Skip to main content

Ik snijdt mezelf best vaak.

Ik wil het eigenlijk helemaal niet, maar het gaat automatisch als ik heel veel pijn vanbinnen heb.

Ik vertel het altijd eerst mijn beste vriendin, en ze zegt dat ik echt moet stoppen, maar ik weet niet hoe.

mijn leven is 1 grote puinhoop!

Please help me zodat ik kan stoppen….

 

praat erover met he ouders of met een vertrouwingspersoon  op school.

waarom snij je je?

 

liefs nyny


Hey ikkengeennaam,

Wat vervelend dat je je zelf best vaak snijd. Goed ook dat je van jezelf weet dat je dit eigenlijk niet wil. Ook knap dat je dit al met je beste vriendin bespreekt, hopelijk kan zij jou een beetje steunen. In ieder geval fijn dat je iemand hebt waarmee je dit kan bespreken en hier niet alleen hoeft mee rond te lopen.

Zoals nyny ook zegt is het verstandig om erover te praten met bijvoorbeeld je ouders of een vertrouwenspersoon, docent, mentor, familielid. Iemand die jij vertrouwt in ieder geval. Deze persoon kan jou misschien ook wel helpen met hulp zoeken of kijken wat jou zou kunnen helpen om te stoppen met snijden.

Als je iemand weet die je vertrouwt hoef je niet gelijk alles te vertellen, je kunt het doen zoals jij het wilt en op jouw tempo. Je kan bijvoorbeeld een mailtje sturen dat je graag die persoon wilt spreken. Dan vertel je in het gesprek dat je het moeilijk vind om over te praten en dan kijk je gewoon hoe die persoon reageert. Afhankelijk daarvan kun je voor jezelf bepalen wat je wel of niet wilt delen met die persoon.

Ook kun je van tevoren misschien op een briefje schrijven wat je wil vertellen, als je het dan even niet weet kun je daar op kijken en waarschijnlijk geeft het een fijner gevoel als je een beetje voorbereid bent. Je kunt ook als je het moeilijk vind om te praten een brief schrijven naar de persoon aan wie je het wil vertellen. Dan kun je aan de hand daarvan een gesprek voeren.

Verder kun je in dit topic heel veel alternatieven vinden voor zelfbeschadiging. Ik zou dat eens doorkijken en dan voor jezelf op een lijstje zetten wat je zou kunnen doen als alternatief. Als je dan de neiging hebt kun je dat lijstje pakken en je op een andere manier uiten. 

Je zou ook op het moment dat je de drang hebt de plek dik inpakken, met bijvoorbeeld elastiekjes of papier zoiets en dan kun je wel soort snijden, maar dan beschadig je jezelf niet. Want ik denk niet dat dat is wat je echt wil, maar op dat moment wil je de pijn anders voelen.  Je kan je ook onder de mensen mengen, want vaak als er iemand bij is doe je het wat minder snel.  

Ik zou je echt aanraden om erover te praten.  Snijden is misschien een tijdelijke oplossing, maar het gaat je uiteindelijk niet verder helpen. Zoek iemand die je vertrouwt of bespreek dit eventueel met je huisarts. Maar blijf er niet alleen mee rondlopen! 

De huisarts kan naar je verhaal luisteren en met je meedenken wat je het beste kan doen en eventueel welke hulp het beste bij je past, welke mogelijkheden je allemaal hebt. De huisarts kan je ook doorverwijzen naar een psycholoog of naar andere hulpverlening. Ik denk dat iets van therapie jou heel goed zou kunnen helpen, omdat je aangeeft dat je niet weet hoe je met de pijn moet omgaan. Een hulpverlener/therapie kan hier samen met jou aan de slag gaan en helpen om hier mee om te gaan.

De huisarts kan je ook helpen als je het moeilijk vind om dit met iemand te bespreken, hij/zij kan het dan voor je vertellen, maar je kan het ook samen met de huisarts doen. Je kan dus samen met je huisarts dit met je ouders bespreken of je vraagt de huisarts of hij/zij het met je ouders bespreekt.

Hopelijk heb je wat aan deze tips en informatie, denk er rustig over na en ik hoop dat je iets gaat vinden wat helpt om te stoppen met snijden. Sterkte en succes gewenst!

Groetjes,
Simply Me


Reageer