Vraag

taboe?

  • 16 April 2024
  • 4 reacties
  • 50 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Beste persoon die ik niet ken,

Zie jij iemand als een heel ander persoon nadat je weet dat ze aan SH deed/doet?

Sorry voor deze overload aan topics in zo’n korte tijd.

Maar hey opnieuw!

Ik vraag me dus echt iets af. Sinds vorig jaar winter draag ik eigenlijk geen korte mouwen dingen meer, omdat ik veel littekens op mijn arm heb en het overduidelijk is dat dat door SH komt. Ik schaam me heel erg voor mezelf en ik háát de vragen die er dan over zouden komen, daarom verberg ik het maar. Mijn gezin vindt dat ook het beste. Ik wil ook gewoon niet dat mensen weten dat het slecht met me ging en nog steeds slecht met me gaat. En ik ben heeeeel erg bang voor de meningen van andere mensen. Ik wil niet dat mensen een mening vormen om wat ik doe/deed, ipv om wie ik ben… maar ik kan  niet verwachten dat mensen geen meningen hierover hebben. 

Ik vraag me dus af: zien mensen me dan echt als ander persoon? Is het nog steeds een taboe? Vinden mensen me dan gevaarlijk? Willen ze dan niet meer met mij omgaan? Mijn eigen moeder wilde ook dat ik minder omging met een vriendin die ook SHde, omdat ze bang was dat we ideeën zouden uitwisselen, wat ik snap, maar wel pijn doet, omdat ze eigenlijk zonder iets te zeggen, wist waar ik doorheen ging.

Maar ik ga weer heel erg off-topic en dit is weer een veel te lang verhaal.

Groetjes,

Cyris


4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Yo, 

Ik herken je struggles, aantal vriend(innen vooral) van me hebben ook SH-littekens. Ik kan niet spreken voor mensen in het algemeen, maar wel over wat ik denk en wat mijn vriendengroepje denken over SH littekens. 
 

Ik zie mensen met SH littekens een beetje anders, maar niet als een compleet ander persoon. Wanneer je dat soort littekens zie, dan weet je dat iemand een moeilijk verleden heeft gehad. Maar verder ken ik mensen daar niet om, het gaat om de interacties die ik met diegene had. Dat ik SH littekens zag van vrienden betekende bijna niets voor mijn relaties en behandelde ik ze niet anders. Wat ik wel deed, om eerlijk te zijn, was een beetje meer letten op hun geestelijke gezondheid, want mensen die een verleden met mentale problemen hebben, zijn (in mijn ervaring) eerder geneigd om opnieuw problemen te krijgen. Maar vgm hebben mijn vrienden niet gemerkt dat ik hier meer op lette lol. 

 

SH een taboe? Ik vind het persoonlijk geen taboe. Het is begrijpelijk dat iemand sh heeft gedaan door problemen en ik zou nooit iemand beoordelen op self harm. Het is niet hun schuld dat ze self harm doen; het is een probleem waar een persoon mee kampt, niet iets dat een persoon zelf veroorzaakt. Ik denk daarom ook niet dat mensen die self harm doen gevaarlijk zijn voor anderen.

 

Ik ga gewoon om met mensen die self harm deden, dus ik zie persoonlijk niet in dat iemand om die reden niet met jou om zou gaan. Ik vind het een begrijpelijke gedachtegang van jouw moeder, maar of dat echt zou gebeuren??

 

In ieder geval, ik snap ook dat je bang bent voor andere mensen. Maar je moet niet je littekens verbergen om die redenen. Mensen die je daarom oordelen zijn sowieso al geen goede mensen. Schaam je niet om je littekens en je problemen, maar wees trots dat je daartegen hebt gestreden. 

Ik hoop dat dit helpt! Groetjes, Sano

Reputatie 6
Badge +1

Ik heb sh gedaan, niet lang. Maar mijn beste vriendin van de basisschool wel. Toen ze me dit vertelde enzo, was ik eerder bezorgd. Ik vroeg iedere dag hoe het ging en of ze haarzelf pijn heeft gedaan. Ik weet dat dit miss moeilijk is om te zeggen, maar je moet het vertellen tegen je moeder of een ander. Hulp is daar voor jou, en dat heb jij volgens mij nodig. Wat de reden zou kunnen zijn. Mensen zien dit soort dingen als aandacht trekken. Maar het is een vervelende manier van bijvoorbeeld depressie of ander dingen. Sh moet niet als zwak of aandacht vragend te zijn, dit soort dingen moet je serieus nemen.

Badge

 

Hai,

 

SH is geen Taboe en mensen zullen inderdaad raar kijken omdat ze het niet snappen. Je wordt er niet een ander persoon van omdat je het doet, het lucht op. Als ik zo lees over hoe je moeder reageerde op jouw vriendin die aan SH deed, is het niet verstandig om gelijk in het donkere te springen en het rustig aan nemen, ik heb het ook voor een langere tijd mijn ouders niet verteld, uiteindelijk zette ik het om naar tattoo’s, mooiere littekens! :) Het is verstandig dat je met een van je vriendinnen praat of zelfs een docent, er zijn zelfs mensen op jouw school die geheimhoudingsplicht hebben (dus niet je ouders bellen omdat ze de situatie zorgelijk vinden) en die zou je kunnen benaderen voor hulp, hulp alleen zoeken als je er echt toe aan bent. Ander idee is dat je muziek gaat luisteren om je gedachtes ergens anders te hebben (dat hielp voor mij!)

 

Vriendelijke groetjes,

 

Thee meisje

Reputatie 3
Badge +1

Hi,

Thanks guys, dit schept al een helderder (is dat een woord?) beeld.

Mijn ouders en directe omgeving weet ervan. Ik vind het gewoon moeilijk om te peilen wat bijvoorbeeld de rest van mijn vriendengroep ervan gaat vinden, of dat het opvalt, of dat ik me moet schamen, enz. enz. En dat ik mensen verlies door dit.

Ik snap het ook als mensen het niet begrijpen. Ze zullen nooit helemaal weten hoe diep je moet zitten om jezelf zoiets aan te doen, maar dat hoeven ze ook niet. 

Ik ben blij dat mijn ouders het wel serieus nemen gelukkig. Ik heb een meisje in de klas die het voor de grap het er soms over heeft (als in: ‘ja ik doe SH.’ en dan stoot ze vervolgens haar knie tegen de tafel of slaat ze met haar hand tegen haar arm) en dat kwetst me wel echt. 

Ik vind het moeilijk om erover te praten met mensen (thank god voor deze anonieme site). Ik hoop gewoon op een dag dat ik het ook als een persoonlijke overwinning kan zien. Als een bepaalde vrijheid.

Nogmaals bedankt,

Cyris

 

Reageer