Vraag

Snel schuldig/verdrietig om iets fout te doen

  • 18 January 2021
  • 4 reacties
  • 95 Bekeken

Badge

Hi,

Ik ben een meisje van 14 jaar en ik voel me soms slecht omdat ik dan iets fout doe en dan denk: Had ik anders moeten doen

Ik word daar echt heel verdrietig van als mensen dan “teleurgesteld” in me zijn, ja ik heb geen idee hoe ik dit moet uitleggen

Bijvoorbeeld vandaag: Heb ik leerstof uitgeprint maar mijn ouders zeggen dan: ja had je beter dubbelzijdig kunnen doen want nu is er wel papier verspild en we kunnen nu ook niet even naar de winkel om papier te halen

en dan denk ik: Ik doe het helemaal verkeerd

Ja nu ik het zo typ lijkt het echt niks, maar ik zit er dan nog lang over na te denken. En word er dan heel sip van

Ben ik de enige? Is dit normaal? En wat kan ik hier tegen doen?

 

Liefs

 


4 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Ik heb dit ook maar ik denk dat je het gewoon los moet laten

Hey! 

 

Het lijkt me heel lastig om je telkens zo schuldig te voelen. De dingen die je benoemt zijn dingen die je kunt zien als een leermoment, om de volgende keer aan te denken, maar zeker niet als een grote fout. 

Zou het je kunnen helpen hier over te praten met bv. je ouders als je weer het gevoel hebt zo'n fout te maken? Zij kunnen je vast verzekeren dat het niet zo erg is. 

Ik denk dat het belangrijk is dat je in het algemeen wat meer zelfvertrouwen kunt krijgen. Je kunt misschien eens op de site https://www.noknok.be/ kijken, daar vindt je nuttige oefeningen en tips. 

Probeer misschien eens een lijstje te maken met alle dingen waar je trots op bent en die je goed hebt gedaan, je zult er zeker wat kunnen vinden! 

Groetjes

Lot

Hee,

Wat vervelend dat je je vaak zo voelt. Het is best zwaar om je steeds zo schuldig te voelen. Fouten maken is menselijk en daarvan kun je leren. Je ouders reageren zo en dat is vervelend, maar waarschijnlijk doen ze dat om jou bewust te maken. Ze kraken jou als persoon daarmee niet af, maar jouw gedrag op dat moment. Dat is wel een belangrijk verschil om op te letten!

Je bent zeker niet de enige, zelf heb ik hier ook vaak last van. Ik weet van mezelf dat het komt door weinig zelfvertrouwen, perfectionistisch en faalangst. Heb jij enig idee waar het bij jou vandaan komt? Het is zeker niet gek of raar dat je dit hebt, maar wel goed en fijn voor jezelf om er iets aan te doen. Zodat jij er ook niet zoveel last van hebt.

Je kunt bijvoorbeeld wat oefening doen voor wat meer zelfvertrouwen of hoe je deze gedachten/gevoel los kunt laten.

Het helpt vaak ook als je erover praat en niet alleen met dit gevoel blijft rondlopen, dat maakt het vaak extra zwaar. Je kunt praten met iedereen, als jij diegene maar vertrouwt.

Je kunt ook bij je ouders je excuses aanbieden en dat je het lastig vind dat ze zo reageren en dat je f in het vervolg op let. Geef dan ook aan dat je het lastig vind en dat je er zo mee zit. Dat het je een gevoel van falen geeft. Misschien even een lastig gesprek, maar als zij dit van jou weten kunnen ze er rekening mee houden en jou steunen.

Daarnaast zijn het gedachten die je over jezelf of de situatie hebt en die hoeven niet altijd te kloppen. Je doet namelijk echt niet altijd alles verkeerd! Probeer voor jezelf dingen te bedenken die wel goed gaan of waar je trots op bent van jezelf en zo die negatieve gedachten te vervangen.

Je kunt ook altijd een gesprek voeren met iemand van de Kindertelefoon, via de chat of bellen (0800-0432)

Groetjes,
Simply Me

Badge

Hee,

Wat vervelend dat je je vaak zo voelt. Het is best zwaar om je steeds zo schuldig te voelen. Fouten maken is menselijk en daarvan kun je leren. Je ouders reageren zo en dat is vervelend, maar waarschijnlijk doen ze dat om jou bewust te maken. Ze kraken jou als persoon daarmee niet af, maar jouw gedrag op dat moment. Dat is wel een belangrijk verschil om op te letten!

Je bent zeker niet de enige, zelf heb ik hier ook vaak last van. Ik weet van mezelf dat het komt door weinig zelfvertrouwen, perfectionistisch en faalangst. Heb jij enig idee waar het bij jou vandaan komt? Het is zeker niet gek of raar dat je dit hebt, maar wel goed en fijn voor jezelf om er iets aan te doen. Zodat jij er ook niet zoveel last van hebt.

Je kunt bijvoorbeeld wat oefening doen voor wat meer zelfvertrouwen of hoe je deze gedachten/gevoel los kunt laten.

Het helpt vaak ook als je erover praat en niet alleen met dit gevoel blijft rondlopen, dat maakt het vaak extra zwaar. Je kunt praten met iedereen, als jij diegene maar vertrouwt.

Je kunt ook bij je ouders je excuses aanbieden en dat je het lastig vind dat ze zo reageren en dat je f in het vervolg op let. Geef dan ook aan dat je het lastig vind en dat je er zo mee zit. Dat het je een gevoel van falen geeft. Misschien even een lastig gesprek, maar als zij dit van jou weten kunnen ze er rekening mee houden en jou steunen.

Daarnaast zijn het gedachten die je over jezelf of de situatie hebt en die hoeven niet altijd te kloppen. Je doet namelijk echt niet altijd alles verkeerd! Probeer voor jezelf dingen te bedenken die wel goed gaan of waar je trots op bent van jezelf en zo die negatieve gedachten te vervangen.

Je kunt ook altijd een gesprek voeren met iemand van de Kindertelefoon, via de chat of bellen (0800-0432)

Groetjes,
Simply Me

Echt super bedankt dat je de tijd neemt om mij te helpen, doet me echt heel goed 💘 Ik heb inderdaad zelf (of had) veel last van faalangst bij toetsen enzo, en ben hier gelukkig ook mee geholpen :) dat gaat al beter! Maar nogmaals super bedankt voor het advies, ik kan er veel mee! Heel veel liefs, mij

Reageer