Skip to main content
Vraag

schuldgevoel dat ik niet ben opgekomen voor groepsgenoot met straf

• October 7, 2026
  • 3 reacties
  • 39 Bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Hoi allemaal. Ik zit al een tijdje met een schuldgevoel en wat zelfverwijt over hoe ik heb gereageerd op de volgende situatie. We hadden een poosje geleden een lange zwem sport les en een jongen die een klein beetje grappig deed (echt niets ergs) werd voor straf de rest van de les, de volle 45 minuten, op een startblok gezet en moest daar de hele les staan, in zwembroekje. De onzekerheid en het ongemak droop letterlijk van hem af en hij wist zich geen houding. Handen voor zich, dan weer op zijn rug, achter zijn hoofd, naar de grond kijken, tenslotte weer handen op de rug,  blozen, zulke dingen. Hij onderging zijn straf vol begrijpelijke schaamte en onrust. Inclusief een voor hem zeer pijnlijk zichtbaar "jongens pech", er werd iets groter in zijn broekje zal ik maar zeggen. Zo stond hij zichtbaar op dat blok en beneden hem al die kinderen in dat grote bad. Heel zielig allemaal. En zo lang als het duurde, echt erg.  Mij spijt het vooral, dat ik ( en andere kinderen) niet voor hem op zijn gekomen tegen de instructrices en het hebben laten gebeuren. Zelfs ook gewezen en gelachen hebben. Zo ver mag de macht van een docent, instructrice in dit geval, of leiders nooit gaan vind ik. Een vernederende pijnlijke les. Naderhand hebben we hem gelukkig wel weer goed in de groep opgevangen en bemoedigd. Maar het voorval had nooit in deze vorm mogen plaats vinden en ik heb me voorgenomen altijd voor iemand op te komen als het nodig is. Maar ik deed het niet, durfde niet ofzo, het kwam niet in me op op dat moment. En ik vind dat erg. Ik had het graag anders gedaan. Vandaar mijn vraag. Wat zouden jullie hebben gedaan en hoe zou je dat op zo'n heftig en vernedend moment voor je klas- of groepsgenoot hebben aangepakt? Zou je dat sowieso wel gedaan hebben? Ik wil hier van leren zodat het nog een positieve kant heeft. Dat heb ik meegenomen van ​@Tover01  in zijn topic over een vergelijkbare straf die hem overkwam. Dank daarvoor! Ik ben benieuwd naar jullie reacties!  Groetjes Nn

p.s. met de jongen gaat het wel weer goed. Hij heeft wel een rotgevoel over gehouden. Logisch. Er loopt een klacht volgens mij.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • October 7, 2026

Iemand een reactie? 😊😘

Tartan17
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 7, 2026

Hoi ​@Nngirl  je hoeft geen schuld te voelen. Zulke situaties overdonderen de gestrafte jongen zelf maar ook de groepsgenoten. Ik heb dit zelf in de brugklas meegemaakt, tijdens een gymles in de hoek staan en toen was er ook onzeker gegiechel en gepraat, waardoor je door de grond zakt, maar voor de klasgenoten en alle anderen die daar bij waren was het net zo apart en raar. Naderhand zeiden de klasgenoten ook dat ze het belachelijk vonden en mij niet gunden, maar op het moment zelf neem je het gewoon aan. En dat komt omdat de straf gegeven wordt door degene die de baas is. En dan durft niemand er iets van te zeggen, ook omdat je al lang blij bent dat hij het is (hoe zielig ook) en niet jij zelf die daar met de handen op de rug staat. En je niet het risico wil nemen dat je dezelfde straf krijgt. Bovendien, ga als kind maar eens zo zelfverzekerd in tegen een strenge boze volwassen instructrice.  En het ziet er natuurlijk ook nog wel grappig uit, hoe raar dat ook klinkt. Nee, ik begrijp je wel. Verwijt jezelf niets. Jij en je groepsgenoten hebben het precies goed gedaan. Hem opvangen na de tijd en zijn eigenwaarde proberen te herstellen. Ik weet uit eigen ervaring dat dat echt helemaal de juiste aanpak is! Goed gedaan dus. En die instructrice moet op cursus. Zo ga je niet met kinderen om. Arme jongen. 

Groetjes liefs Tartan X

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 7, 2026

Hey! Geen schuld nodig hoor, ik sluit me aan bij ​@Tartan17 . Toen ik in de 2e lange tijd voor de klas moest staan was er ook zachtjes gelach enzo en gekke blikken maar ook doodse stilte.. iedereen ziet dat gebeuren en vind het best rot voor hem maar ze zeggen niks tegen de docent of instructeur omdat de sfeer al dreigend is. En als je een jongen zich zo onzeker ziet voelen en er zo openlijk beschamend bij staat, dan wil je liever zelf geen problemen en laat je het maar gebeuren. Het is een groeps ding denk ik. Iets van het is ontzettend vernederend voor hem maar ik zeg maar niks dan wordt het niet nog erger. Zo verklaarde mijn vriendin het ook nadat ik die straf had gekregen in de klas. Je wilt het zelf niet en het lachen is puur omdat je niet weet hoe je op dat tafereel moet reageren. Je deed het goed hoor. Ik ben het met Tartan eens. Als hij zo voor schut heeft gestaan is waardering daarna super belangrijk. Dat merkte ik zelf ook. Geen schuldgevoel hebben, je verdient juist een compliment 💪🏼😘

Liefs, Tover xxx