekbaar), dat het vernietigd kan worden door simpelweg te vragen of het überhaupt bestaat.

*Vertaling van een strip in de strip, alles van links naar recht met 1 enter tussen de verschillende spreekwolkjes en een witregel tussen de verschillende vierkantjes*

Hallo vreemd wezen! Wat ben je aan het doen?
Ik ben aan het SlargNacking (*note* dit is een woord wat niet bestaat en wordt gewoon gebruikt in de strip)

Wat is SlargNacking?

Nou, ik neem deze Blorks (*note* betekent waarschijnlijk ''blocks'' = blokken)

En ik stop ze zoals dit in deze Klall (*note* ik denk dat ze hier ''wall'' = muur mee bedoelen)

En als ik ze op de juiste manier neerzet, lichten ze allemaal op.

Dat is prachtig.
Bedankt.

Hoe lang doe je dit al?
Mijn hele leven.

Maakt het je Glorkappy? (*note* hiermee bedoelen ze sowieso ''happy'', dus gelukkig, maar zetten het zo neer omdat ze aliens zijn.)
Glorkappy?

Ja, Glorkappy. Dat is wanneer je je in het algemeen altijd goed voelt.
Je glimlacht veel en je voelt je tevreden / gevuld / vervuld.

Oh, dat weet ik niet. Ik vind SlargNakking gewoon leuk.
Soms doen mijn armen pijn van het optillen van de blokken en soms raak ik gefrustreerd.
Maar ik vind het nuttig / Het heeft betekenis voor mij.

Ik denk dat ik er nooit echt over na heb gedacht tot nu toe. Ik denk dat ik eigenlijk helemaal niet Glorkappy ben.
Ik denk dat ik UnGlorkappy ben.

Dat is vervelend. Het is wel echt mooi.
Bedankt :(

*einde van de strip in de strip*

Misschien ben ik gewoon een beetje anders gebouwd.
Misschien ben ik angstig en boos geboren en is dit hoe ik vrede vind met het universum.
Misschien ben ik echt miserabel en voelt iedereen iets wat ik niet voel.
Of misschien zitten ze gewoon allemaal vol met onzin.

Het is onbelangrijk. Want ik ben niet gelukkig en ik doe ook niet alsof ik dat ben.
In plaats daarvan, ben ik druk, ben ik geïnteresseerd, ben ik gefascineerd
Ik doe dingen die betekenis hebben voor mij, zelf als ze me niet ''gelukkig'' maken.

Ik ren. Ik ren 50 miles (=mijl) (*note* dat is ongeveer 80 km) per keer.
Ik ren over bergen tot mijn teennagels eraf vallen
Ik ren tot mijn voeten bloeden en mijn huid brand en mijn botten schreeuwen.

*note* deze laatste 3 zinnen zijn natuurlijk een overdrijving

Ik lees. Ik lees lange en moeilijke boeken over hele slimme dingen.
En ik lees korte, sullige boeken over erg onbenullige dingen.
Ik lees tot hun verhalen me meer fascineren dan de echte mensen om me heen.

Ik werk. ik werk 12 uur per dag.
Ik werk tot ik niet meer goed kan denken en ik vergeet te eten en het buiten begint te schemeren.
Ik werk tot ik vreemd ruik.

Wanneer ik deze dingen doe, ben ik niet aan het glimlachen of straal ik vreugde uit.
Ik ben niet gelukkig. Eigenlijk, wanneer ik deze dingen doe, ben ik aan het lijden (*note* eerder afzien)

Maar ik doe ze, omdat ik vind dat ze betekenis hebben. (*note* wanneer de schrijver zegt dat het ''meaningfull'' is, betekent het in het Nederlands ook wel een beetje dat je er voldoening uit haalt (dat is ook een beetje dat 'fulfilled'))
Ik vind ze meeslepend (*note* ''compelling'' is vgm een beetje een synoniem voor fascinerend)

Ik doe deze dingen omdat ik gekweld en uitgedaagd en geïnteresseerd wil worden.
Ik wil dingen bouwen en ze dan kapot maken.
Ik wil druk en prachtig en bezaaid zijn met tienduizend bewegende onderdelen.

Ik wil pijn hebben, zodat ik kan helen.

Ik ben niet gelukkig.
Ik ben gewoon druk.
Ik ben geïnteresseerd (*note* de schrijver gebruikt een paar keer ''interested'', maar dat betekent meer iets van dat je ook belangstelling hebt en geïnteresseerd bent, etc.)

En dat is oké.

*eind van de strip* -> Nog even als end note, mijn Engels is gwn ok, dus misschien heb ik niet alles echt perfect vertaald ofzo, dus voor wie dit leest en denkt dat ie Engels goed genoeg beheerst om het zelf te kunnen lezen en begrijpen. zou ik je aanraden dat te doen en mijn vertaling niet zomaar voor lief te nemen.

Oké, met de tekeningen erbij is die natuurlijk leuker, maar dit werkt ook wel. Als ik deze strip lees, dan maak ik er het volgende uit op:
Er is niet zoiets als ''gelukkig'' en ''ongelukkig''. Er zijn veel meer gevoelens en deze kun je niet in van die vlakke, niet-betekenisvolle begrippen stoppen. Dat klopt gewoon niet. Veel mensen delen het beeld dat je één van de twee uitersten moet zijn en dat ''geluk'' een permanent stadium is van vreugde. Wat ik je wou meegeven, is dat dat helemaal niet zo is. Probeer niet ''gelukkig'' te worden. probeer jezelf te zijn. Probeer dingen te zoeken die betekenis hebben voor jou. Doe dingen die je interessant vindt en waar je voldoening uit haalt. Dan ben je misschien niet ''gelukkig'', maar dat maakt niet uit.

Dat is wat ik probeerde te zeggen.

Snap je het nu beter? Anders hoor ik het graag :)

Gr. Pin
ZZoek een hobby, easy, je hoeft er echt niet goed in te zijn probeer gwn wat dingen en ja...
@Pin ik snap je punt maar ik vind het lastig
@Annoniemplz Ik heb wel dingen die ik doe eneen hobby maar dat helpt niet

Reageer